zondag, september 02, 2007

Fietsroutes 3: Rondje Zwolle



“Pang!”. De harde knal van een geweerschot zorgt er bijna voor dat ik van schrik van mijn fiets in de berm val. Nogmaals klinkt er een schot. Geschrokken kijk ik naast me en daarna omhoog. Een van de, in formatie vliegende ganzen is geraakt. Al fladderend valt hij naar beneden. Tien meter verwijderd van een drukbereden fietspad zitten er blijkbaar een paar jagers ganzen uit de lucht te schieten. Onze verontwaardiging is groot. We houden helemaal niet van wapens. Wij willen tijdens ons Rondje Zwolle gewoon van de natuur genieten en nu fietsen we blijkbaar een paar meters verwijderd van een werkend schietijzer die de natuur, waar wij zo van wilden genieten, voor onze ogen uit de lucht schiet.
Daarbij, is dit gebied, zo vlakbij de rivier geen officieel natuurgebied? Met man en macht heeft de gemeente geprobeerd om hier landbouwgrond om te zetten in moerasgebieden die op hun beurt weer allerlei vogels aantrekken. Vervolgens grijpen een stelletje onverlaten de kans aan om hier eens fijn op de nieuwe bewoners te gaan schieten.
“Je moet de politie bellen”, zegt K. als we van de schrik zijn bekomen en onze tocht voortzetten. Ik twijfel. Ben niet echt op de hoogte van de jachtregels en vraag aan het maar eens aan een buurtbewoner die bezig is met het knippen van de heg om zijn dijkhuisje. Hij weet ook niet of dit wel legaal is, maar lijkt het allemaal niet zo belangrijk te vinden.
Na enig aandringen van K. bel ik toch maar op. Baat het niet dan schaadt het niet en het beeld van de aangeschoten vogel maakt me nog steeds kwaad.
Even ben ik blij dat we deze maand geen vlees eten.

Labels: , ,

14 Comments:

  • Ik kan me indenken dat je schrok zeg... hielp het belletje naar de hermandad ?

    By Blogger Pino-2008, at 02 september, 2007  

  • @ Takietaak: Geen idee eigenlijk. Ze zouden er wel even gaan kijken, werd er gezegd. Maar of dat daadwerkelijk ook gebeurd is.
    Als Takietaak nou aan de andere kant van de lijn had gezeten... ;-)

    By Blogger ary, at 02 september, 2007  

  • Vogels schieten, bah.

    By Anonymous Anoniem, at 02 september, 2007  

  • Hebben jullie uiteindelijk nog wel van de natuur en fietstocht genoten? Of was de domper te groot?!

    By Anonymous Anoniem, at 02 september, 2007  

  • Hey maar...dat was wèl een echte scharrelgans! (au, niet slaan)

    By Anonymous Anoniem, at 03 september, 2007  

  • Misschien moet ik ook weer eens een fiets kopen...

    By Anonymous Anoniem, at 03 september, 2007  

  • @ Bee: Maakt nu niets uit. Mag deze maand toch geen vlees, zelfs geen scharrel ;-)

    By Blogger ary, at 03 september, 2007  

  • @Ary: hij kan in de vriezer ;-)

    (Serieus: misschien wil je na die maand wel niet meer anders...ik eet nog wel eens, zeer sporadisch, vis, maar vlees hoeft er echt niet meer in. Mis het na, wat is het, vijf jaar?, nog steeds niet...)

    By Anonymous Anoniem, at 03 september, 2007  

  • Hè, daar zit je inderdaad helemaal niet op te wachten tijdens een gezellige fietstocht! Ik begrijp mensen die jagen echt niet.

    By Anonymous Anoniem, at 03 september, 2007  

  • gans. lekker!

    By Anonymous Anoniem, at 03 september, 2007  

  • Woehaaa! Gitaarman! Begon de knuppel in het hoenderhok al te missen ;-)

    (Wel blijven werpen, a.u.b. Neen, geen kinderen...slechts knuppels in hoenderhokjes. Dus.)

    By Anonymous Anoniem, at 03 september, 2007  

  • Hey ik sta niet meer in je lijstje !! Hmm

    By Blogger Pino-2008, at 03 september, 2007  

  • @Takietaak: ...en je staat er weer in. (Is ook nooit een goed idee om af en toe met je blog te stoppen natuurlijk ;-)

    By Blogger ary, at 03 september, 2007  

  • heb je al ruzie thuis gehad over de titel van die foto met die ezel?

    By Anonymous Anoniem, at 04 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader