donderdag, februari 08, 2007

Boos

Er zit een klein activistje in me. Een driftige dwerg die zijn koppie al een aantal keren om de deur stak bij het zien van documentaires als deze, deze, deze en deze. Kwaad, nee; echt “pissed off” werd hij bij het zien van zoveel onrecht dat de wereld wordt aangedaan alleen maar omdat er een groep mensen is die geen genoeg krijgt van het consumeren. Die, als ze moeten kiezen tussen een zak geld en het voortbestaan van deze planeet kiezen voor het eerste. Het kleine driftige ventje in me liep gisteren helemaal rood aan bij het zien van "An Inconvenient Truth”. Een film die laat zien hoe wetenschappelijke rapporten over de opwarming van de aarde stelselmatig worden genegeerd en dat niet alleen, er zijn lobbyisten actief die willens en wetens twijfel zaaien over het waarheidsgehalte van dit soort berichten, alleen maar om de belangen van de industrie en de consumerende mens te waarborgen. Er moet blijkbaar eerst een ramp op wereldformaat gebeuren voordat monkey-boy zich bezig gaat houden met onze veiligheid in plaats van zijn handicap, want, hoewel de hele wereld zich schuldig maakt aan het vernietigen van ons milieu, gaan de Verenigde Staten ons momenteel in voorop. Het verdrag van Kyoto werd in het verleden van tafel geveegd en de auto-industrie gaat vrolijk verder met het aanprijzen van z’n vies vervuilende S.U.V.’s, in plaats van milieu vriendelijke auto’s te ontwerpen.
Cynici, hier in Europa, wantrouwen Al Gore en z’n film, zoals heel Amerika tegenwoordig gewantrouwd wordt. Komt zo’n Amerikaan, zo eentje uit het land wat aan geen verdragen wil doen, ons zeker vertellen dat we met z’n allen naar de klote gaan. Onterecht natuurlijk, om een heel land over één kam te scheren. Als Al destijds verkozen was, waren we nu op de weg terug geweest. Dan was er iemand gekozen die niet sprak in naam van alle grote multinationals, iemand met een hart, met verantwoordelijkheidszin, iemand met integriteit. Maar nee, dat was destijds niet belangrijk, want Al Gore stond bekend als “houten klaas”. Een typering die waarschijnlijk was ingefluisterd door de campagneleiding van monkey-boy. Iedereen mekkerde mee als een kudde schapen die gaan blaten als de eerste begint. Want kijk de film maar. Deze man is geen houten klaas! Hij is sympathiek, onderhoudend, grappig, gevat en kan zichzelf relativeren. Deze man, die waarschijnlijk slimmer is als de meeste van ons, was onze redding geweest! Nu zitten we opgescheept met een stuk adderengebroed waarvan iemand s’nachts zijn hoofdhaar maar eens moet wegscheren om z’n achterhoofd checken. Zou me niets verbazen als het teken van het beest erop getatoeëerd staat; Damien Busch. Klein mannetje is kwaad, witheet en stampt met zijn voetjes uit machteloze woede.
Morgen trekt hij zijn kleine jasje aan en gaat spaarlampen kopen. Het is nog niet te laat.
Hoopt hij.

Labels:

12 Comments:

  • Hm...toch een kleine kanttekening bij deze (toegegeven: prachtige) vorm van propaganda. Wel eens van drogredeneringen gehoord? En het verdraaiien van feiten?

    Ik heb spaarlampen, en eet vegetarisch (dat is nog beter voor het milieu dan het rijden op een fiets ipv auto's, maar daar hoor je niemand over...en is wèl wetenschappelijk bewezen)...maar ben niet overtuigd door wat meneer Gore hier op marketingtechnische wijze verkondigt.

    Er zijn nog steeds meerdere theorieën over de opwarming van de aarde...en er is niemand die een louter wetenschappelijk onderbouwde theorie kan laten zien die alles dekt.

    Kortom...we weten het (nog) niet...maar vormen intussen wel twee kampen (heel knap) en roeien zo onszelf misschien wel uit...da's nog het beste voor de aarde...dat dan weer wel!

    By Anonymous Anoniem, at 09 februari, 2007  

  • Gek hè, maar ik ga me er steeds minder druk om maken. Mijn bloeddruk is al hoog genoeg.

    By Anonymous Anoniem, at 09 februari, 2007  

  • @ Bee: Heb je de film al gezien? Hier wordt toch op zeer overtuigende manier, met wetenschappelijk bewijs, aangetoond dat de aarde opwarmt. En volgens de diverse nieuwsberichten http://www.nrc.nl/buitenland/article615909.ece/Hard_beleid_kan_opwarming_remmen
    is het zeer waarschijnlijk dat deze opwarming door de mens wordt veroorzaakt.
    Drogredenen en verdraaiingen van feiten komen volgens mij vooral uit het kamp van de bedrijfswereld, corporate Amerika, die hun inkomsten zien slinken als ze maatregelen moeten nemen. De film baseert zich louter op wetenschappelijke onderzoeken.
    Kijk de film, zou ik zeggen (dat moest ik trouwens van ome Al zeggen). Al het cynisme naar Al Gore toe is volgens mij volkomen misplaatst en hij is de laatste die ik verdenk van marketingtechnische plannen.
    Laatste nieuws: er schijnen concerten te worden georganiseerd (bigger than Live Aid) om hier aandacht op te vestigen. Goed nieuws en @ Pascal: tot je knieën in het water staan is ook niet goed voor je bloeddruk.
    Boos mannetje heeft gesproken!

    By Blogger ary, at 09 februari, 2007  

  • Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    By Blogger ary, at 09 februari, 2007  

  • Ik weet nooit zo goed wat ik hiervan moet vinden. Ik ben er van overtuigd dat we verantwoordelijk met het milieu en dus de aarde om moeten gaan.
    Maar als ik kijk naar de geschiedenis, dan zie je dat de aarde altijd warmere en koudere jaren heeft gehad. Dus vraag ik me af of we nu niet gewoon in een warmere periode zitten en we over 100 jaar niet gewoon weer een ijstijd meemaken..

    By Anonymous Anoniem, at 09 februari, 2007  

  • Er is meer dan één waarheid, dat is wat ik (ook) bedoel te zeggen. Ik geloof zeker dat ome Al een punt heeft...maar hij is niet de enige...en zijn waarheid is niet helemaal compleet.

    Bovendien is gestoeld op wetenschappelijke feiten...niet altijd gestoeld op andere, ook wetenschappelijke feiten...

    pfff...snapt iemand het nog?
    :-)

    By Anonymous Anoniem, at 09 februari, 2007  

  • @ Margreet: Gaat zien die film! Alle antwoorden op dit soort vragen zitten er in!

    By Blogger ary, at 09 februari, 2007  

  • @ Bee: Ik ben het er wel mee eens dat er meer dan 1 waarheid kan zijn, maar in dit geval spreken de feiten voor zich. Al laat dat ook zien in zijn docu. Hij doet een onderzoek naar honderden wetenschappelijke publicaties en een onderzoek naar honderden populaire publicaties (dwz in reguliere bladen, artikelen die verder niet op een wetenschappelijk onderzoek gestoeld zijn). 56 procent van de niet wetenschappelijke artikelen trekken de opwarming van de aarde in twijfel en 0 % van de wetenschappelijke onderzoeken doen dat. Dan zet ik mijn geld toch op de wetenschappelijke artikelen. En de waarheid, zoals die gebracht wordt door andere publicaties, daarvan ben ik toch meer geneigd om die in twijfel te trekken cq gewoon niet te geloven.

    By Blogger ary, at 09 februari, 2007  

  • @Ary: op de barricades en in de politiek ermee! Wanneer jij je echt ergens druk om maakt, bijt je je er - in ieder geval voor wat betreft je argumenten - goed in vast. Lijkt me een goede start.

    By Anonymous Anoniem, at 09 februari, 2007  

  • @ Bee: Haha, maar voor welke partij dan? Maar je moet echt de film even huren. Ben benieuwd wat je er van vind.

    By Blogger ary, at 09 februari, 2007  

  • Geld!!!! vaak de reden van veel handelen toch?
    Zwijgen, omdat er zwijggeld gegeven is. Scheiden, omdat de één wat andere gedachten bij geld had dan de anderen. Familieruzies omdat men bij de erfdeling bang was een kwartje te weinig te krijgen enz. enz.

    By Anonymous Anoniem, at 09 februari, 2007  

  • Bush is gekozen door een volk waar men 3 dollar per gallon voor benzine betaalt, en dat is ongeveer 60 cent per liter. Als je daar over prijsverhoging praat, doen ze alsof je hen aan de bedelstaf helpt. Eén volk op deze planeet slurpt voor de wereld de olie op en stuurt wat Marshall-hulp als wij dankzij hun gulzigheid onderlopen. Ik word er regelmatig kwaad maar vaker moedeloos van.

    By Blogger jack of hearts, at 10 februari, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader