woensdag, mei 07, 2008

Compensatiegedrag

Natuurlijk weet ik dat ieder mens verschillend is en dat ik geen hele wijken of bevolkingsgroepen met een etiket mag beplakken. Dat mensen uit Zwolle Zuid nogal lelijk zijn, zoals ik laatst beweerde,dat was misschien een wat overhaaste conclusie, gebaseerd op een paar langsrijdende fietsers die toevallig een bad-hair day hadden.
Toch kan ik het niet laten om met dit soort theorieën orde aan te brengen in een situatie die op het eerste gezicht niet goed te begrijpen is. Zo waren we afgelopen weekend in België. De Ardennen om precies te zijn, in het franstalige gedeelte van een land dat zich, naast bijzonder goedgemanierde mensen vooral onderscheidt door gebrekkig onderhouden asfaltwegen en een bijzondere opvatting over bewegwijzering, die voornamelijk inhoudt dat men vindt dat men daar vooral maar niet te veel geld aan uit moet geven.
Het gevolg was dat we voor de zoveelste keer verdwaalden in de hel van Luik. K. probeerde het tij nog te keren, door de uitgeprinte Routenet aanwijzingen in staccato en met een volkomen onbegrijpelijk Amerikaans accent op te lezen, maar zelfs dat mocht niet baten. Anderhalf uur lang en met een volle blaas (K.) dwaalden we rond in de banlieus van de stad, die net een paar weken geleden met stip op nummer 2 was binnen gekomen in de lijst van lelijkste steden van de wereld. Een zoektocht die me in contact bracht met een zestal vriendelijk Walen, die me langs vele omwegen, de weg wezen naar de boerderij, waar vader, moeder, broers, zussen, neven, nichten en tantes (allemaal in bezit van een TomTom en dus op tijd aanwezig) al stonden te popelen om te beginnen met het familieweekend.
Toch begreep ik nog steeds niet dat die Belgen geen betere borden plaatsen. In een beschaafd land moet je toch ook zonder GPS apparatuur je weg kunnen vinden? Waarschijnlijk hebben de Belgen hun land ingericht volgens het Ikea principe, dat je als klant eerst door het hele pand leidt voordat je op de plek bent waar je eigenlijk moet zijn, om dat ene rotlampje te kopen. Die omweg die je moet maken omdat er niets goed aangegeven staat, is dus eigenlijk een soort reclame van de Belgen voor hun eigen land, zodat je nog wat ideetjes op kan doen en het volgende jaar weer terug komt. Maar afgezien van die mooie bergen waar we toch naar toe moesten, zag ik voornamelijk een hoop lelijkheid. Oude vervallen gebouwen, industriële triestigheid, die je nou niet meteen in vuur en vlam zet voor dit gebied, maar wat meteen weer die opvallende vriendelijkheid van de Walen verklaart. Puur compensatiegedrag.

Labels:

6 Comments:

  • M'n zus heeft jarenlang gewoond aan een levensgevaarlijk kruispunt in de Voerstreek. De toenmalige burgemeester, Happart, vond 't niet nodig om er een verkeersbord bij te plaatsen. "Wie hier woont, weet toch wel dat 't gevaarlijk is," zei hij, "en de anderen zijn Naderlanders."

    By Blogger René, at 08 mei, 2008  

  • De hel van Luik heeft bij ons bijna tot een huwelijkscrisis geleidt, omdat ik lief, na slechte aanwijzingen en verkeerd afslaan, haar een tik gaf tijdens het rijden. Elke vakantie bijna raak... ik koop binnenkort toch een tom-tom. ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 09 mei, 2008  

  • Ja, dat Luik...we kwamen er ook per ongeluk in terecht afgelopen zomer...maar werden 'gered' door een Luikenaar die ons met strakke vinger de juiste weg wees. Goddank. Leuk in deze context is misschien wel een stukje uit een epistel dat vriend G. mij vorige week stuurde, bij thuiskomst van een fietstochtje door Frankrijk en België. Je kijkt dan toch weer met andere ogen naar Luik en Wallonië...

    "Ik ben dwars door Luik gefietst zonder een gerede kans door een auto te worden doodgereden. Dat was 15 jaar geleden wel anders. En wat een leuke stad is dat! Niks niet lelijk zoals die elkaar napratende Volkskrantlezertjes/Nederlanders, op doorreis naar het zonnige zuiden, beweren. Volgende verrassing: tussen Luik en Maastricht pal naast de Maas fietsen, over haventerreinen, afbrokkelende kades, onder reusachtige, werkende en stofwolken uithoestende overslaginstallaties door, langs uitgestrekte verwilderde vlaktes, een botenkerkhof, kalksteenbergen, fabrieken, kranen, een machtig industrieel decor kortom."

    Tja, daarom hou ik dus inderdaad zoveel van G. ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 09 mei, 2008  

  • Het ergste van die Belgen is dat ze inconsequent. Er zijn ook vele keurig bewijzerde kilometers, maar ergens nog middenin de rimboe als je nog niet bent waar je wilt zijn, houdt dat dan opeens op

    By Blogger jack of hearts, at 12 mei, 2008  

  • De volgende keer als je in Luik verdwaald bent.. gewoon effe bellen he ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 12 mei, 2008  

  • @Eddy: Haha, daar had ik nog geeneens aan gedacht. Maar ik hou je er de volgende keer aan. ;-)

    By Blogger ary, at 12 mei, 2008  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader