zondag, februari 11, 2007

1 Miljoen spaarlampen

“Ga je je lezers nou alweer lastig vallen met je spaarlampen?”, zei K. “Dat willen ze toch niet lezen joh”. “Misschien niet”, dacht ik. Maar de kleine kabouter, de driftige doordrammer van een actievoerder die er in me huisde wilde nog even de aandacht. Hij leek een beetje op de hoofdpersoon uit het boek “How to be good” van Nick Hornby. Als hij de ruimte kreeg pakte hij hem ook en wilde die zover mogelijk doordrammen. Met luid gejuich ontwaakte hij dus op zaterdagmorgen. Ik had mijn ogen nog maar amper open of de harde actie werd al luidkeels gepropageerd. “Naar de Gamma! Naar de Blokker! Maakt niet uit, als ze maar spaarlampen hebben” klonk de schrille stem van de dwerg. Uitstel was geen optie dus maakte ik een inventarisatie van de gloeilampen in ons huis. “We kunnen de lampen toch ook vervangen op het moment dat ze kapot gaan?”, probeerde K. nog, maar ik legde streng maar geduldig uit waar het oom Al om ging. Niet om de financiële besparing, ook al was dat een leuke bijkomstigheid, maar om de hoeveelheid CO2 die ons bescheiden huurhuis uitstootte en die viezigheid bleef de lucht instromen als we er niet snel wat aan deden. Met een lijstje met benodigde spaarlampen in mijn hand rende ik dus naar het winkelcentrum om een uurtje later terug te keren met een tas vol goedkope Blokker spaarlampen. Trots draaide ik ze in, testte ze uit en kwam er achter dat ze eerst een beetje moeten warmdraaien. Iets wat bij K. niet echt in goede aarde viel. Elke keer als ze naar de keuken liep en het licht aan deed en ze in de avondschemering stond klonk er een afkeurend geschraap van achter uit haar keel. “Knip, Gggghhgg!!”
Benieuwd wanneer de actiebereidheid gaat lijden onder het ongemak van een halfdonkere keuken.
Vooralsnog heb ik € 118,50 bespaard (klik op het plaatje) en gaat er dankzij deze actie 315 kg CO2 per jaar minder de dampkring in.Ook meedoen? Kijk hier

Labels:

7 Comments:

  • Goed initiatief! Een halfdonkere keuken zou ik echter ook niet trekken, je hebt toch ook wel spaarlampen in verschillende sterktes lijkt me? En zijn die dingen trouwens nog steeds zo groot? Ze passen anders niet in elk lampje namelijk (mocht ik ook ooit mee willen gaan doen).

    By Anonymous Anoniem, at 11 februari, 2007  

  • @She: Je hebt ze tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Die lampjes in de keuken zijn een soort halogeenlampjes. Die halfdonkere keuken ligt niet aan het feit dat de lampjes niet sterk genoeg zijn, maar dat ze een halve minuut moeten opwarmen totdat ze de volle sterkte hebben bereikt.

    By Blogger ary, at 11 februari, 2007  

  • Hele goeie actie, ik heb me ondertussen ook aangemeld!

    By Anonymous Anoniem, at 11 februari, 2007  

  • Ik heb hetzelfde probleem met spaarlampen als K.: ze zijn te traag. Op de meeste plaatsen wil je (ik dus) meteen "vol" licht als je de schakelaar omzet. Onlangs echter, zijn we gestart met het langzaam overgaan naar spaarlampen op plaatsen waar instant licht minder urgent is, en waar vaak de hele avond het licht aan staat. Als ik me niet vergis zijn er in ons huis nu drie spaarlampen in gebruik, maar het zouden er binnenkort wel eens 10 kunnen zijn...

    (wat betreft mijn log: de RSS-feeds waren er al vanaf het begin, maar het is goed om te weten dat ze nu ook gevonden worden)

    By Anonymous Anoniem, at 12 februari, 2007  

  • Hm, She heeft gelijk. Er zijn verschillende sterktes...en ik heb lampen die metéén aanfloepen...dus: sterk licht boven tafel en in de keuken. Dat zijn overigens niet de allergoedkoopste lampjes, want al jaren geleden aangeschaft...toen waren er nog geen aanbiedingen bij de Aldi.

    Ook goed voor de Co2-uitstoot: minder bonen eten..en zeker geen aardperen ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 12 februari, 2007  

  • @ Bee: Ik heb mijn eerste spaarlamp in het verleden nog eens van jou gehad. Is al jaaaaaren terug. Kan je je dat nog herinneren? Het ding doet het nog steeds trouwens.

    By Blogger ary, at 12 februari, 2007  

  • Echt waar? Jeetje...ondanks mijn toch wel olifantengeheugen, herinner ik me daar niets meer van, maar het verbaast me niks dat ik dat gedaan heb ;-) Ik heb je wel gekkere dingen dan spaarlampen gegeven ;-)

    Goei lampje! Fijn, hè?

    By Anonymous Anoniem, at 12 februari, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader