woensdag, juni 15, 2005

Reiger

Toen ik vanmiddag nog even een rondje ging skeeleren had ik weer zo’n moment dat me opeens iets heel erg opviel. Zo’n moment in de trant van de veertigers met rode broeken die je van de een op de andere dag overal ziet rondlopen.
Bovenop het dak van een normaal rijtjeshuis in Stadshagen zag ik een blauwe reiger staan. Eerst dacht ik nog dat het een kartonnen ooievaar was, die mensen er zelf op gezet hadden, om hun nieuwgeboren flippo te vieren. Maar toen ik dichterbij kwam zag ik tot mijn verbazing dat het een reiger was. Een reiger bovenop de nok van een rijtjeshuis, dat had ik nog nooit gezien.
Wat me wel is opgevallen is dat je de reiger steeds meer ziet. Je hoeft er geeneens meer de polder voor in te trekken. Ze staan af en toe gewoon in de stadsgracht te vissen, of in een vijver in een normale woonwijk. Ik kan me nog herinneren dat het spotten van een reiger vroeger iets uitzonderlijks was. Een reiger zien was toch bijna iets zeldzaams. Tegenwoordig lijkt dat helemaal veranderd. Ze beginnen dezelfde status te krijgen als het koolmeesje. Niet zo alom tegenwoordig als de mus, maar toch bijna overal te zien. Ben benieuwd hoe dat komt en waar dat naar toe gaat.
Is iemand anders dit ook opgevallen?

1 Comments:

  • Heyhey, de mus is inmiddels zeer zeldzaam, schijnt...komt doordat mensen het tafelkleed (met kruimels) niet meer uitkloppen these days.
    Bij deze dus een pleidooi voor meer kruimels (en een tafelkleed)
    :-)

    By Anonymous Anoniem, at 16 juni, 2005  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader