donderdag, september 06, 2007

Extra groene maand (deel 3)

De natuurwinkel. Ik was er al wel eens geweest, maar kon nog steeds niet goed wennen aan de vreemde lucht die er hing. Alsof de melange van vreemde granen, kruiden en zaden tezamen de geur “muf” vormden.
Ook het publiek in de biosuper was anders dan die van de gemiddelde C1000. Elke klant afzonderlijk had het aura: “Ik ben helemaal okay met mezelf” om zich heen hangen. Ik kon zelfs de kleur van het aura zien, het was pompoen oranje.
Ik keek wat om me heen en checkte de schappen. De verpakking van nagenoeg alle producten was ontdaan van overbodige franje. Op de etiketten overheerste de kleur groen en de woorden “eco” en “bio”. Alleen de biologische ijsmaker had zich wat frivoliteiten veroorloofd en had z’n plastic ijsdozen versierd met gekleurde koeien.
Deze eenzame reclame uiting deed me bijna voorover buigen, het vriesvak in, maar ik deinsde terug toen ik doorkreeg dat “bio” nog steeds niet hetzelfde was als “light”. Dit ijs was gemaakt van volvette melk, die direct van de uier in het bakje was gespoten.
Teleurgesteld liep ik naar de kassa. Daar kon ik de bestelde groententas in ontvangst nemen.
De in een groene schort geklede jongeman verwees me naar een rijtje papieren tassen die er op de grond stonden. Moest ik niet betalen dan? Deze groententas had vooruit betaald moeten worden en aangezien de biologische supermarkt blijkbaar uitging van het goede in de mens, werkte men niet met een bonnetjes systeem en dacht de groene knaap waarschijnlijk dat ik al aan mijn betalingplicht had voldaan. Maar deze eerlijke groenten hielden me op het rechte pad en dus betaalde ik voor deze keer en de volgende.
Eenmaal thuis keken we wat de buit was. Een grote struik andijvie (de laatste keer dat ik dit op mijn bord gezien had was bij mijn moeder thuis, met een onafscheidelijke gehaktbal er bij), twee knolvenkeltjes (die sneden we al wel eens door een linzensoepje), twee maïskolven (vaste prik bij het barbequen) twee minikropjes ijsbergsla en een grote pompoen. Bij het laatste kreeg ik vervelende associaties met flauw en smakeloos eten. Het enige wat deze knol zou opleveren was een laffe soep. Maar dat pakte gelukkig anders uit. Ik stond vandaag weliswaar een uur in de keuken om de kleurige soep te produceren, maar die was dan ook wel helemaal de moeite waard en kreeg van ons het stempel “keeper”. (De hoogste kwalificatie in ons receptenbestand, die garandeert dat dit gerecht een blijvertje is en regelmatig op onze tafel zal verschijnen)

9 Comments:

  • Ik ben helemaal okay met mezelf en ik heb vandaag ook keeper-pompoensoep gegeten, gemaakt door een vent.
    Ik ben benieuwd of je nog teruggaat naar de buurtsuper, want zowel biogroente als biovlees werkt verslavend. Mocht je nog een zetje nodig hebben, kijk dan naar We feed the world (klein beetje info is te vinden op imdb, maar als je googelt vind je meer).
    En nee, ik ruik niet duf en ben geen fundamentalist. Maar als ik nu een fabrieksworstje eet, proef ik de toevoegingen voortdurend en als ik massakweekgroente eet, smaakt die helemaal nergens naar. Maar na het zien van die film, deed smaak er eigenlijk al niet meer toe.

    By Anonymous Anoniem, at 06 september, 2007  

  • Allemamachies zeg, je moet nogal wat over hebben om aan je bio voedsel te komen. En dan moet je het nog volhouden ook. Goddank hebben wij de Aldi...

    By Blogger Pino-2008, at 06 september, 2007  

  • Op de AH site staat een recept met pompoen en pasta die was ook lekker.
    Evelyn

    By Anonymous Anoniem, at 06 september, 2007  

  • Haha, ohmy, ik herken het hélémaal, dat gedrag in de natuurvoedingswinkel. Erger me btw ook aan de ekologiese etiketten, brrr...dat kan veelal inderdáád wat frisser (en normaler). Sterker: als ik in de natuurvoedingswinkel ben geweest, heb ik sterke neigingen om nú meteen mijn tuin in de DDT te zetten, weer te gaan roken en eigenhandig een varken te slachten om dat op de barbecue (aangemaakt met foute blokjes) te werpen...en achteraf een dikke boer te laten van tevredenheid.

    Awel...gelukkig zijn er nog andere wegen tot de biostand...en tja, dat light...dat bereik je heel simpel door mínder van de vettere zuivel bv te nemen..maar dan heb je dus wel beter spul binnen.

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2007  

  • Om het aura en het okay met mezelf heb ik erg moeten lachen, zodat ik nu ook enigszins okay met mezelf ben geraakt, ondanks de voortdurende vergiftiging met vlees en gekleurde verpakkingen.

    By Blogger jack of hearts, at 07 september, 2007  

  • Keeper is de hoogste kwalificatie? Nu ben ik toch wel benieuwd naar de rest van het systeem...

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2007  

  • @Zezunja: Bedankt voor de tip. Ben nu al benieuwd naar die docu.
    Verder probeer ik het hele fenomeen biologisch eten een beetje rielekst te benaderen. Voordat je het weet zit je weer van die dogma's te gehoorzamen.
    @Takietaak: Er aan te komen is niet zo moeilijk. Het daarna om te zetten in een soepje kostte me een uur!
    @Evelien: Pompoen is nu op. Misschien de volgende keer.
    @Bee: Waarschuw me even als je dat varken op de barbeque gaat gooien, dan kom ik misschien toch even langs.
    @Jackofhearts: Ik ben okay, jij bent okay, dat leerden we vroeger op de sociale academie al.
    @Virginie: Het systeem bestaat maar uit twee kwalificaties: "Keeper" en "Trashcan".

    By Blogger ary, at 07 september, 2007  

  • @Ary: is helegaar ok en zal ik tzt zeker niet vergeten. Als jij belooft (veel) bier mee te nemen (dat boert beter).

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2007  

  • Ik kom ook regelmatig in de natuurwinkel bij mij in de winkelstraat en ben er eigenlijk heel positief over. Het is er erg relaxed en de spullen zien er goed uit. Ik heb het gevoel dat ik er gewoon heel erg mee bof. Maar toch blijf ik ook hele grote fan van de Appie, gelukkig krijgen die ook steeds meer biologische spullen.

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader