dinsdag, mei 13, 2008

Woordje

Er zijn van die woorden, waarvan de betekenis devalueert waar je bij staat. Met de kwalificatie “geweldig” of “ fantastisch” hoef je bijvoorbeeld niet meer aan te komen, want het heeft nog maar weinig impact. Tenzij je een tegelhandel hebt en je moet een partijtje overjarige plavuizen kwijt, in de kleuren bruin en oranje of zo, iets dat in de jaren zeventig modern was. Dan kan je het in je folder hebben over je “ fantastische” uitverkoop, zodat iedereen het krantje, samen met de andere snail spam gewoon kan negeren en het zo snel mogelijk bij het oud papier kan gooien.
Je hebt ook woorden en uitdrukkingen die opeens gepromoveerd zijn naar de eredivisie, die plotseling een sterkere gevoelswaarde hebben gekregen. Zo zat ik laatst op mijn campingstoeltje achter in onze tuin, bij de sloot voorbijgangers af te luisteren. Eigenlijk kon ik het niet goed horen en ving ik alleen maar flarden van zinnen op. Een jonge vrouw, die samen met wat familie of vrienden, via de voordeur van het huis aan de overkant van de straat naar buiten kwam lopen, kondigde met een veelbetekenende blik op haar gezicht aan dat ze een “nieuwtje” had.
Nu was een nieuwtje in het verleden volgens mij nog gewoon een nietszeggend feitje. Een onbetekenende roddel over de vriend van een achterneef, en daar dan weer de zus van. Die had dan Marco Borsato een hand gegeven of zoiets. Een mededeling dus, die meteen in het mentale vierkante archief kon. Delete en daarna de prullenbak legen.
Tegenwoordig schrik ik altijd een beetje als er iemand met een “nieuwtje” komt en zeker als de persoon in kwestie daarbij even nadrukkelijk plaats neemt op de dichtstbijzijnde stoel. Want wat volgt is dan meestal geen mededeling over de stofwisseling van prins Willem Alexander, of de verstandskiezen van Danny de Munck die er uit moeten. Nee, meestal is het zo belangrijk, iets dat zo stevig de knuppel in het hoenderhok gooit, dat er de verdere dag over gepraat zal worden. Iemand wil bijvoorbeeld graag even kwijt dat ze zwanger is, of gaat trouwen, of (de favoriet bij ons op het werk, want inmiddels al 6 keer gebeurd) dat ze een andere baan heeft gevonden en het bedrijf zal gaan verlaten.
Het begrip “ nieuwtje”, een verkleinwoord dat iets onbetekenends impliceert, dekt dus niet helemaal meer de lading. Ik stel dus voor dat we voor dit soort mededelingen een ander woord verzinnen. Heeft er iemand een idee?

Labels: ,

11 Comments:

  • Misschien staat hier iets tussen.
    Maar... wie gaat nu weer de toko verlaten?

    By Anonymous Anoniem, at 13 mei, 2008  

  • Standaardzin in huise justathought: 'Nog hete nieuwtjes?' ... over woorden, nieuwtjes en nieuwe woorden gesproken: 'Ook zo 'rupserig' de laatste dagen?

    By Anonymous Anoniem, at 13 mei, 2008  

  • Geen nieuwtjes voorlopig aan deze zijde ;-) En mocht het zo zijn, dan noem ik het lekker wèl een nieuwtje. Of misschien heb ik tóch wel een nieuwtje binnenkort...maar is het geen nieuwtje...offeh...volgens mij moet ik gewoon uitloggen ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 13 mei, 2008  

  • @Cat: Als je erbij op een stoel gaat zitten, weet ik dat er stront aan de knikker is.

    By Blogger ary, at 13 mei, 2008  

  • zucht. wat was het nieuwtje?

    By Anonymous Anoniem, at 14 mei, 2008  

  • @Journoman: Dat moet je aan Cat vragen. Ik heb geen nieuwtjes.

    By Blogger ary, at 14 mei, 2008  

  • Cat! nog nieuws?

    By Anonymous Anoniem, at 14 mei, 2008  

  • Euh...de kattenbak is gisteren verschoond. Dát was wel een nieuwtje. (En anders piest het wel lekker, in ieder geval.) En volgens mij heeft de kat van de buren een oogje op de hond van de overkant. Maar dat weet de buurman nog niet...dus ik denk dat je dat nog even onder embargo moet houden.

    By Anonymous Anoniem, at 14 mei, 2008  

  • Oh, euh...@ Ary (het zicht op jouw opmerking werd even aan mijn geestesoog onttrokken door de vraag van sjoernoman, excuus daarvoor...dat was natuurlijk gans niet passend): Ik breng nieuwtjes veelal staand. Voor het extra grote schokeffect. Wanneer het gaat om proefwerken of schriftelijke overhoringen, dan lijkt het zittend meestal minder erg. En dat willen we natuurlijk niet hebben ;-) De zwéép erover. In het kader van zachte heelmeesters e.d.

    Oh, in die hoek heb ik nog wel een nieuwtje, overigens. Juf Cat gaat volgend jaar gewoon verder juffen op dezelfde school, maar dan (vooral) met kindertjes die de steekjes op een ongebruikelijke wijze geranschikt hebben. Levert vast weer een boel nieuwtjes op. ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 14 mei, 2008  

  • Ook vandaag geen nieuwtjes..

    By Anonymous Anoniem, at 15 mei, 2008  

  • zeer interessant, bedankt

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2009  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader