Gebakken lucht
“Extra zakje bij het vlees?”, vroeg de lieftallige caissière van de Jumbo me vanmiddag. Waar had ik die vraag toch eerder gehoord? Ja, ik wist het alweer; bij de C1000. Daar waren ze een paar weken geleden ook begonnen met de extra zakjes service. Waar dit charme offensief van beide supermarkten opeens vandaan kwam begreep ik niet echt. Had de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen misschien geklaagd over lekkende pakken rundergehakt?
Het leek meer het werk van een gehaaide marketing strateeg.
Ik herinnerde me opeens de theorie van A. de vriend van mijn collega B. (a.k.a.Rockbitch) die ons tijdens het stappen haarfijn uitlegde hoe je met behulp van gebakken lucht het hele imago van een café of restaurant kan opkrikken. We zaten gezellig een vorkje te prikken bij het ultrahippe loungecafé “Binnen”.
A. nam even als voorbeeld hoe je in dit rood pluchen etablissement een pakje sigaretten gepresenteerd krijgt; op een schoteltje en met een paar kankerstokjes er alvast een beetje uitgeschoven. “Kost geen cent”, zei A. “maar je krijgt wel meteen het idee dat je in een chique tent zit”. Hij had gelijk. Wat een briljant idee! Wie was daar opgekomen.
Waarschijnlijk dezelfde vent die nu groepen, door de prijzenoorlog sufgebeukte supermarktmanagers loopt op te peppen. Meer voordeel kan de klant nu onderhand niet meer krijgen, dus wordt er overgeschakeld op een stukje service. Een goed gebaar wat niets kost. Het extra zakje bij het vlees en het zoute stokje voor het schreeuwende kind. Vroeger sneed de slager nog een worst per dag weg voor die mee winkelende flippo’s, tegenwoordig kunnen ze een pepsel krijgen. Kost niks! Kind blij en de supermarkt blij.
P.s. Geen kwaad woord trouwens over de Jumbo. Wat een fantastische supermarkt. De enige die écht op de kleintjes let en tegelijkertijd een gigantisch assortiment biedt. En nee, dit logje werd niet gesponsord door deze grootgrutter (maar ze mogen me best bellen hoor).
Het leek meer het werk van een gehaaide marketing strateeg.
Ik herinnerde me opeens de theorie van A. de vriend van mijn collega B. (a.k.a.Rockbitch) die ons tijdens het stappen haarfijn uitlegde hoe je met behulp van gebakken lucht het hele imago van een café of restaurant kan opkrikken. We zaten gezellig een vorkje te prikken bij het ultrahippe loungecafé “Binnen”.
A. nam even als voorbeeld hoe je in dit rood pluchen etablissement een pakje sigaretten gepresenteerd krijgt; op een schoteltje en met een paar kankerstokjes er alvast een beetje uitgeschoven. “Kost geen cent”, zei A. “maar je krijgt wel meteen het idee dat je in een chique tent zit”. Hij had gelijk. Wat een briljant idee! Wie was daar opgekomen.
Waarschijnlijk dezelfde vent die nu groepen, door de prijzenoorlog sufgebeukte supermarktmanagers loopt op te peppen. Meer voordeel kan de klant nu onderhand niet meer krijgen, dus wordt er overgeschakeld op een stukje service. Een goed gebaar wat niets kost. Het extra zakje bij het vlees en het zoute stokje voor het schreeuwende kind. Vroeger sneed de slager nog een worst per dag weg voor die mee winkelende flippo’s, tegenwoordig kunnen ze een pepsel krijgen. Kost niks! Kind blij en de supermarkt blij.
P.s. Geen kwaad woord trouwens over de Jumbo. Wat een fantastische supermarkt. De enige die écht op de kleintjes let en tegelijkertijd een gigantisch assortiment biedt. En nee, dit logje werd niet gesponsord door deze grootgrutter (maar ze mogen me best bellen hoor).
8 Comments:
Ik kijk wel eens de folder door van de Jumbo en het ziet er inderdaad erg uitgebreid uit! En gebakken lucht, tja, daar zijn veel mensen rijk van geworden.
By Anoniem, at 05 november, 2006
't Is een beetje de gratis service die we krijgen op 'van die dingen'. Zo krijgen we de meest gevatte stukjes te zien en op de koop toe een leuke nieuwe kop bovenaan het log. Tja, ongevraagd, goede service en voor relatief weinig geld.
En nee, ook ik word niet betaald voor deze reclame. Maar men kan wél bellen hoor :)
By Pino-2008, at 05 november, 2006
Hoe kleine dingen een groot effect kunnen hebben... (al gebeld door Jumbo? Volgens mij krijg ik binnen nu en drie maanden een Jumbo naast de deur. Hoera!)
By Anoniem, at 05 november, 2006
Die Jumbo is best een aardige winkel. alleen even de weg zoeken naar je favoriete spullen.
Bij iedere super kom je als eerste bij de groente, hier bij de rode pastasausen. Wel een aparte gewaarwording.
By Anoniem, at 05 november, 2006
De Jumbo koopt op het moment de klanten met leuke prijzen ,assortiment servicer.. De 5 pees u kent ze wel (toch!).
Weldra als ze uw persoontje met hun vijf P-ees verovert hebben zullen zij u uitwringen alsware u een levende natte zombie geindoctineerd door en in dienst van Jumbo's Stockholders !
PS: De corporation is werkelijk een eye-opener. Morgen krijg je hem weer terug !
By Anoniem, at 05 november, 2006
Hm, wij hebben hier te maken met een offensief van Dirk. Het dorp kleurt rood van gratis rode sterke boodschappentassen die zaterdag door de bus vielen. Erg ok, maar ik ga toch niet naar Dirk. Dat dan weer niet.
Ik zie dat het pimpen van je site gelukt is! Mooi! Doe zo door!
By Anoniem, at 06 november, 2006
Ja, de Jumbo is echt een fantastische winkel. In het gat waar ik woon is er helaas sprake van een redelijk klein filiaal, maar daar komt binnenkort gelukkig verandering in. Ja, ik mag tevreden zijn met het supermarktenwereldje in C. Volgende week wordt de Konmar een Albert Heijn, en dan kan ik misschien voortaan wel alles krijgen dat ik bij een supermarkt verwacht (zo zit er om duistere redenen geen kokosmelk in het assortiment van de lokale Konmar).
Maar dat terzijde...
By Anoniem, at 06 november, 2006
ik kom ook regelmatig bij de aldi...nergens gebakken lucht maar ow zo fijne prijzen ;-)
By Paola, at 06 november, 2006
Een reactie posten
<< Home