zondag, maart 18, 2007

Beperkt houdbaar

Onderuit op de bank en met de laptop op de knieën keek ik ook maar even naar de documentaire "Beperkt houdbaar” van Sunny Bergman. Mijn chef/baas/leidinggevende had het programma ook gezien en sprak er afgelopen vrijdag zijn verbazing over uit dat er eigenlijk geen enkele glossy coverfoto meer is die niet door de Photoshop mangel is gehaald en dat we stelselmatig met een gemanipuleerde werkelijkheid worden geconfronteerd. Ook bij Bee op haar werk was deze documentaire onderwerp van gesprek. Ik had dus blijkbaar wat gemist.
Nu heb ik ooit eens een cursus Photoshop gedaan en weet zo ongeveer wel wat je met dit programma kan doen, maar dat foto’s in tijdschriften zo massaal gemanipuleerd worden, om ons op te zadelen met een irreëel schoonheidsideaal, dat voor de meesten onder ons niet te verwezelijken is, was toch wel even shockerend om te zien. De plastic chirurg die de documentairemaakster na grondig onderzoek kwalificeerde als “kandidaat” voor diverse ingrepen, deed niet onder voor de geldbeluste plastic chirurgen, zoals die bijvoorbeeld worden neergezet in een serie als Nip/Tuck. (Vanaf deze week weer te zien op de publieke zender). Bij het zien van deze serie op DVD had ik nog het idee dat het beeld van de plastic chirurg wel een beetje dik werd aangezet, maar na het zien van deze documentaire bleek de docu-docter qua gedrag en instelling wel erg veel te lijken op Christian Troy.
Nu vraag ik me bij het zien van dit soort documentaires altijd af wat er door ons, eenvoudige stervelingen, gedaan kan worden om het tij te keren. Enige actie van het bedrijfsleven, de mode en cosmetica branche of de modetijdschriften hoeven we hierbij namelijk niet te verwachten.
Gelukkig had collega blogger Maeb wel wat goede tips. Ik houd wel van ludieke acties als deze en deze. Als je echt boos bent helpt Sunny je zelfs nog met juridische actie tegen de cosmetica industrie. Wat wil je nog meer?

Labels:

10 Comments:

  • Ik wil uiteraard nú zo'n rol plakband. Maar je kunt natuurlijk ook op tour gaan met Marijke Helwegen; het levende bewijs dat plastische chrirugie het er niet beter op maakt ;-)

    (Nee, Dolly Parton zil ik even niet aanhalen, dat is een discussie op zich...en gek genoeg vind ik haar hier weer niet mee te maken hebben...)

    By Anonymous Anoniem, at 19 maart, 2007  

  • @ Bee: Huh? Die van Dolly zijn toch echt?

    By Blogger ary, at 19 maart, 2007  

  • Ik fotosjop wat af man...

    By Blogger Pino-2008, at 19 maart, 2007  

  • Ik las laatst dat er een man is die een soortgelijke aanklacht als die van Sunny Bergman heeft, maar dan vanuit -uiteraard- het mannelijk perspectief. 'Geef ons de (echte) vrouw terug' of woorden van die strekking. Uit mijn hart gegrepen. Als ik iets niet mooi vind wat uiterlijkheden betreft (m/v) is het wel onechtheid. 'Onechtheid' (zowel fysiek als geestelijk) is voor mij het absolute tegendeel van 'sexy'.

    By Anonymous Anoniem, at 19 maart, 2007  

  • Hear, hear, George!

    @Ary: je kunt het natuurlijk altijd nog aan Gitaarman vragen, die heeft haar toch in levenden lijve mogen aanschouwen, gisterenavond (toch?)...

    By Anonymous Anoniem, at 19 maart, 2007  

  • Echt boos ben ik niet. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zelf alles met een korreltje zout neem... moeten we dan iedereen maar in bescherming nemen? Stom is het wel natuurlijk. We worden genept waar we bijstaan.

    By Anonymous Anoniem, at 20 maart, 2007  

  • Soms lijkt het wèl, alsof we steeds minder zèlf kunnen beslissen...dat vind ik zorgelijk...

    By Anonymous Anoniem, at 21 maart, 2007  

  • Ik heb hem ook gezien en me verbaasd. Gelukkig pas ik niet in dat hokje, ik doe niet mee aan modegrillen en die rimpels komen toch wel. Als je uitstraling goed is, doet uiterljk er helemaal niet toe.

    By Anonymous Anoniem, at 21 maart, 2007  

  • Een facelift is nogal wat, maar toen ik even een weekje in Nederland was werd ik meteen op de TV geconfronteerd met dames die de onderkant van hun lichaam even lieten bijsnijden. Dat was wel even een culture shock. Zulke dingen zie je in de VS niet gauw op TV. Leek me nogal onnodig en bovendien.....Auw!

    By Anonymous Anoniem, at 22 maart, 2007  

  • Haha, nou, inderdaad, Bas. Ik vind niet zo snel iets griezelig, maar dát is pure horror!!!

    By Anonymous Anoniem, at 23 maart, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader