donderdag, september 07, 2006

Vliegangst, deel 9: Vogel Rok

In het kader van het overwinnen van mijn vliegangst liet M., mijn vliegangst therapeut, me een top 10 lijstje maken met situaties waar ik in meer of mindere mate moeite mee had. In mijn hitparade die ik een paar weken geleden met zorg samenstelde, stonden voornamelijk dingen die met hoogte en/of gesloten ruimtes te maken hadden. Kleine grafkist liftjes zijn bijvoorbeeld niet okay en hoge torens ook niet.
Redelijk hoog en zeker in mijn top 5 stond de achtbaan. Daarom togen K. en ik gisteren dus naar de Efteling om deze situatie eens even te oefenen. Eigenlijk had ik naar Walibi World willen gaan, wegens iets dichter bij Zwolle, maar die waren alleen maar in het weekend open.
Gelukkig had de Efteling in de vorm van de Python een te nemen hindernis die behoorlijk hoog was. Die bewaarde ik dus mooi voor het laatst. De Bobsleebaan, een achtbaan die wat minder hoog was en wat minder eng leek, vond ik iets meer geschikt om mee te beginnen. En inderdaad, mijn angstbarometer bleek er niet echt van omhoog te schieten. Het bleek een eitje. Na deze bemoedigende start liepen we in de richting van de Pegasus, een wat hoger bouwwerk, dat in elkaar getimmerd leek van schrootjes, maar waar geen loopings en kurkentrekkers in zetten. De knieen begonnen hiervan wat meer te knikken, maar op de weg omhoog hervond ik enigszins mijn kalmte en gooide het laatste stukje spanning er in de vrije val er al schreeuwend uit.
Helaas ging er daarna wat mis. Al slenterend door het park liepen we langs een attractie met de onschuldig klinkende naam: Vogel Rok (vreemd genoeg niet gespeld met “ck). Een grote, aan een grot geplakte aasgier lokte ons naar binnen. In eerste instantie dacht ik te maken te hebben met een kinderachtbaantje, maar toen ik de waarschuwing las dat hartpatiënten en zwangere vrouwen er niet in mochten, begon ik toch mijn bedenkingen te krijgen. Toen we door donkere grotten, via een paar trappen naar beneden werden geleid begon ik toch weer wat week in de knieen te worden. Dit deed me wat denken aan de claustrofobische situaties in de film “ the Descent” die we laatst gezien hadden, waarin een aantal jonge vrouwen te grazen worden genomen door medogenloze grotmonsters. Gelukkig zag ik beneden op het “metrostation” dat er allerlei geestelijk en lichamelijk gehandicapten de karretjes in werden gesleept, dus zo erg kon het dus allemaal niet zijn. Dacht ik…..
Eenmaal in de achtbaan leek ik van een koude kermis thuis te komen. De bedenker van de achtbaan, een gestoorde sadist, had het wel grappig gevonden om het treintje met een rotvaart, in het pikkedonker, door een aantal scherpe bochten naar beneden te laten vallen. Volstrekt mijn orientatie kwijt vervloekte ik vervolgens in volslagen duisternis, bij honderd kilometer per uur, luidkeels de achtbaan, de uitvinder daarvan en het park dat het nodig had gevonden mij hiermee zo de stuipen op het lijf te jagen. K. zat naast me hysterisch te lachen, voornamelijk om het feit dat ik de longen uit mijn lijf schreeuwde. Met de tranen biggelend over mijn wangen (was het de wind, de opwinding, de angst?) reden we vervolgens weer het metrostation binnen.
De Python die we daarna nog moesten doen had hiermee wel enigszins zijn glans verloren.

Nog meer foto's van me zien in penibele situaties?
Check mijn Flickr balkje, rechtsonder aan de pagina.

17 Comments:

  • Aaaaaaah, wat stoer!!!

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2006  

  • Binnenkort vind je vliegen een eitje

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2006  

  • De Goliath in Walibi World is vanaf nu dus een heerlijk ritje. Gaje nog doen?

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2006  

  • Juist door je beschrijving krijg ik enorme zin in de Efteling en al helemaal de Vogel Rok! Ik ben dan weer bang voor andere dingen..

    By Anonymous Anoniem, at 07 september, 2006  

  • @Katyo: Weet waar je aan begint ;-)
    @Bee: Daar zou ik in principe klaar voor moeten zijn, maar ik ben nu wel even klaar met de achtbanen.

    By Blogger ary, at 07 september, 2006  

  • Jezus, en ik ben al bang van langnek !

    By Blogger Pino-2008, at 08 september, 2006  

  • Grappig genoeg wordt de naam van deze vogel ook wel met alleen een c geschreven (dus nog steeds niet met ck). De naam van het beest komt uit het Perzisch (Rukh). Daar dus met kh...

    Meer info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Roc_(vogel)

    Overigens ga ik woensdag naar de Efteling. Ik zal aan je denken als ik Rok ontmoet!

    By Anonymous Anoniem, at 08 september, 2006  

  • Tjee Ary, ik ben ook helemaal niet van de achtbanen, maar de VogelRok vond ik nou juist wel errug cool!

    By Anonymous Anoniem, at 08 september, 2006  

  • Nu nog in Space Mountain in Euro Disney Parijs. Met het vliegtuig zit je er zo ;)

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2006  

  • Dat is pas dapper!!! Vliegen is nu geen probleem meer!

    By Anonymous Anoniem, at 09 september, 2006  

  • wow, voor geen goud ga ik in die dingen...ik ben het meisje met de tassen die er ook moet zijn he ;-)

    By Blogger Paola, at 11 september, 2006  

  • (als antwoord op je reactie op www.blog20.nl: ja, ik ben in Vogel Rok geweest, zie hierboven ook mijn eerdere reactie daarover! :-))

    By Anonymous Anoniem, at 15 september, 2006  

  • Haha, moet nog even wennen dat je tegenwoordig anders heet. Je weblog dan.

    By Blogger ary, at 15 september, 2006  

  • Troost je: ik ook! :-)

    By Anonymous Anoniem, at 18 september, 2006  

  • Egt kei goed da je da hevt gedaan!!!! Morge ga ik naar de Efteling en ik ga dus egt niet in die verschrikkelijke rotdingen!!!! Bewondering..

    By Anonymous Anoniem, at 05 oktober, 2006  

  • Ah, had Vogel Rok jou ook te pakken. Ik heb het al een keer meegemaakt. Nieuwsgierig als ik ben, was ik tussen de grote poten met ernorme tenen doorgelopen de grot in. En kwam in de grote hal waar het treintje vertrekt. Dacht eerst met een darkride (zoals Carneval Festival ernaast ook is). Eenmaal in de trein bleek het geen gewone darkride te zijn, maar een complete achtbaan, en dan ook nog in het pikkedonker. Was me rotgeschrokken. Dus een waarschuwing voor mensen die niet in achtbanen durven. Blij uit de buurt van die vogel

    By Blogger Unknown, at 08 oktober, 2008  

  • Goed zeg, dat je t toch gedaan hebt. ;) Petje af!
    En dan die Bobbaan, die is best spannend, want je glijdt vrij door de goot heen en dat varieert elke keer. (Daarom is ie bij heftige regenval zomers wel eens dicht en s winters heel sporadisch open (officieel zelfs aangegeven als gesloten) Ik ben er 2de kerstdag in geweest. Wow, best eng joh.
    Ik zou t op voorhand echt niet gedurft hebben.
    Ik had een paar maanden terug, dat je me voor geen goud in zulke dingen zou krijgen. Maar ik ben ook door naiviteit in Vogel Rok gekomen.
    Ik was met een gezelschap een dagje efteling en ik dacht ook dat het een rustige themaride zou zijn.
    Het gekke is, dat ik het leuk ben gaan vinden en nu zelfs in die soepkoppen (Monsieur Cannibale) kan zitten zonder nog misselijk te worden! Terwijl ik daarvoor in een bus of auto al wagenziek was, jaren jaren lang, vanaf kinds af aan. Nu helemaal niet meer. Gek he? Was het dan ook psychisch?
    Joepie, want nu kan ik overal in. :) En ik ben benieuwd over een paar maanden naar de Vliegende Hollander en idd hoe die python voelt van echt over de kop.
    Vogel Rok maakt eigenlijk wel loopings, maar horizontaal.
    Je hebt t gevoel of je in een sportvliegtuigje zit dat heel hard optrekt en weer neerdaalt.
    Een tijd terug kon je in de hal via een ruit de treintjes voorbij zien razen. Dat is weggehaald, alsmede de wachtrij heel erg in gekort, waardoor je idd, soms is er nauwelijks een rij, direct in kan stappen, zonder eigenlijk te weten waar het over gaat.
    Heb je al een keer echt gevlogen inmiddels?

    Groetjes, Sanne

    By Anonymous Anoniem, at 13 januari, 2009  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader