woensdag, november 21, 2007

Kostbaar vinyl

Wat moet je als je bijna 41 jarige bent en je belandt met een aanzienlijke stapel elpees in de eenentwintigste eeuw? Een tijdperk waarin de Sony walkman geen cassette speler meer is maar een minuscuul MP3 spelertje waarvoor je liedjes moet downloaden. Het zorgvuldig verzamelde vinyl lijkt met deze geluidsdragers voorgoed buitenspel gezet. Of toch niet? De firma ION lijkt medelijden te hebben met oudere jongeren als ik en brengt een platenspeler met USB aansluiting op de markt. Zo gezeurd en zo eentje voor mijn verjaardag gekregen. Een heuglijk feit dat pas over acht dagen plaatsvindt maar dat ik dit jaar alleen met mijn nieuwe USB platenspeler ga vieren. Ik sluit me op met mijn nieuwe speledingetje en ga een hele dag door mijn platenverzameling bladeren op zoek naar liedjes die de tand des tijds hebben doorstaan en die ik mooi kan omzetten naar MP 3-tjes.
Vanavond vond ik al zo’n pareltje terug. Een plaat van de groep Squeeze. In de jaren 80 beroemd geworden met “Cool for Cats”, een nummer dat bij mij het ene oor in ging en het andere oor weer uit. Deze groep had niet bepaald de X-faktor, vond ik destijds en plakte er meteen het etiket: “te vermijden niets-aan-de-hand-muziek” op. Totdat ze uitkwamen met “Cosi Fan Tutti Frutti”, een plaat die ondanks de melige titel (want verwijzend naar deze opera) vol stond met nummers die de huid op de bovenkant van mijn armen deed veranderden in het vel van een kip. Dit was een plaat zonder slechte nummers. Alle dertien goed! Dat zoiets bestond! Het kon niet anders dan dat dit meesterwerk binnen zou komen op nummer 1 in de hitlijsten en minstens dubbel platina zou halen, maar blijkbaar kon niet iedereen de melodramatische bombast waarderen, die er bij mij inging als een preek in een ouderling. De groep zakte af naar de vergetelheid, terwijl de songwriters van de band, Tilbrook en Difford aanvankelijk nog werden gezien als New Wave’s antwoord op de Beatles.
Gelukkig kan ik er nu, met behulp van mijn ION, weer van genieten en drijf ik onwillekeurig met de gedachten weer af naar de Sociale Academie tijd met z’n vaardigheidsoefeningen in een hutje op de hei, die meer weer weg hadden van ellenlange therapie sessies waar geen eind aan kwam. Het opgerakelde leed moest vervolgens dezelfde avond nog worden weggespoeld met grote glazen Beerenburg. Squeeze was erbij.
"Ach, wat word ik toch een sentimentele oude zak", denk ik en blader vervolgens nog wat verder op zoek naar een andere parel.

Labels:

11 Comments:

  • Mijn vader is morgen jarig, hij wordt 64 jaar oud die man.
    Hij vroeg aan mij een pick-up, die ik best betalen kan.
    Aan de ene kant een stekker, aan de andere een vinyl.
    De man die kan nu draaien en heeft nooit naalden-gepiel !

    Ook toevallig Ary !

    By Blogger Pino-2008, at 21 november, 2007  

  • Haha, al helemaal in Sinterklaas modus merk ik al.

    By Blogger ary, at 21 november, 2007  

  • Alleen met je USB-speler...nou, gezellig hoor... ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 22 november, 2007  

  • En voila, ook ik weet meteen een leuk cadeautje voor de volgende verjaardag van mijn ouders. Merci!

    By Anonymous Anoniem, at 22 november, 2007  

  • Wat een gaaf apparaat, die wil ik ook! Ik zit toevallig net naar oude elpees te luisteren, heb er zoveel en zou ze graag op mijn iPod zetten. Is het geluid een beetje goed?

    By Anonymous Anoniem, at 22 november, 2007  

  • @She: Het geluid valt me erg mee. Ze leveren een cd met twee soorten software. Ik heb alleen nog maar de easy software gebruikt. Het andere, meer gecompliceerde softwareprogramma moet ik nog proberen. Daar kan je ook ruis en tikken mee wegwerken geloof ik.
    Ik heb hem trouwens uit Amerika laten komen, met schoonmoeder mee. Daar was ie nog een stuk goedkoper en met de lage dollarstand nog voordeliger.

    By Blogger ary, at 22 november, 2007  

  • haha 'm'n usb platenspeler' Je kijkt er ook erg vrolijk bij, in de trant van: 'Neen moeder ik wil geen usb platenspeler, ik wil een macbook!'

    By Anonymous Anoniem, at 23 november, 2007  

  • @Herman; Heb hem net aangesloten op mijn stereo en ik zweer je, dit is mijn beste aankoop sinds de Nintendo DS. (misschien dat de combinatie met het woord "schoonmoeder" niet helemaal aanspreekt?;-)

    By Blogger ary, at 23 november, 2007  

  • @Ary: Lijkt me ook een prima apparaat! Wil zelf nog eens een reguliere doodnormale platenspelert aanschaffen. Lekker plaatjes draaien met een romantische kraak.

    Er gaat niets boven een leuke schoonmoeder maar ik moest even denken aan dat typetje van kooten en de bie: 'Nee moeder, ik wil geen witte kerst. Ik wil een lekker wijf, en dan lekker rollebollen in de sneeuw, omdat we dat lekker vinden.'

    By Anonymous Anoniem, at 23 november, 2007  

  • Haha, ksnappum. Klassiek typetje.

    By Blogger ary, at 23 november, 2007  

  • en na het overzetten kunt u de platen kwijt in het weeshuis van het afgedankte vinyl.

    http://frommel.blogspot.com/2007/11/frommel-gaat-in-de-liefdadigheid.html#

    By Blogger FROMMEL, at 05 december, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader