donderdag, februari 17, 2005

Bekeken

Okay, ontkennen heeft geen zin. K en ik houden van televisie kijken. Vooral films, documentaires en reality pulp kan ons bekoren. Deze programma's worden door ons dan ook met zorg geselekteerd uit de VPRO gids. We bestuderen de gids als-ie binnenkomt en strepen de programmas die we willen zien aan met een highlighter en nemen op wat we niet kunnen zien, zodat we die programma's op een later tijdstip weer af kunnen kijken.
Helaas zit tv-kijken als hobby een beetje in het verdomhoekje. Bij mijn zus B en bij vrienden G&J staat de t.v. zelfs niet meer in de huiskamer, maar ergens achteraf op een zolder, zodat ze er zeker van zijn dat er niet teveel wordt gekeken. Hun kinderen hebben tv-kijken dan ook maar ingewisseld voor de computer. Lekker MSN-nen!
Boeken lezen wordt in onze kringen een stuk beter gewaardeerd. Ook in het algemeen wordt hoger opgegeven over mensen die veel lezen, die worden getypeerd als belezen mensen. Mensen die vaak en lang voor de t.v. hangen worden met minder respect bejegend en worden al helemaal niet getypeerd als "bekeken" mensen.
Ik merk dan ook dat ik zelf een beetje in de verdediging schiet als iemand wat te zeggen heeft over mijn kijkgedrag. Vandaag hadden we het op ons werk over de t.v. programma's die we wel eens zagen. Ik, als redelijk "bekeken" persoon kon er natuurlijk lekker over meepraten waarop een collega van me opmerkte dat ik waarschijnlijk "alles keek". Deze opmerking was niet kwaad bedoeld, maar ik merkte dat ik onmiddelijk in de verdediging schoot.
Zoveel t.v. keek ik toch niet? Meestal zakken we pas na negenen, als het huiswerk is gedaan en de lunch voor de volgende dag is gemaakt, op de bank om een DVD te kijken of om onze opgenomen programma's te bekijken. Daarbij kan je ook niet zeggen dat al onze vrije tijd opgaat aan de "glauwkast" (zoals mijn moeder onze televisie altijd noemde). De afgelopen jaren heb ik vier cursussen met succes afgesloten en K is ook hard bezig met haar studie. Die paar uur rust achter de beeldbuis is ons wel gegund zou ik zo zeggen. Daarbij zijn wij ook zeker belezen en hebben we een brede interesse. Eigenlijk zou ik mezelf niet zo hoeven te verdedigen, zoals ik hier doe. Tevreden t.v. kijkers zijn geen onruststokers en het Calvinistische werkethos zou alleen tot een uur of 9 moeten gelden. Daarna moet je lekker kunnen doen wat je wilt. Wil je een plantje stekken, of een stoeltje verven; ga je gang! Maar laat ons lekker onze programma's kijken en bekritiseren. Ik nodig hierbij alle hobbykijkers van harte uit om te werken aan een "coming out". Schaam je niet, kijk lekker t.v.!
Goed ijkpunt om uit te vinden of je een gewone hobbykijker bent of t.v. verslaafd, is het moment dat je t.v. kapot gaat, zoals bij ons op het ogenblik het geval is. De t.v. is niet echt kapot, maar er is iets mis met het aan/uit knopje, of de afstandsbediening. Als je geluk hebt gaat-ie aan, en als je pech heeft blijft die uit. Zak je in zo'n geval weg in een diepe depressie, dan wordt het misschien tijd om een andere hobby te zoeken.
Gelukkig was dat bij ons niet het geval (wij hebben namelijk nog een t.v. op de slaapkamer ;-))

1 Comments:

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader