woensdag, november 01, 2006

Controle

Ik ben wel eens een “controlefreak” genoemd. Door mijn partner ja. Na dit eerst reflexmatig in alle toonaarden ontkend te hebben (“ Je bent zelf een controlefreak!”), moest ik helaas voor mezelf toegeven dat ze in een bepaald opzicht wel gelijk heeft. Over het algemeen ben ik wel een relaxte dude, tegen het luie aan zelfs en je kunt meestal wel alle kanten met me op, maar een bepaald deel van mijn leven, het deel dat bestaat uit huishoudelijke klussen en dingen die ik meen te moeten doen om gezond te blijven, zie ik het liefst gegoten in een paar slimme routineuze handelingen. Helaas lukt dat nog niet altijd. Zo veranderen we bijvoorbeeld om de paar weken onze kook en afwas gewoonten. Om gek van te worden. Maar de laatste weken gaat het goed. Afwisselend nemen K. of ik alle kook en afwastaken voor die avond voor onze rekening. Ook de lunch van de volgende dag wordt door de betreffende persoon waargenomen. Zo heeft de andere persoon om de dag een dag vrij van corvee. Heerlijk! Wat mij betreft houden we deze gewoonte er in.
Ook heb ik het liefst absolute controle over mijn lunch van de volgende dag. Het liefst neem in twee boterhamen mee. Eentje met sandwichspread en eentje met roomkaas. Zo hoef ik niet na te denken of creatief te zijn met het beleg. Daarbij wil ik een salade met in ieder geval tomaat en blokjes kaas er in en voor de middag een appel en een banaan. Het liefst nuttig ik die ook op vaste tijden. Elf uur mijn broodjes, na mijn middagpauze de salade en om drie uur de banaan.
Verder probeer ik drie keer per week te sporten. Het liefst op vaste dagen in de week. Zondag, Woensdag en Zaterdag of zo, zodat ik precies weet waar ik aan toe ben. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een vaste route, twee rondjes om de wijk, dat kost me precies 40 minuten.
Zo schaaf ik aan de plichtmatige kant van mijn leven tot ik er een perfect geoliede machine van heb gemaakt, die loopt, zonder dat ik er teveel over hoef na te denken.
K. is anders. Die wil na een week boterhammen met sandwichspread wel eens een keer een krentenbol met jam.
Of ze wil in het midden van de week opeens pizza eten. Terwijl ze toch weet dat Vrijdag normaal onze pizzadag is. Vanavond wilde ze opeens mee helpen met de afwas, terwijl het mijn corveedag was. Het moet niet gekker worden! Ik raakte er bijna van in de war. Er werd zand in de geoliede machine gegooid. Werd Woensdag nu opeens pizzadag en gingen we nu gezamenlijk de afwas doen in het vervolg?
Ik hoopte vurig dat dit een eenmalige actie was en dat het een korreltje zand in de machine was en geen kruiwagen vol. Voordat je het weet krijg je elke dag een krentenbol in je lunch.

14 Comments:

  • Nogal off-topic, maar na de spatie in de titel van het vorige stukje, en nu hoofdletters aan het begin van de weekdagen in dit stukje moet ik echt ingrijpen: u bent slachtoffer geworden van de Engelse ziekte. Er is echter nog hoop: gebruik geen spaties in samenstellingen (www.spatiegebruik.nl) en zet geen hoofdletters aan het begin van namen van dagen en maanden. Dat is niet zoals het hoort in het Nederlands!

    Zo, dat moest echt even. Maar natuurlijk is het niet mijn weblog, dus eigenlijk moet ik me er helemaal niet mee bemoeien! :-)

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • Hm...onlangs volde ik een college Taalkunde (jawel, hoor, met hoofdletter) en mijn mond viel open van verbazing, toen de docent zei: 'Wat maakt het eigenlijk uit, hun of zij? Een spatie teveel of te weinig?'

    Vloeken in de kerk, vond ik. Tot ik, hem braaf gehoorzamend, eens dieper nadacht over wat hij zei.

    Wat maakt het eigenlijk uit? Wordt een tekst minder leesbaar? Tja, soms wel, als een woord verandert door de spatie teveel of te weinig. Soms ook, omdat een komma op de verkeerde plek een heel andere zin maakt.

    Maar verder...is het niet interessant om te kijken waaròm verzuurde Neerlandici zo strijden voor onze taal?

    Waar zijn we eigenlijk bang voor?

    (tot zover de filosofieles op de donderdagmorgen)

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • Even, om mijn eigen "foutje" goed te praten; tot mijn eigen verbazing veranderde mijn tekstverwerker de namen van de dagen uit zichzelf in hoofdletters. Ik, me van geen kwaad bewust, heb het dan ook maar even zo gelaten.
    En wat die Engelse ziekte betreft, dat is natuurlijk de schuld van K.;-)

    By Blogger ary, at 02 november, 2006  

  • O heerlijk, ik zou je hele schema in de war gooien...

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • tuurlijk heb je gelijk. er zijn nou eenmaal vastigheden in het leven, broodnodige vastigheden, zou ik zelfs zeggen.
    "controlfreak" heeft dan ook te veel negatieve connotaties, je moet het positief durven zien.
    dus heeft jouuw partner een probleem, niet jij...

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • Als je nu al weet dat je iedere dag een krentebol met jam in je lunchbakje hebt is dat wel lekker safe. Dan kun je er vanuit gaan dat je weer een vast patroon hebt.

    Het is wel leuk te lezen hoe het er in je leven aan toe gaat... het lijkt wel een geoliede machine...

    By Blogger Pino-2008, at 02 november, 2006  

  • @bee: Ach ja, iemand proberen te dwingen zich aan taalregels te houden is ook een vorm van controlfreakisme, dat geef ik toe (en daarmee maak ik deze discussie meteen 'on topic') :-) Je hebt natuurlijk gelijk dat voor veel taalfouten geldt dat ze de begrijpelijkheid van een tekst niet verminderen. Toch vind ik dat het wel degelijk "goed" is om je zoveel mogelijk aan de regels te houden: het verkleint de kans op misverstanden (zeker bij onjuist spatiegebruik treden deze nog wel 'ns op!) en zorgt ervoor dat teksten gemakkelijker te lezen zijn. Alz iedureeen zoomaar gaad sgreife soalziewil wottut n romeltje. Het ziet er niet alleen niet uit (dat is subjectief, geef ik toe), maar 't vertraagt ook de communicatie: je herkent nou eenmaal sneller woorden die je vaker ziet dan "nieuwe" woorden. Er zijn ongetwijfeld nog meer redenen waarom je je best zou moeten doen je aan taalregels te houden, maar dit is niet mijn weblog en hier houd ik dus op. Nou ja, niet voordat ik gezegd heb dat het overbrengen van een boodschap natuurlijk de primaire functie van taal is, en dat dat ook vaak lukt met taalfauten.

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • RN, ik ben het helemaal met je eens. (Da's misschien wel jammer, want de polemiek geeft het leven zoveel extra's ;-) Regels zijn goed. Wel blijven nadenken en meebewegen met de immer voortstuwende stroom der volkeren en hun bagage!!

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • pff stomme taalgezeik. Taal stinkt namelijk. Ooit een fatsoenlijk eenzijdig interpreteerbaar wetboek gelezen ? Het grootse misverstand met de taal begon al met dat boek over de schepper hoe heet het ook alweer.. Oja de koran. ! Met een kleine K ;) Of bedoel ik nou dat boek met de B of is het de b ?
    Help !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    By Anonymous Anoniem, at 02 november, 2006  

  • Haha, Nakker. Je bewijst met je gemopper dus alleen maar weer hoe belángrijk het juist gebruiken van de taal ook weer is...
    ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 03 november, 2006  

  • regels? het moet niet gekker worden.

    By Anonymous Anoniem, at 03 november, 2006  

  • Pffffff...

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2006  

  • Gezellig hier!!!

    By Anonymous Anoniem, at 04 november, 2006  

  • het zal je gebeuren zeg ;-)

    By Blogger Paola, at 06 november, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader