vrijdag, september 28, 2007

Extra groene maand (deel 6)

Na een maand televisieloos en vleesloos te hebben doorgebracht snakken we naar een avond hersenloos t.v. kijken, als het kan onder het genot van een grote gehaktbal, want de ambitie om vegetariër te worden is na een volle maand vleesloos eten als sneeuw voor de zon verdwenen. Minder vlees: okay, maar helemaal geen vlees meer, dat gaat ons net iets te ver. Ook al weten we dat vlees eten hypocriet is in ons geval. Als we het varken zelf zouden moeten slachten zou er geen speklapje meer op ons bord belanden. Daarbij laten we ons in de luren leggen door de eufemismen waarmee de vleesindustrie ons geweten probeert te sussen. Nakker wees me er afgelopen week al op toen hij een kopje rundvleessoep nuttigde. “Eigenlijk is het vreemd dat dit rundvleessoep heet” zei hij en keek naar de mok heldere bouillon in zijn hand. “Het moet natuurlijk gewoon Koeiensoep heten en hetzelfde geldt voor het woord “gehakt”. Dat is natuurlijk gewoon “gemalen restvlees” en die naam zou het gewoon moeten hebben. Maar dat klinkt natuurlijk niet zo lekker.” “Inderdaad”, dacht ik, “alsof ze het net nog van de grond geveegd hebben”. Nakker ging nog verder en stelde voor dat er stickers op de pakjes vlees geplakt zouden moeten worden met een plaatje van de koe er op, die een half uur later misschien op je bord zou liggen. Als je zou weten dat je hetzelfde dier zou eten wat op de foto op het etiket nog niets vermoedend in de lens kijkt, misschien dat je er dan vanaf zou zien.
In een perfecte wereld misschien, maar in de nieuwbouwwijk waar wij wonen moeten we iedere avond, als we thuis komen, door de heerlijke geur van de gebraden gehaktballen van de buren fietsen en dat is nog niet alles. Als je, net als ik gisteravond, gewoon een nieuwe wasmachine wil kopen en je krijgt er ongevraagd een gratis electrische tafelbarbeque bij. Wat moet je dan? Is dat niet gewoon een teken? “Eet vlees!”, lijkt het universum ons toe te roepen.
Hardcore vegetariër gaat het dus niet worden. Part-time en biologisch, dat dan weer wel want die burrito’s kunnen net zo goed zonder gehakt en die bonensoep smaakt ook prima zonder rookworst.
Maar af en toe een gehaktbal? Daar zeg ik toch moeilijk nee tegen.

Labels:

3 Comments:

  • Niks mis mee,hoor...geniet van je huiskamerbbq-party a.s. maandag ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 28 september, 2007  

  • Ik berust er maar in dat er gelukkig mensen zijn die voor mij die varkens tot lapjes versnijden en restvleesch tot balletje hakken. Ik maak er soms ook gehakt van in mijn werk, maar dan anders...

    By Blogger Pino-2008, at 29 september, 2007  

  • Die foto doet me denken aan het etentje dat ik een paar weken geleden bij vrienden had, toen kwamen er ook heerlijke gehaktballen op tafel, maar die waren helaas voor de kinderen! De volwassenen kregen een biefstukje.

    Ik eet nauwelijks vlees, er zijn tegenwoordig prima vleesvervangers, maar ben ook zeker geen hard-core vegetariër. Vind het wel heel zielig voor dieren, vandaar dat ik het zoveel mogelijk beperk.

    By Anonymous Anoniem, at 29 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader