zaterdag, augustus 19, 2006

Bommetje?

Zwolle is nog steeds “the place to be” voor mij. Jaren geleden, amper droog achter de oren, verliet ik het ouderlijk huis om een flat te betrekken in deze Hanzestad. Het plan was om een studie te gaan volgen en vervolgens aan een glanzende carrière in de softe sector te beginnen. Dat pakte even anders uit en twintig jaar later koop ik, na 12 baantjes en gelukkig weinig ongelukken, spullen in voor de grootste werkgever in dit pittoreske stadje. Oh, what the f*ck, waarom geheimzinnig doen, ik werk in het ziekenhuis alhier, als je me wilt stalken ga je je gang maar. Als het moet neem ik je wel even te grazen met een defibrilator.
Tegen een ieder die in het westen woont, schep ik gewoontegetrouw altijd een beetje op over de schone lucht hier en het feit dat je maar 15 minuten hoeft te fietsen om in het midden van de natuur te zitten. Op de Veluwe, net over de IJsselbrug kan je genieten van geurende dennenbossen en uitgestrekte heidevelden, wat wil je nog meer!
Hier wonen is dus beter dan in de Randstad en het is nog veilig ook. Als je de aandacht wil vestigen op je heilige oorlog of een andere fundamentalistische doctrine kan je maar beter ergens anders gaan staan met je vestje met explosieven. Ergens waar het druk is. Dus niet hier in Zwolle. Wij leiden hier een sluimerend bestaan, iedereen is ons hier een beetje vergeten en niemand zal op het idee komen om ons hier wat aan te doen.
Dacht ik.
Totdat ik in een NRC Next van afgelopen week een afdruk zag van een aanvalsplan van het Warschau Pact, afkomstig uit net geopende archieven. Voor het geval dat de wapenwedloop en de koude oorlog in de jaren 80 een beetje uit de hand zouden lopen had Polen alvast maar een plan bedacht hoe ze ons, het vrije Westen, in een paar dagen onder de voet zouden kunnen lopen.
Op de bijbehorende kaart hadden ze naast de verwachte steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag), ook een bommetje getekend op Zwolle en Apeldoorn. Dat bommetje was niet zo’n lullig gevalletje, waarmee je, als je geluk hebt misschien net het bloemenkraampje bij de V&D van de kaart veegt, maar een echte atoombom, die zelfs in staat geweest zou zijn om onze vinexwijk in een keer van de aardbodem te vegen. Gelukkig bestond onze nieuwbouwwijk toen nog niet, wat bij de Polen waarschijnlijk tot een lichte teleurstelling had geleid en twijfel of ze toch niet beter Kampen hadden kunnen kiezen. Maar toch leidde deze wetenschap, dat Zwolle klaarblijkelijk een aantrekkelijk strategisch doelwit is, toch even tot wat koude rillingen over de rug.
Toch maar verhuizen naar Emmeloord?

8 Comments:

  • Ik woon in het Groene Hart van Nederland, precies tussen Rotterdam, Amsterdam, De Haag en Utrecht in. Mocht men ooit bommen willen gooien dan hoop ik maar dat er meteen een eind aan komt en geen Tsjernobyl-achtige taferelen ontstaan. Vooralsnog loop ik de voortuin uit, draai scherp naar links en na 150 meter loop ik in de polders van het Groene Hart, mét de frisse lucht van koeienpoep, kwakende kikkers in de schemering en fraaie vergezichten in avondzon...

    By Blogger Pino-2008, at 19 augustus, 2006  

  • Het is in het geheel niet gek dat Zwolle in dat lijstje voorkomt. Dit pittoreske stadje is een van de belangrijkste knooppunten van Noord en Oost Nederland. Slim bekeken hoor van die rode rakkers.

    Gewoon voor de grap: tel eens hoeveel richtingen je opkan met de trein en vergelijk dat eens met een Utrecht of Amsterdam.

    By Anonymous Anoniem, at 19 augustus, 2006  

  • Dat was in de koude oorlog. Blijf maar lekker zitten, dat doen de polen ook!

    By Anonymous Anoniem, at 19 augustus, 2006  

  • Zwolle, leuke stad juist, kun je heerlijk rustig winkelen!

    By Anonymous Anoniem, at 19 augustus, 2006  

  • ik denk er precies zo over als takietaak...... als het gebeurt, dan maar meteen goed.... en tot die tijd woon ik heul fijn hier in het groene achterhoekse :-)

    By Blogger Paola, at 20 augustus, 2006  

  • Je zegt het zelf al: een stadJE. Makkelijk te missen dus. ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 20 augustus, 2006  

  • Sodemieters, dat is schrikken...

    By Blogger PS, at 21 augustus, 2006  

  • @Wiro: gelukkig hebben wij de Polen niet nodig gehad om een deel van onze stad op te blazen. Dat ligt bij jullie toch iets anders.
    Of is deze opmerking dan weer over the hill ...

    By Anonymous Anoniem, at 22 augustus, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader