zaterdag, maart 01, 2008

Schreeuwerds

Dat twijfelend geloof van me, dat Godsbesef zonder knellende dogma’s waar ik voor kies, dat kennen we nu wel. Sommigen zullen het vlees noch vis vinden. Een eigenwillige godsdienst die ik maar een beetje uit gemakzucht verzonnen heb en die ik misschien zelfs niet echt goed kan uitleggen. Op de begrafenis van mijn Oma stond ik een paar weken geleden nog de berijmde geloofsbelijdenis mee te zingen. Macht der gewoonte, of niet kunnen beslissen of ik wel of niet mee zou zingen? Ik weet wel dat ik halverwege het gezang me realiseerde dat ik de helft van de dingen eigenlijk helemaal niet zeker wist en eigenlijk ook niet geloofde. Maar mijn mond houden zou weer betekenen dat ik onverschillig stond tegen de hele materie en dat was nou ook weer niet zo. Uit mijn ooghoeken keek ik naar de rest van de familie. Keken ze naar me? Zouden ze benieuwd zijn of ik mee zong? Waarschijnlijk hadden ze wel wat anders aan hun hoofd.
Achteraf bedacht ik me dat het misschien wel eerlijker was geweest om mijn mond te houden. Want ik geloof niet in dogma’s, in eenvoudige stelligheden en ik geloof al helemaal niet dat ik straks beoordeeld wordt op het feit of ik het antwoord goed had van de moeilijke puzzel die me aan het begin van mijn leven in mijn schoot werd geworpen.
Daarom ergerde ik me vanmiddag, toen ik in de bibliotheek bezig was om wat nieuwe muziek uit te zoeken. Het geluid van de operazanger, dat zachtjes uit de speakers klonk werd plotseling ruw overstemd door een grote groep evangeliserende zangers, die voor het gebouw hun liederen ten gehore brachten. Gezang werd afgewisseld met de schreeuwende boodschap van de jonge predikant die geen twijfel leek te kennen. Of overschreeuwde hij zijn onzekerheid, over die dingen die niet uit te leggen zijn, maar die je gewoon maar moet geloven? Het geluid van zijn stem viel moeilijk te negeren en was het mijn interpretatie, of zong het koor steeds harder? Alsof ze de boodschap met geweld door de strotten van de omstanders wilden duwen.
Gemakzucht dus, dat vage geloof van mij? Ik vraag me af wat er gemakkelijker is, hard je dogma’s staan zingen, of open staan voor de waarheid van anderen en gedurende de reis van je leven af en toe je mening bij te durven stellen.

Labels:

8 Comments:

  • "Of overschreeuwde hij zijn onzekerheid, over die dingen die niet uit te leggen zijn, maar die je gewoon maar moet geloven?"

    Mooi gezegd, Ary. Ik denk dat het vaak zo zal zijn.

    By Blogger PS, at 02 maart, 2008  

  • Het bijstellen van een mening is niet makkelijk. Kritisch nadenken, herevalueren, opnieuw beslissen. Maar dat soort dingen hoeven gelukkig niet binnen één dag!

    By Anonymous Anoniem, at 02 maart, 2008  

  • Als meer mensen wat meer zouden twijfelen en wat meer open zouden staan voor de mening van een ander, zou er in ieder geval niet zoveel ellende in de wereld zijn. 99 procent van die ellende lijkt veroorzaakt te worden door groepen mensen die zeker zijn van hun eigen godsbeeld (expres met kleine letter)en daarom andere groepen mensen onderdrukken cq verdrijven cq uitmoorden.

    By Anonymous Anoniem, at 03 maart, 2008  

  • Als je overtuigd meezingt of niet meezingt. Dat lijkt me een teken om even goed na te denken waar je mee bezig bent.

    By Anonymous Anoniem, at 03 maart, 2008  

  • DE HEER IS MIJN HERDER!!!!!!!!!!!!!

    MIJ ONTBREEKT NIETS!!!!!!!!!

    HOOOOOREN JULLLLLLLLLLIEEEEEE

    MIIIIIIIIIIIJJJJJJJJJJJJJJJJJJ???????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    By Anonymous Anoniem, at 04 maart, 2008  

  • @Roepman: Toch redelijk bijbelvast die Roepman, voor een atheïst.

    By Blogger ary, at 04 maart, 2008  

  • @Ary: dat zijn de meeste atheïsten, volgens mij...en niet geheel zonder reden ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 04 maart, 2008  

  • Geloof is mooi zo lang het een vehikel is waar iemand zijn moeilijkheden en vragen aan op kan hangen en daar kracht uit haalt.
    De pest is dat men in gelovige kringen altijd denkt dat iedereen hetzelfde vehikel nodig heeft, dezelfde vragen stelt en genoegen neemt met dezelfde antwoorden.

    By Blogger jack of hearts, at 09 maart, 2008  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader