zaterdag, januari 20, 2007

Ik zoek een boek

“Jij neemt ook nooit iets van me aan”, zei K. nadat ze uitvoerig dit boek bij me had aangeprezen. “Het feit alleen al dat ík je dit boek probeer aan te praten is voor jou al reden genoeg om het niet te gaan lezen”. “Tell me something I dont know”, dacht ik. Deze nare karaktertrek was toch allang bekend? Volgens mij had ik hier zelfs al eens een stukje aan gewijd op mijn log. Mea culpa, het is waar. Het liefst “ontdek” ik zelf de auteur, de muzikant of het bandje, eigen het mezelf toe en stop het in de doos waar “mijn smaak” op staat.
Toch had ik het idee dat ik me de laatste tijd goed gedragen had. Zo las ik de laatste weken twee boeken die ik op mijn verjaardag had gehad: een boek van Henning Mankell (gekregen van vriend G.) en Het grootste lexicon van nutteloze feiten (geschonken door Gitaarman, die me wil omturnen in een Zwolse Cliff Clavin, voor zover ik dat al niet ben) en genoot ervan. “Zie je wel”, dacht ik trots, “het valt allemaal best wel mee”.
Gisteren stond ik in mijn oude-Ary hoedanigheid in de bibliotheek. Klaar om weer eens wat nieuws te ontdekken. Ik had een nieuw plan opgevat. Dit keer zou ik niet afgaan op recensies, maar zou gewoon langs de rijen boeken slenteren en er af en toe een uitpakken. Ik besloot om niet terug te vallen op oude favorieten (Dave Eggers, Douglas Coupland of Roddy Doyle), maar me alleen te laten leiden door de boekomslag en de korte synopsis achterop. De eerste twee alinea’s zouden doorslaggevend zijn, had ik met mezelf afgesproken. Als die voldoende zouden uitnodigen om verder te lezen zou ik het boek meenemen.
Maar drie kwartier later had ik nog geen boek. Een boek was wel aardig, maar de schrijver stond op de cover aangeprezen als de mannelijke Bridget Jones. Geschrokken zette ik het boek terug.
Ik realiseerde me opeens dat ik het ontdekken misschien verleerd was.
Daarom wend ik me nu tot jou, bezoeker van “Van die dingen”. Dit is jouw kans om me voorgoed te veranderen in de nieuwe Ary. De vriendelijke persoon die luistert naar jouw literaire tip. Welke schrijver vind jij goed? Ik beloof dat ik alle schrijvertips zal opschrijven en meenemen naar de bibliotheek. Daar zal ik alle auteurs "uitchecken" en door middel van de twee alinea methode een boek uitkiezen. Vervolgens zal ik het boek lezen en er uitgebreid verslag van doen op dit log.

13 Comments:

  • Ik zou zeggen: probeer de boeken van Diana Gabaldon eens. Het is een serie van tot nu toe zes boeken, te beginnen met 'De reiziger'. Ik vind ze erg mooi, deze boeken.
    Verder kan ik aanraden: Sjöwall & Wahlöo, Liza Marklund, Kim Småge, Herbjorg Wassmo, Ludlum, Ruth Rendell, Ian Rankin, PD James, John Irving, Karin Fossum en Chris Mooney.

    Kun je hier even mee vooruit? Het zijn wel veel detective-schrijvers overigens, maar daar hou ik zelf erg van. En ook veel Scandinaviërs, maar daar hou ik ook erg van. :-)

    By Anonymous Anoniem, at 20 januari, 2007  

  • Leuke titel: The History of Love: A Novel.

    Mijn stukje nog gezien ?

    By Blogger Pino-2008, at 20 januari, 2007  

  • @Takietaak: Haha, wat een toeval. Gaat lekker met die prijzen van jou he?

    By Blogger ary, at 20 januari, 2007  

  • Ik moet van Victor zeggen dat je Ben Elton eens kunt uitproberen, die vindt hij helemaal geweldig! Verder ben ik fan van detectiveschrijfsters maar sommige hebben ook al een hoog "Bridget Jones"-gehalte (Janet Evanovich, Sue Grafton)...

    By Anonymous Anoniem, at 20 januari, 2007  

  • Erg blij was ik afgelopen jaar met de ontdekking van Paul Auster! Deze man kan schrijven als.. fabelachtig goed schrijven! Lees Brooklyn Dwaasheid of Orakelnacht en je wilt vervolgens zijn gehele ouvre de plank op likken.

    Ook een magistraal boek waar ik nooit iemand over hoor: Film, van Sean Condon. Deze las ik wel in het engels. Wow!

    By Blogger justathought, at 20 januari, 2007  

  • Boeken, tsja, geen idee. Heb ooit een iets van Tart gelezen, de verborgen geschiedenis, zo'n zeven jaar geleden, nog niet uit, wel spannend wat ik me kan herinneren op driekwart van het boek.
    Verder ben ik van vroeger uit een Hermans verslaafde. Maar dat wil je vast niet lezen. Of detectives van Mankell doen het ook altijd goed maar die heb je al gelezen.

    By Anonymous Anoniem, at 20 januari, 2007  

  • Ik ben zelf bezig in Douglas Adams "The Ultimate Hitchhiker's Guide", wat een verzamelbundel is van "The hitchhiker's Guide to the Galaxy" en 4 vervolgverhalen.
    Niet echt nieuw, maar wel geweldig grappig. Als je van intelligente absurditeit en onzin houdt.

    By Blogger jack of hearts, at 21 januari, 2007  

  • Nick Hornby las je al geloof ik. Mijn collega is erg enthousiast over Bill Bryson's A short history of almost everything. Dat lijkt me ook wel wat voor jou. En heb je Roddy Doyle's nieuwste al gelezen? De opvolger van The woman who walked into doors?

    By Anonymous Anoniem, at 22 januari, 2007  

  • Momenteel zit ik weer helemaal in de Nederlandse literatuur. Zo'n beetje verplicht, maar beslist geen straf. Toen ik op de havo zat, wilde ik het allemaal 'net even anders' doen, en las Jan Cartens. Niet 'Dat meisje uit München', maar 'De thuiskomst','De verleiding' en 'Vroege herfst'. Ik kan heel moeilijk kiezen tussen deze drie...maar als het moet, dan wordt het 'De thuiskomst'.

    Succes met jouw keuze ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 22 januari, 2007  

  • Zoals 'just a thought' al zegt: probeer Paul Auster. Alles wat hij schrijft is op z'n minst bijna-geniaal. Mijn persoonlijke favoriet is "The Book of Illusions".

    Zelf werd ik onlangs totaal onverwacht verrast door "Het Verzuim Van De Dood" van José Saramago. In eerste instantie lijkt het boek door de lengte van de zinnen ondoordringbaar, maar al heel snel blijkt dat het boek leest als een warm mes pakje boter. Ehhh... heel makkelijk dus. En het is nog mooi ook!

    By Anonymous Anoniem, at 22 januari, 2007  

  • iedereen zit hier natuurlijk enorm intelligent te doen, met al die literaire boeken, moehaha. Maar ik raad aan: Bob Evers, Arendsoog, Inspecteur Arglistig. Anders: Lucky Luke, Asterix. Vergeet Kleine Robbe niet. Zeker!

    By Anonymous Anoniem, at 22 januari, 2007  

  • Hahaha, ik verslik me in mijn thee. Ugh. Heerlijk! Hoe was 'Vandiedingen' voor het tijdperk gitaarman, met zijn 'hop-knuppel-in-het-hoenderhok'-strategie?

    Doe zo door...(ik zet voortaan wel even mijn kommetje neer, aleer ik lees...)

    By Anonymous Anoniem, at 22 januari, 2007  

  • Sluit mij aan bij Gitaarman en voeg toe: Guust en een vooroorlogse Britse tekenaar/cartoonist: Jim Bateman. Van tijd tot tijd uit de kast trekken en je dag is goed. Enne, Gary Larson natuurlijk!

    By Anonymous Anoniem, at 23 januari, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader