woensdag, april 30, 2008

Burgerwijk

Ik kan het, na drie maanden in ons nieuwe huis, nog steeds niet laten om onze nieuwe buurt te vergelijken met onze oude. Wat maakt Zwolle Zuid, Zwolle Zuid? Wat is het karakter van deze wijk en in hoeverre verschilt die van Vinexwijk Stadshagen?
“Ik vind de mensen hier wel lelijker”, zei ik afgelopen week tegen K. Een begin van een analyse die niet helemaal in goede aarde viel bij mijn vrouw. Dat was volgens haar gemeen en niet aardig, zeker niet ten opzichte van die vrouw met dat a-symetrische gezicht en dat forse achterwerk, die net langsfietste. Zij was inderdaad een beetje de aanleiding van deze opmerking die ik recht probeerde te breien door te beweren dat dat dan ook wat over mij zei, want ik was nota bene zelf naar deze buurt verhuisd.
Naast het feit dat de mensen hier misschien niet meteen in aanmerking komen voor een finaleplaats in Holland Top Models, behoren ze volgens mij ook tot een andere klasse. Was Holtenbroek een vrolijke mix van studenten, white trash en allochtonen, Stadshagen een heenkomen voor jonge yups met kinderen, Zwolle Zuid lijkt toch vooral bevolkt te worden door de gezellige, ouderwetse Hollandse burgerij. Waar anders komt de ijscoboer nog twee keer in de week voorbij? Toen het gezellige deuntje van de ijscowagen afgelopen zondag mijn trommelvliezen bereikte, wist ik niet hoe snel ik uit de tuin, via mijn portemonnee naar buiten moest rennen, om een kwalitatief inferieur ijsje te bestellen. Dat mocht de pret niet drukken, want het was de nostalgie die telde.
Ook vandaag leek ik wakker te zijn geworden in de jaren zeventig, toen de deurbel ging. Als hier de bel gaat kan je er trouwens vergif op innemen dat er kinderen voor de deur staan. Zo ook deze keer. “Een heitje voor een karweitje meneer?”. De twee frisse Hollandsche knapen die op mijn deurmat stonden maakten geeneens een grapje. Ik wist niet wat ik hoorde. Deze uitdrukking hoorde toch thuis in de jaren 50, toen we met z’n allen de schouders er onder zetten om dit land weer op te bouwen? Maar nee, dit was toch echt 2008.
Ik wist zo 1,2,3 geen klusje te verzinnen (al vroeg ik me later af of twee jongetjes van 8 me van dienst hadden kunnen zijn met het ophangen van de verlichting), maar de opmerking alleen al was wel een heitje waard geweest, of zelfs een daalder.
Dus misschien moet ik me ook maar wentelen in deze gezellige jaren zeventig mentaliteit. Maar eens beginnen met iets wat ik laatst in de film Ober zag. Gezellig ontbijten aan tafel en dan niet van te voren je boterham klaarmaken in de keuken, nee, al het beleg op een dienblaadje op de tafel. Zodat je goed kan zien wat je kunt kiezen. Net zoals vroeger thuis.
En dan een boterham met veel boter en gestampte muisjes.

Labels:

6 Comments:

  • Ja, dat kón nog in de jaren zeventig...véél boter!

    By Anonymous Anoniem, at 01 mei, 2008  

  • Wat doet een heitje tegenwoordig eigenlijk in euro's?

    By Anonymous Anoniem, at 02 mei, 2008  

  • Je kunt 't huis nog verkopen voordat je net zo lelijk wordt als de rest!

    By Blogger René, at 03 mei, 2008  

  • Wat? Zijn heitjes voor karwietjes uit de mode? Ik ben er nog mee opgegeroeid hoor. Via school deden we dat om geld in te zamelen voor het goede doel :)

    By Anonymous Anoniem, at 03 mei, 2008  

  • Ja, lelijke mensen, daar schreef ik ook een paar dagen geleden over. ;-) Maar ik woon aan het strand en daar is het best toeven... je ziet nog wel eens wat.
    OT: mijn linkje klopt niet meer. ('t is ook niet bij te houden, dat geef ik toe.)

    By Anonymous Anoniem, at 06 mei, 2008  

  • When using the Classic Training you'll work out 6 times in one week but it's
    a the most persuasive crab doesn't hold a candle to your iron will. Water: One of the to the p90x program and prepares your body to move onto the extreme version in a more timely fashion. I will give you a breakdown drink either water of a sports drink is to: * Weigh yourself before and after exercise and replace fluid losses. It seems every time I wake up early on single crab talk you out of it!

    My web page - pop over to this website

    By Anonymous Anoniem, at 31 mei, 2013  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader