zondag, maart 09, 2008

Afwas geur

Wie denkt dat de bezitter van een vaatwasmachine voorgoed is verlost van elk denkbaar probleem dat de afwas met zich mee kan brengen heeft het mis. Van te voren hadden wij al ingecalculeerd dat er misschien strijd zou zijn over het laden en lossen van het apparaat, maar dat viel eigenlijk wel mee. Okay, ik werd na een paar weken vriendelijk maar dringend verzocht dat ding ook eens leeg te halen, maar dat was een incident. Na enige tijd bleken we daarin ons ritme gevonden te hebben.
Waar we niet op voorbereid waren was de muffe lucht die er uit zo’n machine komt als je de schone vaat er een tijdje in laat staan. Een non-probleem dat eigenlijk valt te categoriseren onder de noemer: “trouble in paradise”, maar als je dingen perfect wil hebben is niets meer te gek voor de moderne consument. Op deze verwende houding hebben diverse, op winst beluste fabrikanten allang een oplossing gevonden: een grappig plastic hangertje dat je strategisch tussen de vuile glazen en borden hangt. Na de eerste keer wasbeurt konden we vast stellen dat het ding uitstekend zijn werk deed. Zó goed, dat als het geurelement een brugklasser was geweest hij de volgende dag bij de schooldeur zou worden opgewacht om resoluut ondersteboven in de toiletpot te worden gehangen. Uitslover!
Het kreng zorgde er namelijk voor dat niet alleen de afwasmachine maar het gehele huis naar citroenen rook en dat was niet alles. In plaats van alleen een geur liet het ding ook een smaak achter. Opeens proefde ik, in het Oostblok gefabriceerde, nep Fruitella’s in mijn erwtensoep en die had ik er toch echt niet in gegooid. Ons probleem van een muffe vaatwasser was hiermee eigenlijk vervangen door een ander probleem, een penetrante citroengeur die misschien nog erger was dan de oorspronkelijke stank.
Wat nu? Terug naar muf, terug naar wassen met de hand? Dat lijkt nu toch echt een gepasseerd station. Heeft er iemand een tip?

Labels:

6 Comments:

  • Hè bah, ik vroeg me al af of de vaat dan niet 'besmet' werd. Ik begrijp die reclame trouwens helemaal niet, want heb geen last van muffe geurtjes in de vaatwasser, terwijl ik toch meestal minimaal een paar wacht voordat ik 'm uitruim. Dus een tip heb ik helaas niet!

    By Anonymous Anoniem, at 09 maart, 2008  

  • Ik heb wel eens gehoord dat een echt stukje citroen ook helpt...maar garantie geef ik niet, want onze afwasmachine(s) is (zijn) nog steeds van Vleesch en Bloet ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 09 maart, 2008  

  • Hoe staat het met je zoutpeil? Als dat niet in orde is, wordt het ook nooit goed schoon :-p

    By Anonymous Anoniem, at 09 maart, 2008  

  • Ik ken dit probleem echt niet...

    By Blogger PS, at 10 maart, 2008  

  • moe. ik word hier heeel moe van.

    By Anonymous Anoniem, at 11 maart, 2008  

  • Ik ken het probleem niet, ik heb een heerlijk ruikende, frisse vaat.

    By Anonymous Anoniem, at 07 mei, 2008  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader