maandag, november 20, 2006

Van die films: United 93

“Kijk deze film maar niet totdat je gevlogen hebt” , zei K. Het ging over de film: “United 93”, die minutieus de vlucht beschrijft van dit op 9/11 gekaapte vliegtuig.
Toen ik de film afgelopen Vrijdag bekeek (de kust was veilig, want ik had al gevlogen) moest ik vooral bij de bijbehorende documentaire die de achtergebleven familie aan het woord laat, af en toe vechten tegen de tranen.
Iets wat me regelmatig overkomt als het over deze ramp gaat. Ik kan me herinneren dat bij de herdenkingsdienst, die destijds een week na de ramp op t.v. werd uitgezonden, de tranen me ook over de wangen biggelden. Wat een onrecht was deze mensen aangedaan, wat een leed en waarvoor? Wat hadden zij er mee te maken?
Toch vraag ik me regelmatig af waarom dit me zo ontroert en waarom ik de ogen makkelijk droog houd bij de dagelijkse bomaanslag in Irak. Ik weet dat dit ook onschuldige mensen zijn. Ook zij hebben hier vaak niets mee te maken maar ik merk dat mijn beeld van deze mensen verwrongen is. Rationeel weet ik dat het geen verschil maakt of je Nederlands, Amerikaans of Irakees bent maar tegelijkertijd zit er ook een plaatje in mijn hoofd van hysterisch springende moslimmannen, die terwijl ze hard op hun borst slaan de westerse wereld hartgrondig de dood in wensen. Ik zie hier geen onschuldige mensen die het liefst in vrede leven en met rust gelaten willen worden. Nee, ik zie steeds haat. Blinde haat in de ogen van mensen die mij blijkbaar dood wensen.
Tegelijkertijd weet ik dat dit niet waar is, of dat het in ieder geval de halve waarheid is. Ik vertrouw de media ook niet meer. Die laten mij namelijk geen vriendelijke, vredelievende, onschuldige moslims zien. Tenminste meestal niet. Daarom heb ik ook maar even het volgende deel van mijn IDFA documentaire reeks gekocht. Misschien dat Checkpoint me de andere kant van de zaak wat kan laten zien.
Daarbij zag ik dat Al Jazeerah nu ook een engelstalig kanaal heeft. Propaganda, zeggen sommigen, voor de moslimzaak. Maar is CNN dan geen mooi reclamefoldertje voor het westerse kapitalisme, dat zonder enige scrupules en ten koste van de natuur en de rest van de (lees arme) wereldbevolking alleen zichzelf verrijkt?
Het is misschien wel eens goed om ook eens de mogelijkheid te krijgen de andere kant van de zaak te zien en te horen wat de moslimwereld, uit hoofde van Al Jazeerah te zeggen heeft.

3 Comments:

  • Zou iedereen die zender kunnen ontvangen of moet je dan zo'n digitale abo hebben?

    By Anonymous Anoniem, at 20 november, 2006  

  • @ Petra: Ben bang dat je toch de digitale abo nodig hebt.

    By Blogger ary, at 20 november, 2006  

  • Er zit één héél verstandige regel in dit verhaal, Ary: Ik vertrouw de media ook niet meer.

    Heel goed. Want als we het over propaganda gaan hebben...ik heb nog niet één objectieve krant, tv of radiozender mogen beleven.

    By Anonymous Anoniem, at 21 november, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader