donderdag, juni 09, 2005

Nog even Parijs

Okay, ons verblijf in Parijs was natuurlijk een soort race met hindernissen. Maar nu ik er aan terug denk waren er toch wel voldoende genietmomenten.
Zo hadden we het geluk om de Eiffeltoren op een bijzondere dag te bezichtigen. Zondagavond, toen we na een angstig halfuurtje, waarin K. nog maar net op tijd een toilet wist te bereiken, (K + bier is namelijk altijd een erg foute combi, 10 minuten na het drinken van een glas moet ze altijd zo nodig naar de wc, dat ze op slag verandert in een barse kampcommandant die mij streng opdraagt om zo snel mogelijk een openbaar toilet voor haar te vinden) aankwamen bij de Eiffeltoren, besloten we even te wachten totdat de verlichting aanging. Toen dat uiteindelijk gebeurde, bleek dit enorme gevaarte voor de gelegenheid extra feestelijk te zijn aangekleed, compleet met flikkerend halogeenlicht. De reden hiervoor was dat Parijs zijn kandidatuur voor de Olympische Spelen in 2012 even extra kracht wilde bijzetten. Best bijzonder dus en van mij mogen ze de spelen krijgen na zoveel extra inzet. Ik had de Eiffeltoren sowieso nog nooit verlicht gezien en deze kerstboomverlichting sloeg natuurlijk alles.
Verder had ik niet verwacht dat ik, na twee eerdere bezoeken, nog zoveel nieuwe dingen zou zien in Parijs. Het gigantische winkelcentrum Les Halles (waarin we bijna verdwaalden), Het Louvre en een aantal bruggen en gebouwen waar ik de naam inmiddels al weer van vergeten ben, passeerden de revue. Er lijkt bijna geen plek in Parijs te zijn waar je niet iets bijzonders ziet als je om je heen kijkt. De hele stad lijkt bezaaid met imposante bruggen, paleizen en gebouwen. Nergens anders vind je volgens mij zo’n hoge dichtheid van bijzondere kunstuitingen en architectuur. Bij het bezoek aan de Notre Dame vielen we midden in de avondmis. De vreemde combinatie van misbezoekers en toeristen die gewoon doorgingen met het maken van foto’s, vond ik erg bizar, maar het gezang van het koor en de voordracht van de priester maakten de sfeer ook weer erg bijzonder.
Nooit geweten hoe gigantisch groot het Louvre is trouwens. Om dit museum in 1 dag te bezichtigen heb je minstens een vouwfiets nodig. Het hele complex lijkt het formaat te hebben van alle Bijlmer flats bij elkaar. Erg imposant.
Wat verder opmerkelijk was, was de service die we kregen in ons hotel. Ik vond al dat ik erg slim was geweest om een businesshotel vlak bij vliegveld Charles de Gaulle te kiezen. Dit hotel beloofde namelijk een fatsoenlijke kamer voor weinig geld. Daarbij kon ik hier gratis parkeren en was er een uitstekende RER verbinding met de stad. Het station lag twee minuten van het hotel.
Ook het personeel oversteeg ruimschoots mijn verwachtingen. Toen we de eerste dag om half 11 terugkwamen in het hotel en eigenlijk nog niets fatsoenlijks hadden gegeten, werd er, ondanks het feit dat de keuken gesloten was, speciaal voor ons nog even een “cold plate” gemaakt, compleet met fles water en een paar yoghurtjes. Verder was het personeel vriendelijk en de toeschietelijkheid zelve. Kom daar in Nederland maar eens om voor 79 euro per kamer. Petje af, Kyriad hotel, Parc des Expositions!


 

 Subscribe in a reader