zondag, december 17, 2006

Vinex Dalton

“ Hoe heten die middelste Daltons ook alweer?”, vroeg Nakker zich hardop af, terwijl hij naast mijn bureau van zijn minipauze stond te genieten. Als lezer van ongeveer alle delen van Lucky Luke zou ik dat eigenlijk moeten weten, maar hoe diep ik ook zocht in mijn lange termijn geheugen, het wilde me maar niet te binnen schieten.
Ook Nakker kon er niet op komen, terwijl hij toch afgelopen week de verfilmde Lucky Lukes op DVD had aangeschaft voor zijn zoontje J., of was het toch misschien meer voor zichzelf? Ze genoten er in ieder geval allebei van de avonturen van de cowboy die sneller schiet dan zijn eigen schaduw.
Gelukkig bood Google uitkomst. Volgens Wikepidia heten de Daltons, Joe, Jack, William en Averell. Alleen Jack en Averell hebben van Rene Goscinni karakter eigenschappen meegekregen, waarbij Joe de driftige is en de kwade genius, terwijl Averell dom en lomp is, maar tegelijkertijd een hart van goud heeft.
Joe en Averell worden dus door iedereen onthouden, terwijl Jack en William zijn weggezakt in de grijze brei der vergetelheid. Ik vroeg me meteen af in hoeverre Jack en William een metafoor zijn voor al die mensen in de wereld die gewoon hun leventje leiden in een Vinex wijk, maar nooit echt hun stempel weten te drukken en binnen tien jaar na hun afscheid van dit leven door iedereen zijn vergeten, terwijl de Joe’s (Hitler, Stalin) en de Averells (Prins Willem Alexander) nog generaties na ons zullen worden genoemd in de diverse geschiedenisboeken.
Daarbij, ben ik zelf een Jack of een William en zo ja, moet ik meer mijn best doen om een Joe of een Averell te worden, of misschien zelfs een Lucky Luke?
Ik ben er nog niet helemaal uit. In de tussentijd kruip ik maar weer even op de bank met een stripbank en geniet maar weer eens van mijn Jack en William leventje.

3 Comments:

  • Een stripBANK zelfs...daar kom je voorlopig niet meer uit ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2006  

  • Ik dacht nog... Niet verder lezen ik weet het wel. Maar helaas, ik wist het ook niet. Gek, want ik las ze heel vaak.

    By Anonymous Anoniem, at 18 december, 2006  

  • Ik las niet goed en dacht bij mezelf "er kan toch geen middelste Dalton zijn?"
    Maar de namen kon ik ook niet ophoesten. Wel iets anders, maar dat terzijde.

    By Anonymous Anoniem, at 18 december, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader