woensdag, december 21, 2005

Rotbaantjes 2

kom op met die euro!“I-I-I-Interlanden wenst u een prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar”, stottert een kleine jongen, als ik de voordeur open doe. Hij had kort na elkaar 2 keer onze deurbel ingedrukt. Ongeduldig waarschijnlijk, omdat hij nog tientallen voordeuren te gaan had. Straten vol met mogelijke tippers. “Als ze allemaal een euro geven heb ik op het eind misschien wel 100 euro”, rekende hij zich stilletjes rijk.
In de deuropening keek ik hem even aan. “Zo, dus jij bent dat jongetje die mij elk jaar opzadelt met kilo’s oud papier. Enig idee hoeveel vierkante kilometer regenwoud daarvoor gekapt is?”, wilde ik eigenlijk zeggen, maar de gedachte aan mijn eigen krantenwijk, 25 jaar geleden, weerhield me. Ik dacht aan de lange regenachtige avonden. Folders op de arm en drukinkt die via mijn handen op mijn gezicht terecht kwam, omdat ik elke vijf minuten de regendruppels van mijn gezicht moest vegen. De honden die in je handen wilden happen, als je de krant in de brievenbus duwde en asociale types die de krant boos terug in je handen duwden; “die mot ik niet!”
Maar dan in de laatste weken van december was daar de apotheose. Extra vroeg begonnen mijn zus B. en ik om onze tips te innen. Zo belden we net als dit jongetje bij elke deur aan. “Streekkrant “De Vonk” wenst u gelukkige feestdagen meneer” zeiden we beleefd en wachtten geduldig op het kwartje of de gulden die we dan in onze hand gestopt kregen.
Daarom hield ik me vandaag in en ging op zoek naar een euro. Hard werken moet beloond worden.

8 Comments:

  • Als kind spaarde ik de kaartjes van dit lang-aanbellend-volk op en ging zelf langs de deuren. Dit om na de kerst ook mijn 'slof' astronauten te kunnen kopen voor oud & nieuw. Ja hard werken moet beloond worden...

    By Blogger Pino-2008, at 21 december, 2005  

  • Kranten, a-la. Maar dat folderverspreiders zich melden met de beste wensen dat gaat me te ver. Ik heb niet voor niets een ja - nee sticker op de deur. En dan toch nog het lef hebben ... ... Ik kwak de deur dicht.

    By Anonymous Anoniem, at 22 december, 2005  

  • @roelof..is het niet beter om je agressie te uiten aan personen die wel wat aan de situatie kunnen doen ? lekker makkelijk zo om geld verlegen hard werkend pukkelig pubertje een deur in zijn neus te gooien.
    Zelf doe ik er trouwens ook geen reet aan en geef diezelfde jongen een euro om er vanaf te zijn..

    By Anonymous Anoniem, at 22 december, 2005  

  • zo nu en dan (als de dertiende maand er is en nog schier eindeloos lijkt) is mijn allergrootste genoegen om 1 van die bezorgers (ja hee, ik ben geen miljonair, ik hou het bij 1 zenuwachtige) een briefje in de hand te duwen.

    de open mond!

    echt, zoveel plezier kan ik elders niet kopen voor een briefje van 10

    By Blogger Zeppo, at 22 december, 2005  

  • @zeppo inderdaad toen ik een krantenwijk had kreeg ik van Hoopjesweg 10 in Hattem ook een tientje. Reken maar dat die man zelfs bij de zwaarste storm een droge krant kreeg. Bij de niksgevers liet ik de krant uit de bus hangen. Als je een tientje keeg echt super was dat ! Daar moest je 2 dagen voor lopen!

    By Anonymous Anoniem, at 23 december, 2005  

  • In deze tijd van het jaar staat er een bakje met Euro's klaar in de gang. Ze krijgen er 1 in hun handen gestopt. Die kinderen doen tenminste wat voor hun geld.

    By Anonymous Anoniem, at 24 december, 2005  

  • Takietaak, u profiteert over de ruggen van anderen.
    Was u maar de enige ...
    Ik ben zo'n bezorger. Voordat ik eraan toe kwam met mijn h-a-h-kaartjes te gaan lopen kreeg ik telefoon dat er in de wijk al voor mij gelopen was. Voor mij? Had ik mijn persoonlijke Takietaak vooruit gestuurd? Nee, op het politiebureau zat een zielig 13-jarig collegaatje, onder bedreiging beroofd van zijn kaartjes.
    Een vijftiger die al 12 jaar hier in de wijk een h-a-h-blad loopt zamelt al 5 jaar niet meer in (ze zijn me toch voor) na beroofd te zijn van 156 Euro.

    Binnenkort loop ik, denk ik, iig minder krantjes. En bedelen doe ik volgend jaar niet meer in een woonwijk!

    Liefst zag ik dat gebedel gewoon stoppen en dat er beter betaald en gecontroleerd werd.

    By Anonymous Anoniem, at 28 december, 2005  

  • Gelukkig is Takietaak later weer op het rechte pad gekomen ;-)

    By Blogger ary, at 29 december, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader