maandag, november 06, 2006

Zijn we barbaren?

Naïef als ik was dacht ik dat het wel meeviel met de mens. De grefo doctrine die beweerde dat ie door en door rot is en geneigd is tot alle kwaad vond ik nogal demotiverend. Als je dat gelooft, dan kan je net zo goed meteen bij de pakken gaan neerzitten en dat leek me geen goed idee, weinig constructief ook. Als mens kan je beter het idee hebben dat je je kunt ontwikkelen en dat we als beschaving of menselijk ras over pakweg 100 jaar de oplossing hebben gevonden voor de meeste van onze problemen (oorlog, honger, armoede). Kortom, de handen moeten uit de mouwen zodat we straks betere mensen zijn. Beter dan onze ouders en nog beter dan hun ouders. Vol goede moed en met een kinderlijke blik vooruit keek ik de toekomst in.
Totdat de documentaires "the Corporation en "Energy Wars" me de afgelopen weken weer even met beide benen op de grond deden belanden. Teleurgesteld constateerde ik dat de mens toch door en door slecht is. Niks betere toekomst, laat staan dat we ons aan het ontwikkelen zijn tot iets goeds. De enige drijfveer in de wereld lijkt geld, macht en persoonlijk gewin. We lopen met z’n allen achter de grote multinationals aan, als ratten achter de Rattenvanger van Hameln. Winst moeten we maken, als het moet ten koste van de anderen en van het milieu.
Ik besloot dus om straks in ieder geval weer links te gaan stemmen. Wie, of welke partij, dat weet ik op dit moment nog niet zo goed, maar het roer moet om. Ik wil weer het idee hebben dat we op weg zijn naar een rooskleurige toekomst. Ik wil dat naïeve weer terug, dat geloof dat we het beter kunnen doen, dat we bergop gaan en niet bergaf. Ik wil af van het idee dat we een kudde egoïstische barbaren zijn.
Jan Peter moet dan maar een keer weg. Zeker nadat ie gisteren de straf voor dictator Saddam Hoessein wel terecht vond, of passend en dit terwijl we toch jaren geleden al afgesproken hadden dat die doodstraf barbaars is en dat-ie niet bij ons past, als beschaafde, doorontwikkelde burgers. We kunnen niet tegelijkertijd zeggen dat het verkeerd is om iemand van z’n leven te beroven en het vervolgens zelf wel doen. Maar Jan Peter wil best een keer een uitzondering maken, zeker als zijn grote vrienden Bush en Blair Saddam graag aan een paal willen zien bungelen. De rijen worden weer gesloten.
Weg dus met die JP. Volgens mij hebben we iemand nodig die een eigen geluid durft te laten horen. Iemand die zelf kan nadenken en die ons kan leiden naar een betere toekomst. Een wereld waarin we zuivere lucht ademen en waarin we allemaal rondlopen in zilverkleurige Star Trek pakjes en rondrijden in van die leuke hybride autootjes die op biodiesel rijden. Zie je het voor je? Ik wel hoor. Volgens mij heb ik die naïef idealistische blik zo weer terug als straks de juiste partijen worden gekozen.

6 Comments:

  • Blair zei in zijn toespraak dat hij tegen de straf voor Hussein is, omdat hij tegen de doodstraf is. Zo kan het dus ook. Het zou wel lekker zijn als we het naïeve weer terug zouden krijgen, maar ja, het gaat niet gebeuren ben ik bang.

    OT: mooie kopfoto, past perfect bij het weer en is toch niet somber ;-).

    By Anonymous Anoniem, at 06 november, 2006  

  • Kom maar op met dat pakje... Ik stem gezellig mee op links.

    By Anonymous Anoniem, at 06 november, 2006  

  • Nou Ary, het lijkt haast wel of jijzelf ook de politiek in wil zeg. Ik vertrouw de hele politiek niet. Nu mooie praatjes doen en straks anders beslissen. Toekomst maak jezelf, niet door rechts of links te kiezen...

    By Blogger Pino-2008, at 06 november, 2006  

  • Natuurlijk is de mens niet slecht. Wij zijn er toch?

    By Anonymous Anoniem, at 07 november, 2006  

  • @Takietaak: helaas, helaas...de toekomst zit er alleen maar in, goed of fout, doordat er politiek bedreven wordt. 'Politiek' krijg je niet weg. If you can't beat them, join them, lijkt hier zeker een juiste zaak. En niet meedoen is kiezen voor de winnaar. Die jouw toekomst bepaalt. Of je nu wilt...of niet.

    @Ary: jaja, dat wordt inderdaad nog een interessante carrière van jou...van krattenstapelaar naar treincateraarbevoorrader, via inkoper naar politicus (of dominee, dat laat ik nog even in het midden ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 07 november, 2006  

  • Zo mag ik het horen Ary !
    Go Go !

    By Anonymous Anoniem, at 13 november, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader