zaterdag, maart 17, 2007

Blauw wonder

Het onontkoombare lot van Dinks (double income no kids) is dat je vaak een hele dag van je vrije weekend moet opofferen aan schoonmaakwerkzaamheden. Vandaag was het weer zo ver. K. nam de bovenverdieping voor haar rekening en ik de woonkamer beneden. De ervaring leert namelijk dat we elkaar binnen twee minuten in de haren vliegen als we beiden in dezelfde ruimte proberen schoon te maken. Ongevraagd advies van de een (“nee, dat moet je niet met een doekje doen, maar met een Swiffer”) wordt namelijk opgevat als kritiek op de schoonmaak kwaliteiten van de ander, met alle gevolgen van dien.
Daarom poetsen we gescheiden en gebruiken daarbij een blauw goedje met de naam: “Blue Wonder”. Dit schoonmaakmiddel reinigt volgens fabrikant Sorbo alles. Achter op de fles volgt een opsomming wat onder “alles” wordt verstaan: “ramen, spiegels, kasten, deuren, houtwerk, meubels, aanrecht, glaswerk, tegels, nicotine aanslag” (even ademhalen) “auto, caravan, boot, motoren, skai, stof, vloerbedekking, verfkwasten, algenaanslag, tuinmeubels et cetera, et cetera”. Eigenlijk is het een blue wonder dat dit schoonmaakmiddel, wat alle andere schoonmaakmiddelen blijkbaar overbodig maakt, in dit huishouden is beland. Normaal had ik het finaal over het hoofd gezien in mijn supermarkt. Het zit namelijk in een nogal onopvallende fles en het is van Sorbo, een merk met een hoog omagehalte. Als het niet in de gratis Jumbo doos had gezeten was ik waarschijnlijk nog steeds in de weer met een huismerk Ajax kloon.
Het hele “reinigt alles” concept deed me trouwens een beetje denken aan de flessen “Super Tien”, die we bij ons vroeger thuis een tijdje gebruikten. Dit wondermiddel werd zwaar geplugd door de tante van Lebrat, die als Tupperware dame (maar dan voor Super Tien) de deuren langs ging om het schoonmaak evangelie te verkondigen. Met dit middel kon je namelijk niet alleen je huis schoonmaken, je kon er ook nog eens je schoenen mee poetsen. En alsof dit nog niet gek genoeg was deed ze ook nog even voor hoe je het zelfs kon gebruiken voor je gebit. Even een klein scheutje op je tandenborstel en schoon was je gebit!
Ik kan me herinneren dat we dit daadwerkelijk een keer geprobeerd hebben.
Tot op de dag van vandaag verbaas ik me nog steeds dat we, na inname van deze roze gekleurde chemicaliën, gespaard zijn gebleven voor ernstige huiduitslag, onvruchtbaarheid (zelfs mijn zusje gaat nu een kind baren, dus “count your blessings” Super Tien!) of enige andere verschrikkelijke ziekten of misvormingen.
Misschien had Lebrats tante toch gelijk en was Super Tien de Blue Wonder van de jaren tachtig.

Labels:

5 Comments:

  • Juig niet te vroeg, misschien heeft het spul een incubatietijd van een paar maanden... ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 17 maart, 2007  

  • Zegt me niks dat blauwe wonder. Maakt ook allerlei dingen schoon die ik niet eens heb, dus moet wel goed zijn.

    By Blogger jack of hearts, at 18 maart, 2007  

  • Als 'Dinks' kun je ook een Poolse schone huren om je huis bij te houden en heb je meer tijd om samen door te brengen. Kun je misschien nog eens een weekendje vliegen...

    By Blogger Pino-2008, at 18 maart, 2007  

  • Waarschijnlijk een incubatietijd van enkele decennia. Mijn oom die het spul placht te drinken omdat het ook nog eens onschadelijk voor de gezondheid was, is vorige week overleden aan een hartstilstand. Gebruik blue wonder dus maar niet als alternatief voor het tanddenpoetsen.

    By Anonymous Anoniem, at 18 maart, 2007  

  • En toen volgede in de jaren negentig het Kirby-wonder...heb je daar nooit kennis mee gemaakt? (Hopelijk niet, oh gruwel..., maar je hoefde er in ieder geval niet je tanden mee te poetsen!)

    By Anonymous Anoniem, at 19 maart, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader