zondag, oktober 14, 2007

Bedrijfsuitjes (leuk of niet leuk?)

Zijn bedrijfsuitjes leuk?

Een aantal jaren geleden hadden we er eentje, samen met een andere afdeling. Met een boot zou er een tochtje op de rivier gemaakt worden naar een activiteiten pretparkje aan de andere kant van de rivier waar we ons konden bezig houden met verschillende outdoor activiteiten. Op de boot was na 10 minuten het bier al op, waarop er nog maar even ergens werd aangemeerd om nog meer drank in te slaan. Eenmaal aan de overkant hadden de feestgangers zich al spontaan opgedeeld in: het laveloze deel dat zich onderweg al een, heel creatief een groepsyell had aangemeten (“Hang die piemel er in!”) en een gedeelte dat zich opzichtig stond de generen. De gedachtenwolkjes boven hun hoofd waren bijna leesbaar. (“wanneer mag ik naar huis?”). Naar huis gaan kon helaas pas na een tenenkrommend steengrill diner, waarin het dienstdoende personeel werd beledigd en er uit bloemenvaasjes werd gedronken.
Was ik een goodie-two-shoes? Misschien wel, want ik schaamde me dood en concludeerde hierna: “Bedrijfuitjes zijn niet leuk”.

Is bowlen leuk?

De bowlingbedrijven vonden het een aantal jaren geleden nodig om de sport de eenentwintigste eeuw in te helpen. Het stoffige imago moest worden getransformeerd naar hip en eigentijds. Daarom combineerden ze het spel met harde muziek en een lichtshow. De naam die ze er aan gaven: “discobowling” gaf al aan dat ze deze sport nou niet meteen de volgende eeuw in hadden geholpen, hoogstens naar de jaren 70. Als ze echt de jeugd aan willen spreken hadden ze met iets anders moeten komen. Iets dat écht aansloot op de hun hobbies: “bier-bowling”, of “wiet-bowling” misschien.
Nee, bowling moet je niet hip proberen te maken. Volgens mij moet het lekker oubollig blijven. Gewoon met een biertje langs de kant je collega’s zien gooien. Kijken wie er in uitblinkt en wie niet. Kijken wie er fanatiek zijn en wie er gewoon meedoen voor de lol. Collega B. die na 34 jaar trouwe dienst maar eens met pensioen ging, had het goed bekeken toen hij ons uitnodigde voor een avondje ballen gooien. Bowling is gewoon de RTL4 van de bedrijfsuitjes, het is gemaakt voor grootste gemene deler en deelde de groep daardoor niet op. Dit keer had iedereen lol. Ook collega B. genoot, hield nog een kleine toespraak en liet ons allemaal achter met het gevoel dat we op een erg leuke afdeling werken.
Misschien, heel misschien zijn bedrijfuitjes toch wel leuk.

Labels:

7 Comments:

  • Bedrijfsuitjes kunnen best leuk zijn is mijn ervaring, maar dan moeten de collega's en de activiteit wel leuk zijn. Die eerdere ervaring van jou klinkt niet erg positief ;-)!

    By Anonymous Anoniem, at 14 oktober, 2007  

  • HEt was : "daar moet een piemel in "" Als er niks aan is ... zuipe !! Met bowlen had alleen een biertje nodig voor de wedstrijdsppanning. Twee keer kostelijk vermaakt:)

    By Anonymous Anoniem, at 15 oktober, 2007  

  • @ Nakker: O ja, "dáár moet een piemel in". Dat maakt het allemaal in ieder geval een stuk beschaafder ;-)

    By Blogger ary, at 15 oktober, 2007  

  • Hm...alles valt of staat met leuke collega's, denk ik. Waarvoor je je nooit hoeft te schamen (omdat je zelf net zo erg bent, bijvoorbeeld ;-). Bij één van mijn projecten ging men laatst gps-lopen met geiten. Jammer dat ik niet fit was en dús niet meeging. Ik had daar vast een aardig stukje over kunnen schrijven (zodat ik niet aan de schaamte hoefde te denken...)

    By Anonymous Anoniem, at 15 oktober, 2007  

  • Ik ben benieuwd met welke afdeling jullie die schunnige liedjes zongen.

    By Anonymous Anoniem, at 15 oktober, 2007  

  • Met het hele bedrijf gaan fietsen op Ameland en dan allemaal een andere kant op, kenmerkend voor de club? (he Bee?)

    By Anonymous Anoniem, at 16 oktober, 2007  

  • Haha, Alie, da's een aardige herinnering. En volgens mij ging ik inderdaad een beetje de verkeerde kant (mee) op...ehum..sorry hoor...alsnog achteraf ;-) Ook de regen was kenmerkend voor de club, haha...

    By Anonymous Anoniem, at 17 oktober, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader