maandag, mei 30, 2005

Activiteit 1: Het Openlucht Museum

Vandaag maar eens rustig begonnen. We hadden van te voren een aantal activiteiten voor K’s moeder bedacht die allemaal goedgekeurd waren voor 60 jaar en ouder. Dus geen Walibi Flevo of bungee-jumpen van de pier in Scheveningen, maar het Openluchtmuseum in Arnhem. Alleen al bij het horen van die naam kreeg ik voorheen al een gaapaanval, maar bij het bekijken van de site werd ik toch nieuwsgierig. Europees museum van het jaar 2005? Dat zullen ze toch niet helemaal voor niets zijn geworden.
Bij het betreden van het park leken we in een oase van rust te stappen. Op deze druilerige maandagmorgen waren de enige andere bezoekers van deze attractie dan ook een paar 65 plussers die de moed hadden verzameld om achter de geraniums vandaan te komen.. Een oud trammetje bracht ons naar de eerste attractie en zette ons af tussen een aantal tuinkabouters. Die bleken de voorbode van een tentoonstelling van verzamelingen van een aantal willekeurige mensen. Weer zoiets waarvan je normaal accuut van in een winterslaap zou vallen, maar verrassend genoeg was dit toch erg leuk. Tussen een verzameling pijpen vonden we dit exemplaar met een zogenaamd “strategically placed hole” waarbij de rook uit de vrouws genitalien lijkt te komen. Met zo’n gadget zou ik veel indruk kunnen maken op mijn werk. Jammer dat ik het niet mee kon nemen. Verder de grootste verzameling spaarpotten die ik ooit gezien heb en een grote collectie vliegtuig-kotszakken. Ze zouden een heel apart museum moeten maken voor dit soort verzamelingen. Ik viel van de ene verbazing in de andere.
Verder bezochten we een groot aantal typisch Nederlandse huisjes en boerderijen uit verschillende streken van het land. Erg interessant allemaal. Als we hierna nog de Zaanse Schans, het Zuiderzee Museum en Madurodam bezoeken, heeft mijn schoonmoeder heel Nederland al wel gezien en zijn verdere uitstapjes overbodig. Kunnen we lekker thuis blijven op de bank.
Maar goed; morgen toch maar even Amsterdam bezoeken.


 

 Subscribe in a reader