zondag, juli 02, 2006

Blender-fun

Gegarandeerd nog meer blenderfun als je het deksel er af laatAchtentwintig graden, geeft de huisthermostaat aan en het is al 6 uur geweest.
De lamlendigheid slaat toe. Voor sporten is het nog te warm, zelfs een stevige wandeling zou het zweet tappelings langs mijn lichaam naar beneden doen stromen. De zaterdageditie van de krant heb ik uit en de dagelijkse Tour de France etappe is al verreden. Wat zal ik eens doen? Ontelbare mogelijkheden zijn beschikbaar, maar voor de meesten daarvan is het te warm.
Volgens mij is het tijd voor wat blender-fun. De blender, die we enige jaren geleden aanschaften is een van die aankopen geweest die z’n geld dubbel en dwars waard is geweest.
Zo gooien we dit apparaat regelmatig voor de helft vol met ijsblokjes. Daarna vullen we de rest bij met vanille soja melk. Een drank van het merk Alpro, die er uit ziet alsof iemand natte stukken karton heeft lopen uitwringen, maar die toch heel smakelijk is en ook nog eens goed is voor je cholesterol (vraag maar aan Floortje Dessing). Als finishing touch voegen we daarbij de inhoud van een zakje icecoffee, een poeder dat schijnbaar alleen te verkrijgen is bij de Xenos en waarvan we destijds dus maar een jaarvoorraad hebben ingekocht, bang dat we waren dat dit product slechts tijdelijk in voorraad zou zijn. En dan komt het moment supreme. We slingeren het kreng op standje twee en fabriceren zo een schuimende en verfrissende icecoffee drank.
Maar vandaag heb ik geen zin in icecoffee. Aangestoken door de culinaire inventiviteit van de kok van hotel de Wereld, gooi ik mijn blender vol met fruit: banaan, meloen, mango en aardbeien. Wat zal ik daar eens aan toevoegen? Als ik onze zilvergrijze koelkast open doe, zie ik een pak magere yoghurt staan. Een product dat vroeger bij ons thuis nog wel eens werd opgekalefaterd met wat Roosvicee en een beschuitje, maar dat, ondanks deze toevoegingen op de populariteitslijst van toetjes toch strak onderaan blijft staan.
Daarom besluit ik dat ik deze yoghurt niet zal laten eindigen als kleurloos toetje. Ik zal dit zure waterige product voor één keer laten schitteren en giet het bovenop het fruit in de blender. Daar voegt het zich samen met het sap en pulp van het fruit en vormt het een schuimende zachtroze shake die zo lekker is dat ik mijn baan zou moeten opgeven om me volledig te wijden aan het verkopen van deze fruitshake op feesten en braderieën.
(Gelukkig is de ondernemer in mij een ondergeschoven kindje en een zwak klein mannetje, die niet begrijpt dat dit een grapje is en die nu al moord en brand staat te schreeuwen dat het idee niet haalbaar is en dat ik zulke leuke collega’s heb dat ik wel gek zou zijn om die in te wisselen voor een onzekere carrière als fruitshake verkoper).

15 Comments:

  • kan ik jouw en je blender inhuren? ;-)

    By Blogger Paola, at 02 juli, 2006  

  • 'Tappelings'. Nog nooit van gehoord!

    By Anonymous Anoniem, at 02 juli, 2006  

  • tap·pe·lings (bw.)
    1 als uit een tap of kraan lopend

    Heb het maar even opgezocht, was bijna bang dat ik ergens toch wat dialect had opgedaan.

    By Blogger ary, at 02 juli, 2006  

  • Jeetje, dat klinkt lekker allemaal...

    By Anonymous Anoniem, at 02 juli, 2006  

  • Ik zit nu heerlijk om mijn balkonnetje te genieten van deze zomeravond. Heerlijk gewoon! Jammer dat ik niet in de buurt woon anders kwam ik zo'n shake kopen...

    By Blogger Nessie, at 02 juli, 2006  

  • Aardbeien, yoghurt, beeeeeeetje ouzo en klein beetje suiker........HEERLIJK!!! De blender is inderdaad echt een geweldige uitvinding!!!!!

    By Anonymous Anoniem, at 02 juli, 2006  

  • Morgen weer facturen !

    By Anonymous Anoniem, at 02 juli, 2006  

  • Wij maken dit soort shakes ook in de winter en noemen het 'fruittoetje'. 'Blenderfun' klinkt zomers!
    Maar waarom maak je die icecoffee niet van gewone melk? Schuimt dat minder, of zo? Of doe je het voor het lekkere?

    By Blogger Gonda, at 03 juli, 2006  

  • @Goentah: Geen idee. Die sojamelk werd hier geintroduceerd door mijn vriendin K., die niet zo van melk houd.Mij maakt het niet zoveel uit. Sojamelk schijnt wel gezond te zijn.

    By Blogger ary, at 03 juli, 2006  

  • Ik heb het gevoel, dat je Nakker maar eens op een shakeje moet trakteren...en als dat niet helpt, op een etentje...

    By Anonymous Anoniem, at 03 juli, 2006  

  • @Bee (&Nakker): Ik maak met alle plezier een shakeje voor Nakker!

    By Blogger ary, at 03 juli, 2006  

  • Te warm om te werken??

    http://www.pascall.nl/images/Actie/

    By Anonymous Anoniem, at 03 juli, 2006  

  • Zoals ik al eens zei op mij culinaire weblog: Het is mij een raadsel hoe mensen zonder blender overleven. Dat was bij het recept van heerlijke tomatensap.
    In plaats van zo'n zakje van de Xenos kun je ook eens een schep instant cappucinokoffiepoeder proberen. En dan wel even met een dikke bol roomijs.
    Zalig !

    By Anonymous Anoniem, at 04 juli, 2006  

  • Goede tip. Ik zat bij de Slegte een smoothiesboek door te bladeren en daar deden ze dat ook.
    Niet gekocht verder, dat boek, want de meeste dingen kon ik zelf ook wel verzinnen.

    By Blogger ary, at 04 juli, 2006  

  • Beste Arie,

    Tuurlijk is het een gek idee je leuke collega’s in te wisselen voor een onzekere carrière als fruitshake verkoper. Doe maar niet!
    Maar wat een heel leuk idee is;
    met je collega's naar een blender workshop gaan!!!
    Samen flink aan de slag.

    www.blenderworkshop.nl

    By Blogger Unknown, at 12 januari, 2008  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader