vrijdag, september 07, 2007

Notes on a Scandal

Sommige onbelangrijke gebeurtenissen uit je leven kunnen blijkbaar ergens voor in je geheugen blijven hangen.
Zo moet ik elke keer dat het in een gesprek over filmmuziek gaat (en hoe vaak gebeurt dat niet) denken aan die keer dat ik in de trein zat op weg naar huis en in gesprek was met een medereiziger. Ik kende hem niet en het feit dat ik zomaar aan de praat raakte met een onbekende in de trein was vrij opmerkelijk, want zo sociaal was ik niet in treinen. Ik reisde bij voorkeur met de walkman op. Misschien dat dat ook de aanleiding voor het praatje was, want het ging over onze muzikale voorkeuren. In die tijd begon ik tegen de draad in naar jazz te luisteren, iets wat ik reuze interessant van mezelf vond. Mijn leeftijdsgenoten hielden namelijk allemaal van (gaap) Symfonische Rock. Zo niet mijn gesprekspartner in de trein. Die hield namelijk van filmmuziek. Iets wat ik eigenlijk niet goed begreep. Zeggen dat je van filmmuziek houd was voor mij net zo vreemd als dat je aan iemand vraagt van wat voor schilderijen hij houdt en antwoord met: “behang”.
Later begreep ik hem wat beter, want er is natuurlijk erg mooie filmmuziek gemaakt. Niet dat ik een kenner ben maar van sommige filmmuziek kun je prima zonder film genieten. Neem bijvoorbeeld de Amelie muziek van Yann Tiersen.
Een tijdje geleden zag ik de film “Notes on a Scandal”. Een erg goede film met een bijzonder vileine Judi Dench en een verhaal wat van het begin tot het eind blijft boeien. Maar bijna nog beter dan het acteerwerk en het verhaal is de prachtige muziek van Philip Glass. Wat een genot om naar te luisteren.
Gaat dat zien! (en horen)

Labels:

5 Comments:

  • Ik vond het een fantastische film: zeker omdat de twee beste actrices (naar mijn mening dan) er in spelen. Ik heb erg genoten van de muziek ook. Grote aanrader!!!

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2007  

  • Muziek of juist geen muziek op het juiste moment is essentieel voor de film.

    By Anonymous Anoniem, at 08 september, 2007  

  • Fijn!
    Ik zat al even te denken dat ik weer eens naar de film wilde, maar ben er een beetje uit. Wist niet waar naar toe.
    Dus dank voor de tip!!!

    By Anonymous Anoniem, at 08 september, 2007  

  • Dank voor de tip... let ook eens op de muziek in Oceans 11, 12 en 13...
    Trouwens: behang?! Briljant gedacht - :-))

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2007  

  • Dit is nou ook weer zo'n film die ik graag nog eens wil zien, maar die ik (ondanks mijn toch redelijk groen bestaan ;-) nog steeds niet heb gezien. Toch snel eens doen, dus.

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader