woensdag, september 12, 2007

Extra groene maand (deel 4)

Als collega G. je lekker probeert te maken met het sudderlapje dat ze die avond thuis gaat eten.
Als TakieTaak het heeft over “jé groene winkel”, terwijl ik nog maar 2 keer boodschappen heb gedaan bij de natuurwinkel.
Als Nakker beweert vooraan te staan in de rij, als hij ooit nog eens belandt in een Expeditie Robinson situatie en er moet een beest geslacht worden.
Betekent dat dan dat ik die lijn heb overschreden. Die grens tussen het gebied van “nog leuk” en “te fanatiek”? Worden mensen moe van mijn bio-praatjes, krijgen mensen juist méér zin in vlees en bespoten groenten als ze mijn verhalen aanhoren?
K. waarschuwde me weken geleden al in haar beste Nederdengels: “Je moet je niet holyer dan holy gaan gedragen op je weblog”. Ik zag het gevaar niet zo, want de extra groene maand was maar een experiment. Gewoon om het leven interessant te houden en om onszelf wat te entertainen. Toch merkte ik bij mezelf een zeker passie voor het onderwerp, een smeulend vuurtje, klaar om te ontbranden als ik de gelegenheid kreeg om er over uit te weiden en die momenten waren er plenty. Misschien lokte ik het zelf ook wel uit, door niet s’avonds, maar in de middagpauze de nieuwe groententas te halen en de mogelijkheden met gekochte groenten (koolrabi en snijbiet) te bespreken met mijn collega’s. (koolrabi op brood en snijbiet in een stamppot volgens collega E.)
Nu moet ik, na twaalf dagen extra groene maand, eerlijk zeggen dat ik waarschijnlijk geen vegetariër zal worden voor de rest van mijn leven (of ik moet zonder Nakker, maar samen met een paar andere softies die na het kijken in de langwimperige varkensoogjes het beest niet kunnen slachten, in een Expeditie Robinson-achtige situatie belanden) en ook de t.v. zal in Oktober wel weer aangaan. Maar die biologische producten, die blijven er wel in denk ik. Gewoon omdat dat ik er tegen ben dat er massaal roofbouw op onze aarde wordt gepleegd ter meerder glorie van het feit dat wij met z’n allen zoveel mogelijk willen consumeren en er eigenlijk niets voor willen betalen. Meer respect voor de aarde waarop we leven lijkt me echt op z’n plaats.
Maar goed, voordat je het weet wordt dat weer zo’n dogma en die zijn niet cool. Ik krijg er zelf ook jeuk van. Niet van mijn eigen stokpaardjes, maar die van opdringerige andere mensen. Iedereen moet het zelf maar uitzoeken. Maar tegelijkertijd mag ik er toch ook enthousiast over zijn? Voor mezelf? Gewoon omdat er gekookte biologische snijbiet op mijn bordje ligt? Jummie!

Labels: ,

13 Comments:

  • Ik vraag me altijd af, of ik het zou kunnen in een Robinson-situatie; een beestje slachten. Ik heb echt geen flauw idee...

    By Anonymous Anoniem, at 13 september, 2007  

  • Gekóókte snijbiet? Da's wel heel erg durven ;-)

    Serieus...'in den beginne' oogsten onze pogingen als gezin om vegetarisch te eten vaak op hoongelach, en op 'denk maar niet dat ik apart voor jou ga koken, want dat is veel te ingewikkeld en het smaakt vies.' En dan, op een dag, komt ineens mijn moeder met een recept voor vegetarische soep (voor haar doen zéér revolutionair) en voor de biologische schapenkaas die ik in De Wetering haal, komen ineens ook bestellingen vanuit Zeeland.

    Tja, als je als eerste over wel dammetje dan ook springt, blijven er altijd wel wat schapen aan de andere kant staan mekkeren. Maar da's ok. Zonder tegenstellingen, geen leuke stukjes en venijnige reacties. Geen verhalen bij de koffie en ruzies die je weer goed kunt maken.

    Maar je kunt te ver gaan. Gekookte snijbiet...brrrrrrrrrrrrrr.

    By Anonymous Anoniem, at 13 september, 2007  

  • welK dammetje dan ook, natuurlijk ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 13 september, 2007  

  • @ Bee: Het advies om het in een stamppot te verwerken kon thuis nog niet op veel bijval rekenen, wegens: niet "light" genoeg, teveel calorieën. Maar ik moet eerlijk zeggen dat die gekookte snijbiet me eigenlijk wel meeviel. Beetje spinazie, maar dan anders (moet eerlijk zeggen dat er, voor de smaak ook een groentenbouillonblokje aan te pas moest komen hoor)

    By Blogger ary, at 13 september, 2007  

  • We hebben nog een restje snijbiet=stamppot in de vriezer liggen. Iets voor volgende week, hoop ik. Jum.

    By Blogger René, at 13 september, 2007  

  • De essentie van jouw stukje is mij nu geheel duidelijk. Je wil graag in je (biologische) waarde gelaten worden. Nou van mij mag je, betaal er maar flink extra voor, dan sla ik nog even vreselijk in bij de locale Aldi, voordat deze gesloten moet worden.

    Trouwens, is je tuin niet aan een verandering toe zodat je je eigen biologisch onbespoten groenvoer kan verbouwen ? Hou je mooi geld over voor nieuwe boeken !

    By Blogger Pino-2008, at 13 september, 2007  

  • @Takietaak...haha, ja, jouw reactie maakt in ieder geval héél duidelijk waar het om draait: het geld. Voor veel mensen, hoor...maar het gekke is: als je uiteindelijk vegetarisch en/of biologisch eet, dan geef je een stuk minder geld uit. Een heleboel producten vallen nl. af wegens ongeschikt voor 'De Biologiese Mensch'. Vooral de Aldi heeft er daar een hoop van staan...dus als die sluit, hoor je mij niet mopperen ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 14 september, 2007  

  • Ik ben het helemaal met je eens dat we meer respect zouden mogen hebben voor de aarde. En biologische producten gebruiken is daartoe een goede manier. Natuurlijk moet je niet doorslaan in je fanatisme, want dat werkt averechts, maar tot nu toe vind ik het op je blog wel meevallen. Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je collega's het te verduren hebben ;-).

    By Anonymous Anoniem, at 14 september, 2007  

  • @she: geheel gindoctrineerd door ary's biologische gewauwel heb ik voor het eerst biologisch gehakt aangeschaft bij AH . Het moet verdorie niet gekker worden ! Voor dat over de balk gesmeten geld had ik verdorie bij de plaatselijke frituur een heerlijke niet te versmaden frikandel speciaal kunnen halen !

    By Anonymous Anoniem, at 14 september, 2007  

  • "Gewoon omdat dat ik er tegen ben dat er massaal roofbouw op onze aarde wordt gepleegd ter meerder glorie van het feit dat wij met z’n allen zoveel mogelijk willen consumeren en er eigenlijk niets voor willen betalen."

    En 't biologisch spul komt van de maan.

    By Anonymous Anoniem, at 14 september, 2007  

  • @Gitmania (...)

    Dáárrom is dat spul natuurlijk zo duur!

    By Anonymous Anoniem, at 14 september, 2007  

  • Hmm ik lees dat 'Nakker' al om is..

    Ik tank nog wel een x euro 98 voor mijn motor oke ?

    By Blogger Pino-2008, at 14 september, 2007  

  • Telt het ook als ik over biologisch lees bij jou op het log ;-)

    By Blogger jack of hearts, at 15 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader