zondag, december 03, 2006

Klokkenspel

In deze maatschappij krijgen we een hoop informatie op ons af. Zoveel, dat we gedwongen worden om er een keuze in te maken. Sommige informatie nemen we tot ons en de rest laten we gewoon langs ons heen glijden.
Jammer, want dan mis je de leukste dingen soms bijna.
Gisteren liepen K.en ik nog even in de binnenstad van Zwolle, precies op het moment dat de Sinterklaasdrukte op z’n hoogtepunt was. Iedereen leek wanhopig om zich heen te graaien, op zoek naar een Sinterklaascadeau wat enigszins door de beugel kon. Het kleine beetje fatsoen wat sommige Nederlanders nog hebben was helemaal verdwenen. Mensen drongen voor, botsten tegen anderen aan zonder zich te verexcuseren en leken oogkleppen op te hebben, zich blindstarend op het perfecte cadeau.
Wij doen niet aan Sinterklaas. We hebben namelijk al genoeg feesten te vieren in de laatste twee maanden van het jaar. Maar K. had de pech dat ze zich een paar dagen geleden een kapsel had laten aanmeten dat alleen terug te toveren was met behulp van een zogenaamde stijltang. Dus elleboogden we ons gisteren door de massa, op zoek naar de Remington S1031. Op de achtergrond hoorde ik een melodietje van the Beatles: “Money cant buy me love”. Waar kwam dat vandaan. Hoorde ik dat nou goed? Kwam dat van het carillon van de Peperbus?
De beiaardier leek hiermee een duidelijk statement te maken. Met geld koop je misschien wel allerlei leuke cadeaus, maar met geld koop je geen liefde. Stop consumeren, schenk gewoon wat meer aandacht aan de mensen die je lief hebt. Ik vroeg me af of ik de enige was die deze verborgen boodschap uit de lucht had geplukt.
Nog in gedachten sloeg ik links de Diezerpromenade in. Ik trok K. achter me aan. Ze bleef half steken in de mensenmassa. Rechts van me zag ik het draaiorgel. De orgeldraaier schudde driftig zijn geldbakje op de maat van het liedje dat nog maar net boven het geluid van de mensenmenigte uit kwam. Maar met enige moeite hoorde ik toch het refrein: “ F*ck you, I wont do what you told me!”. Huh, dat ga je niet menen: Rage against the machine?
(Okay, dat laatste verzin ik)

6 Comments:

  • Hm...jouw klokkenspelletjes maken maar rare muziekjes...

    By Anonymous Anoniem, at 03 december, 2006  

  • Dat laatste zou wel heel prograssief zijn...

    By Anonymous Anoniem, at 03 december, 2006  

  • Wel v;et zo'n draaiorgel zeg..

    By Blogger Pino-2008, at 04 december, 2006  

  • Haha, dat zou geweldig zijn zeg, zo'n draaiorgel. Wat minder consumeren zou wel goed zijn denk ik, het is waanzin hoeveel geld er wordt uitgegeven. Maar ja, het is wel weer goed voor de economie.

    By Anonymous Anoniem, at 04 december, 2006  

  • Al die feestdagen mogen dan wel goed voor de economie zijn, het is bijzonder slecht voor mijn portemonnee.

    By Anonymous Anoniem, at 04 december, 2006  

  • Sinterklaasinkopen kunnen ook veel eerder en zonder stress. Met kinderen moet je wel vieren ondanks de verjaardag van de jongste. Maar het hoeft toch niet zo belachelijk, met spelcomputers. Zachte kadoos zijn ook leuk. (Pyama's, pantoffels, handschoenen, das, etc)
    (Ik was er even niet, heb ik al die Dorito's gemist, pffff)

    By Anonymous Anoniem, at 05 december, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader