vrijdag, februari 25, 2005

Burgerlul

“Normen en waarden”. Nog nooit werd deze uitdrukking zoveel gebezigd als de laatste paar jaren en door niet de minste mensen. Onze eigen minister president werd groot surfend op de golf van de morele verontwaardigheid die na enkele traumatische gebeurtenissen in onze samenleving over ons land spoelde. De hele uitdrukking werd daardoor uitgehold en is verworden tot een van de grootste cliche’s die je je kunt bedenken: “normen en waarden”, “snorren en baarden”, “wormen en maden”. Ik ben wel eens benieuwd wat op dit moment de geldende normen en waarden zijn. Niet dezelfde als vroeger in ieder geval. Ik heb het idee dat vandaag de dag de omgekeerde norm geldt. Burgerlijkheid heeft namelijk afgedaan. Het heeft de uitstraling van een pan spruitjes. De norm is bungeejumpen uit een helikopter, een piercing door je ooglid, kinderen die “lekker ondeugend zijn” en seriele monogamie.
Alles waar 20 jaar geleden nog iemand mee te shockeren viel is nu een tragische norm geworden. Een norm die zwaar op je kan drukken, zeker als je een burgerlul bent als ik.
Ik ben namelijk blij met mijn Vinex woning, ik ben blij met mijn werkdag van 9 tot 5. Juichend ren ik vrijdagmiddag de trap af het weekend in, om na het eten een DVD in de machine te drukken en heerlijk coccoonend de avond door te brengen. Vakantie? Lekker met de auto naar Frankrijk om daar een weide uit te zoeken waar ik mijn tent op kan zetten. Niks survivalen in het Amazonegebied of pinquins tellen op Antarctica.
Het vreemde is dat de avontuurlijken onder ons zich in Honduras verbazen over het rustige leven wat die mensen daar leiden. Niks geen stress en wat afspraken betreft? Daar houdt niemand zich aan. Je mag blij zijn als mensen een uur later nog eens op komen dagen. Hoe fantastisch moet het zijn om zo te leven. Terug thuis storten ze zich weer in hun hondenbaan, waarin ze zich tot s’avonds laat de tering werken om daarna, na een uurtje squashen en een fles wijn, hun broodnodige 3 uur slaap pakken.
Wake up! Burgerlijheid is het nieuwe verzet. Je ziet de voortekenen al in de krant staan. Mensen zijn moe van het consumeren. Vrije tijd is de nieuwe luxe. Minder werken en meer genieten zonder je elke 5 jaar over een BurnOut(het nieuwe depressief zijn) hoeft heen te zetten. Durf burgerlijk te zijn en maak je niet druk over die feestjes waar iedereen het heeft over z’n werk en spannende bezigheden. De eerste vraag als je niet weet waar je het over moet hebben is daar altijd: “..en wat doe jij nou?”. “Ik zit graag lekker op de bank met een tijdschrift”, zal binnen enkele jaren het rebelse antwoord zijn op deze vraag. Of mensen stellen een rebelse daad en vermijden dit soort feestjes helemaal! Ik verheug me er nu al op.

6 Comments:

  • Wat moet ik mijn tijd vooruit zijn geweest. In een grijs verleden, toen ik ongegeneerd jarenlang nagenietend van mijn, allang niet meer, zojuist behaalde hbo-certificaat, languit liggend op de bank, alle 20 kanalen, van het toen geldende tv spectrum, langszapte, beantwoordden toenmalige vrienden en bekenden de vraag: “wat doet A tegenwoordig” met plaatsvervangend schaamrood op de kaken: “die doet iets op de bank”.
    Ik maak mij op voor een burgerlijk weekend!!!

    By Anonymous Anoniem, at 25 februari, 2005  

  • Ha!
    Hoera!
    Ik bracht de avond door...in een zaaltje in een wijkcentrum met een aantal goede vrienden. We hadden een stapel smartlappenlp's bij ons(jaja, die zwarte rakkers), een oude pick-up, een stapel 'goodies' als prijzen en een bingo-molen.
    Nu zit de burgertrut met een biertje achter het scherm...elk een fijn burgermansverzet!
    Deze midlife-crisis bevalt mij wel.

    By Anonymous Anoniem, at 26 februari, 2005  

  • Uw reactie geplaatst op www.burgerlul.nl

    By Anonymous Anoniem, at 07 december, 2008  

  • Hurrah, that's what I was exploring for, what a data! existing here at this web site, thanks admin of this website.
    Here is my website : football news epl

    By Anonymous Anoniem, at 28 januari, 2013  

  • Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your next post thank you
    once again.
    my web page: colonias

    By Anonymous Anoniem, at 05 februari, 2013  

  • great points altogether, you just gained
    a emblem new reader. What would you suggest in regards to your publish that
    you made a few days in the past? Any certain?
    Here is my website pizza games beaverton

    By Anonymous Anoniem, at 15 februari, 2013  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader