zaterdag, september 08, 2007

Rondje Cultuur

De extra groene maand heeft als prettig gevolg dat ik weer eens diep met mijn neus in de boeken ben gedoken. Daarvoor keek ik wat ik nog in de boekenkast had staan, want ik wilde vooral gebruiken wat ik al heb en dat is nogal wat. Vorige maand won ik namelijk een doos met thrillers in een Sky Radio (ja, ik weet: “bah”, maar toch bedankt!) prijsvraag en ook het tamelijk feministische weekblad Opzij verraste me met een boek van de Deense schrijfster Helle Helle. Dat schijnt trouwens haar echte naam te zijn. Even vroeg ik me af of het een goed idee zou zijn om mijn naam ook maar te veranderen in Ary Ary, voor het geval ik nog eens een serieus stripboek zou maken, maar de naam associeer ik toch teveel met de reactie van mijn hoofdschuddende moeder, als ik mijn sokken weer eens onder de bank had laten slingeren.
Het boek viel trouwens niet tegen, ook al ging het eigenlijk nergens over. Het verhaal laat zich eigenlijk samenvatten in “Twee zusjes werken als cosmeticaverkoopster op de veerboot tussen Duitsland en Denemarken”. Okay, de oudste voelt zich, sinds het overlijden van haar moeder, erg verantwoordelijk voor het welbevinden van haar jongere zusje, die zich op een bepaald moment in de armen van een getrouwde Duitser stort, maar verder gebeurt er niet veel meer dan in het leven van, zeg, mijn overbuurvrouw. (Die ik overigens niet ken en die tijdens een spectaculaire wereldreis misschien wel zwanger is geraakt van de president van Tsjoekietsjoekiestan, om maar iets interessants te bedenken)

Verder vond ik in de kast: “U zult versteld staan van onze beweeglijkheid” van de Amerikaanse schrijver Dave Eggers. Een boek dat ik in de hardback uitgave voor een prikkie zag liggen bij de V&D. Het uitgangspunt van dit boek was al een stuk interessanter dan dat van Helle Helle. Het had wel iets weg van het verhaal van onze overbuurvrouw. Twee jongens, die net hun beste vriend hebben verloren, besluiten een wereldreis van een week te maken. Tijdens deze trip besluiten ze het geld weg te geven dat een van hen bij stom toeval in zijn schoot geworpen heeft gekregen. Hilarische momenten wisselden zich in dit boek af met serieuze en zelfs filosofische passages. Ik vermaakte me uitstekend met dit boek en las het in een poep en een zucht uit.

Tenslotte vond ik in de bieb nog een leuk cd’tje van Tracy Thorn. Dit meisje zong vroeger in de band Everything but the Girl. De naam van de band verwees naar het principe dat ook zo treffend wordt beschreven in het poeziealbum rijmpje: “….(vul hier willekeurige naam in) zat op vaders wagen, tussen kool en tussen biet. Alles kan je kopen, zei hij, maar mijn meisje krijg je niet”. Tracy zingt op deze cd een paar erg leuke deuntjes, die bijna zo goed klinken als de klassieker “Each and everyone”. Kopuh met die hap! (of je gaat, erg groen en duurzaam, gewoon naar de bibliotheek, zoals ik deed.)

Labels:

3 Comments:

  • Bedankt voor de tips.

    By Anonymous Anoniem, at 08 september, 2007  

  • Je leest niet alleen meer boeken, maar bent ook erg actief met bloggen, ik lag opeens flink wat blogjes achter, maar heb het nu weer ingehaald!

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2007  

  • Ohmigod, jij hebt die groene maand ook wel ècht nodig, met die voorraad boeken!

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader