woensdag, oktober 24, 2007

Remancipatie

Ja, nu is het wel eens een keertje genoeg. Thee-gigant Pickwick introduceert zijn nieuwe Elements lijn door middel van een leuk bedoeld reclame spotje. En “leuk” betekent voor de zoveelste keer dat de man in het verhaaltje wordt neergezet als een sukkel. Nu vind ik het niet zo erg dat de man wordt afgeschilderd als lulletje. Deze westerse samenleving zal het na eeuwen lang vrouwenonderdrukking wel nodig hebben gehad, om eens een tijdje te benadrukken dat de vrouw juist erg slim is en de man vaak kortzichtig en dom. Maar na een aantal jaren te hebben moeten kijken naar dit soort leuk bedoelde reclame filmpjes hebben we de boodschap wel eens begrepen. Het verzadigingspunt is bereikt en geamuseerdheid slaat om in ergernis en plaatsvervangende schaamte.
In het Pickwick filmpje spoelen een man en een vrouw aan op een onbewoond eiland. De man stroopt meteen de mouwen op om zich vol overgave te storten op zinloze bezigheden zoals het zoeken naar voedsel. Daarbij stort hij van een helling, maakt zich vies en komt uiteindelijk met zijn haren in de war terug met een miniscuul visje op een zelfgemaakte speer. Lachen!
De vrouw daarentegen strijkt haar kleren glad en loopt eens wat rond op het eiland. Daar vindt ze naast wat kruiden zichzelf terug en zet een lekkere kokosnoot met thee en heeft een heerlijk moment voor zichzelf.
Wie wel eens een seizoen Expeditie Robinson heeft gekeken weet dat vrouwen op een onbewoond eiland vaak niet vooruit te branden zijn en al helemaal niet als je ze allemaal bij elkaar zet op een apart eiland, zoals in seizoen 3 (kan ook de vierde reeks zijn). Dan veranderen ze binnen no time in een groep apatische wezens. Eten zoeken, ho maar, laat staan dat ze kruiden voor een kopje thee gaan zoeken. Ook in dit seizoen Robinson liggen de vrouwen bij voorkeur te zonnen op het strand en als ze wel wat doen schikken ze zich vrijwillig in het vooroorlogse patroon van “man op jacht, vrouw in de keuken”. Hebben we daar al die jaren reclame spotjes met sukkelende mannen voor gekeken!
Ik pleit dus maar voor een soort “remancipatie”, met de nadruk op “man”. Laten we ons even uit die positie van “sukkel” manoeuvreren en een jaartje commercials uitzenden waarin de vrouw de kluns is. Als ze daar dan net zo om kunnen lachen als wij in eerste instantie konden dan zijn we misschien echt gelijk. (en dan wordt het misschien meteen maar eens een keertje tijd dat Hilary Clinton president van de Verenigde Staten wordt)

Labels:

10 Comments:

  • OEH OEH YEAH ! NO MAM !

    By Anonymous Anoniem, at 25 oktober, 2007  

  • Hear hear! (Ohgod, nu ga ik toch zelf twijfelen aan mijn vrouwdom...)

    By Anonymous Anoniem, at 25 oktober, 2007  

  • Hm...ik geloof dat ik maar ver van Robinsoneilanden wegblijf..of ik moet zeker weten dat er ergens een echte vent op rondloopt :-)

    By Anonymous Anoniem, at 25 oktober, 2007  

  • De definitie van gelijkheid is verworden tot het neerhalen van de partij waarmee je gelijkgesteld meent te moeten worden. Gek is dan dat neerhalen impliceert dat je onderkent dat die partij in aanleg boven je staat:-)

    By Anonymous Anoniem, at 26 oktober, 2007  

  • @ Struykert: erg goed verwoord.

    By Blogger ary, at 26 oktober, 2007  

  • Koop gewoon een dikke BMW dan heb je ook geen last van een minderwaardigheidsgevoel.

    By Anonymous Anoniem, at 26 oktober, 2007  

  • BMW? Da's toch voor 'kwilwelmaarkannie'? Of zijn dat dan weer de minder dikke BMW's?

    Mocht je toch wat zien in het advies van gitsjaarmens, Ary, dan mag je mijn egotransporter (geen BMW maar een prima vervanging en bovendien 'wilwelenkanook' :-) wel een keertje lenen...dat voelt inderdaad best lekker patserig. Kom maar op, kleine Fiatjes, Cuore's, fietsen...roaaarrrr...

    (Al is er één maar...er zit geen thee-apparaatje in...)

    By Anonymous Anoniem, at 26 oktober, 2007  

  • tof stukje! Leuk geschreven ;) en die klunzige mannen, t blijft grappig... van mij mogen we nog wel even blijven

    By Anonymous Anoniem, at 27 oktober, 2007  

  • Super leuk geschreven! Ik ben het helemaal eens! Ook knap dat geen van beide partijen wordt afgevalen in dit stuk!

    By Anonymous Anoniem, at 30 januari, 2008  

  • Yep helemaal mee eens! Net als die boeken in de winkels: "Waarom mannen liegen", "Waarom mannen niet luisteren" etc. etc. Wanneer komen de boeken uit "Waarom vrouwen zeuren" en zo?

    Soms vraag ik me ook af wat de reactie zou zijn als sommige dingen omgedraaid worden. Ook was er eens een reclamespotje (volgens mij van Mars-mini's) waarin een groepje vrouwen geïnteresseerd naar een (fictieve) soap zaten te kijken. De man (uiteraard de slechte) was vreemd gegaan en werd uiteindelijk in het gezicht geslagen. Gevolg: gejuich door de kijkende vrouwen. Niemand over gehoord. Ik vraag me dan echter af dat als ze een spotje zouden uitzenden waarin het omgedraaid is of het dan ook zo stil erom blijft...

    Ron

    By Anonymous Anoniem, at 11 mei, 2008  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader