maandag, juni 30, 2008

Wake up en smell the coffee.

Als ik eerlijk ben merk ik vaak niets van de beloftes die worden gedaan op verpakkingen van bepaalde producten. Als er: “vernieuwd!” op staat of : “nu nóg lekkerder” doe ik serieus mijn best om positief te zijn over het vernieuwde of nog lekkerdere artikel, maar eigenlijk merk ik er nooit iets van. Ik heb niet het idee dat ik langer doe met het flesje Dreft en die Mars of Snickers smaakt naar mijn mening nog steeds hetzelfde. Misschien ís er wel iets veranderd, maar het probleem is dan dat de oude versie niet meer te verkrijgen is en je het dus ook niet meer blind kan testen.
Verder merk ik eigenlijk ook nooit dat de scheerschuim voor de gevoelige huid iets anders doet dan de normale en heb ik ook nooit gemerkt dat mijn haar meer ging glanzen van shampoo voor glanzend haar. Ligt dat aan mij? Lange tijd heb ik gedacht van niet en dacht ik dat ik gewoon belazerd werd door de industrie die mijn zuurverdiende centen uit de zak wilde kloppen.
Maar tegenwoordig ben ik daar toch iets voorzichtiger in. Lange tijd heb ik namelijk ook mijn twijfels gehad over het effect van koffie. Mensen die beweerden dat ze zonder kop koffie s’ochtends maar moeilijk op gang konden komen vond ik maar aanstellers. Totdat er kortgeleden een koffieautomaat op onze afdeling geplaatst werd dat ook cappucino gaf. Voorzichtig liet ik op een middag de kruidenthee voor wat ie was en tapte een dampende kop Douwe Egberts. Wat ik niet voor mogelijk hield gebeurde. De middagdip, waardoor het na middagpauze normaal leek alsof ik anderhalf uur tot aan mijn knieën door een dikke brij moest waden, verdween in drie minuten als sneeuw voor de zon. Helder en geconcentreerd keek ik opeens naar mijn beeldscherm. Koffie hielp zowaar!
Nu nog even in plaats van dat DE automaat een Starbucks filiaal in ons ziekenhuis.
Dan worden we pas echt productief.

Labels:

18 Comments:

  • Starbucks is toch ongeveer de Subway van de koffie, maar dan een graadje erger? Dan duurt het nog anderhalf uur voor je weer wat doet ;-)

    By Anonymous Cat (kan niet kiezen), at 30 juni, 2008  

  • Het grote nadeel van Starbucks is dat alle andere koffie ineens minder lekker wordt ;-) Dat ze maar snel naar Nederland mogen komen!

    By Anonymous Eddy, at 30 juni, 2008  

  • Koffie blijft toch wel een goden drankje... ik kan er niet buiten en het schijnt buitengewoon gezond te zijn.

    By Anonymous Pascal, at 01 juli, 2008  

  • Starbucks, starbucks , bijna niemand zuipt dat spul en iedereen roept dat het geweldig. Meelullers!

    By Anonymous Annan, at 01 juli, 2008  

  • Óf Annan heeft last van de warmte (wat ik me zijn geval niet zo snel voor kan stellen), óf Annan heeft teveel koffie op...

    By Anonymous Cat (drinkt muntthee bij hitte), at 01 juli, 2008  

  • Aangezien er wereldwijd meer dan 15.000 vestigingen zijn, zal dat wel betekenen dat er toch ergens mensen zijn die het zuipen ;-) En dat niemand het drinkt ligt voornamelijk aan het feit dat het heel moeilijk verkrijgbaar is in Nederland. Het zou hier absoluut een succes kunnen worden in mijn ogen.

    By Anonymous Eddy, at 01 juli, 2008  

  • Ben het helemaal met Eddy eens. En niemand drinkt die zooi? Afgelopen zondag nog twee keer langs geweest. Op de heen en terugweg even op Schiphol uitgestapt.
    Dus die vlieger gaat niet op.
    Het enige nadeel van Starbucks dat ik zou kunnen bedenken is dat het nogal dure koffie is.

    By Blogger ary, at 01 juli, 2008  

  • Juich niet te vroeg, Ary. Waarschijnlijk was de caffeïne in je lichaam (bijna) op, toen je een bak DE-cappucci nam. Zou die middagdip niet een ordinair ontwenningsverschijnsel zijn van de ochtendkoffie?

    PS: ik ga helemaal voor Nespresso.

    By Anonymous Mi\, at 01 juli, 2008  

  • Juich niet te vroeg, Ary. Waarschijnlijk was de caffeïne in je lichaam (bijna) op, toen je een bak DE-cappucci nam. Zou die middagdip niet een ordinair ontwenningsverschijnsel zijn van de ochtendkoffie?

    PS: ik ga helemaal voor Nespresso.

    By Anonymous Mink, at 01 juli, 2008  

  • Starbucks gaat flink snoeien

    LOS ANGELES (ANP) - De Amerikaanse koffieketen Starbucks gaat flink
    snoeien in zijn winkelbestand en personeel. In totaal zullen
    zeshonderd onder de maat presterende winkels verdwijnen. Ruim
    12.000 werknemers moeten vrezen voor hun full- of parttime baan.
    Deze plannen maakte het bedrijf dinsdag bekend. Het bedrijf zal een
    last van meer dan 325 miljoen dollar nemen om de reorganisatie te
    betalen.
    Het meerdendeel van de in totaal zeshonderd winkels zal voor het
    einde van het eerste halfjaar van het gebroken boekjaar 2008-2009,
    dat in september 2009 zal eindigen, gesloten zijn. Starbucks meldde
    dat het grootste deel van de te sluiten winkels al voor boekjaar
    2005-2006 open was.
    Starbucks lijkt zijn hoogtijdagen in de Verenigde Staten te
    hebben gehad. Het aantal nieuw te openen zaken zal lager zijn dan
    aanvankelijk gepland. In Nederland heeft Starbucks twee filialen op luchthaven
    Schiphol.

    By Anonymous koppietheeman, at 02 juli, 2008  

  • Nondeje 'Den Journalist' wordt potdomme steeds luier! Zowel het refdag, nrc als fd hebben 'het meerdendeel' klakkeloos overgenomen uit het pesbericht. Ohja, En koppietheeman. Toch tijd voor een kopje koffie, koppietheeman...misschien dat je daar iets helderder van gaat lezen. Foei!

    By Anonymous Cat (zag het zonder koffie), at 02 juli, 2008  

  • Oh, ja, sorry, en ik was zo driftig, dat ik nondeju niet correct spelde en persbericht ook al niet. Maar kzag het tenminste wèl. Ozo!

    By Anonymous Cat, at 02 juli, 2008  

  • Ik begin er niet aan, houd het gewoon bij de kopjes (kruiden)thee!

    By Anonymous She, at 02 juli, 2008  

  • duidelijkheid cat, breng duidelijkheid. donders!

    By Anonymous huhman, at 02 juli, 2008  

  • Vrijwel iedere journoman in Nederland heeft klakkeloos het woord 'meerdendeel' overgenomen, huhman. Om pislink van te worden. Potdomme, toch! MERENDEEL. Driewerf POTDOMME!

    (Of ligt het aan het weer?)

    By Anonymous Cat (is blijkbaar oververhit), at 02 juli, 2008  

  • Wie regelmatig de rijen voor de Starbucks op
    luchthaven Schiphol ziet, kan amper geloven dat het slecht gaat met
    de Amerikaanse koffieketen. De Amerikaan haalt echter tegenwoordig
    liever zijn kopje koffie bij een fastfoodketen. Starbucks is te
    duur, zo is de algemene klacht. Zeker nu de benzineprijs in de
    Verenigde Staten de prijs van een 'café latte' van 4 dollar is
    genaderd.

    De problemen bij de koffieketen zijn zo groot dat Starbucks zich
    genoodzaakt ziet om zeshonderd filialen in de VS te sluiten. Zo'n
    12.000 werknemers, parttime en fulltime in dienst, moeten vrezen
    voor hun baan, zo liet het bedrijf dinsdagavond weten. Dit komt
    neer op ongeveer 8 procent van het totale aantal Amerikaanse
    werknemers.

    De maatregelen zijn een kentering voor een bedrijf dat onder de
    hoede van Howard Schultz, die in 1987 de Starbucks-formule kocht,
    alleen maar gewend was te groeien. Jaarlijks opende Starbucks zeker
    honderden zaken, waardoor het totale aantal eind vorig jaar was
    opgelopen tot 15.000. Groei is nu nog vooral voorzien buiten de VS.

    De zaken die dicht gaan, zijn verliesgevend of zullen in de
    toekomst te weinig opbrengen, aldus Starbucks. Het bedrijf geeft
    toe dat nu te veel filialen te dicht bij elkaar zijn gevestigd,
    iets waar veel buitenlanders in de Verenigde Staten zich al jaren
    over verbaasden.

    Toch is het jarenlang goed gegaan met Starbucks. De keten heeft
    Amerikanen echte koffie leren drinken, zo heeft de onderneming
    altijd doen geloven. Voor vers gezette koffie, in verschillende
    soorten en maten, bleken klanten bereid om fors de portemonnee te
    trekken. Kantoorlui met een Starbucks-beker in de hand werden heel
    gewoon in het straatbeeld in de VS.

    Vorig jaar ging het echter mis. De Amerikaanse economie kreeg een
    klap door de inzakkende huizenmarkt. Tegelijkertijd liepen de
    benzineprijzen sterk op door de sterk gestegen vraag naar olie in
    opkomende economieën als China en India. Dit bleek een giftige
    cocktail voor Starbucks, zeker toen hamburgerketen McDonald's de
    aanval inzette met eigen koffiebars met lagere prijzen. De filialen
    van Starbucks zagen opeens de bezoekersaantallen stagneren of zelfs
    teruglopen.

    De problemen zijn Wall Street ook niet ontgaan. Starbucks heeft
    zijn beurswaarde in een jaar tijd bijna zien halveren tot 11,5
    miljard dollar. Het afgelopen halfjaar bleven beleggers maar
    aandelen verkopen, ondanks de terugkeer van de grote man Howard
    Schultz. Hij nam in januari na acht jaar het roer weer over, nadat
    duidelijk was geworden dat Starbucks in de problemen zat.

    Schultz heeft er de afgelopen maanden werk van gemaakt om Starbucks
    weer op het juiste spoor te krijgen. Gelijk na zijn komst besloot
    hij al om honderd onrendabele filialen te sluiten. Even later
    vlogen zeshonderd werknemers op het hoofdkantoor de laan uit.

    Belangrijker was Schultz' conclusie dat Starbucks zijn
    belangrijkste activiteit, het serveren van goede koffie, uit het
    oog had verloren. Met gevoel voor publiciteit hield hij daarom eind
    februari de meer dan zevenduizend Amerikaanse Starbucks-vestigingen
    drie uur dicht om het personeel weer te leren koffiezetten. In
    april volgde de introductie van een nieuwe koffiesoort, Pike Place
    Roast, genoemd naar de plek in Seattle waar begin jaren zeventig de
    eerste Starbucks zijn deuren opende. Daarmee wilde Schultz laten
    zien dat de 'ouderwetse' koffie weer de boventoon voerde.

    Goedkoop wil Starbucks echter niet worden. Schultz zei in april
    tegen het Amerikaanse zakenblad Business Week de fastfoodketens
    niet echt als concurrentie te beschouwen. Goede koffie wordt
    volgens hem daar nog steeds niet geserveerd. ,,Wij hebben de
    controle over ons eigen lot. Als wij goed voor de klant zorgen en
    producten serveren die zich onderscheiden en verwachtingen
    overtreffen, komt de onderneming er weer goed voor te staan.''

    By Anonymous ojee, at 02 juli, 2008  

  • Inderdaad slecht nieuws voor Starbucks. Het viel me in NY ook wel op dat er erg veel Starbucks filialen waren (sommige kruispunten waren er 3 a 4 tegelijk zichtbaar). De reden hiervoor is dat mogelijke klanten geen zin hebben om de straat over te steken voor een kop koffie... Geen wonder dat er best een paar kunnen sluiten.
    De beslissing van Schultz om amerikaanse filialen te sluiten stopt hem gelukkig niet om in het buitenland wel verder te gaan met nieuwe filialen. Daar is de vraag namelijk wel groot genoeg.

    Howard Schultz heeft trouwens een paar jaar geleden een boek geschreven genaamd "Pour Your Heart into It". Niet erg spannend, maar er zitten wel wat leuke feitjes in. Zelfs enkele Nederlandse...

    Bij deze heb ik tevens besloten om zaterdag het filiaal in Aachen een extra financiele bijdrage te schenken in ruil voor een heerlijke caramel macchiato ;-)

    By Anonymous Eddy, at 02 juli, 2008  

  • The smell of coffee op whileminaplein is een KUT!! ZAAK!!!!!! Klantenservice hebben ze niet dat is 1 klantvriendelijk zijn ze niet dat is 2 als ik binnen kom vr een broodje staan ze mij te intimideren ze kijken mij de winkel uit ik vind ze onbeschoft voor mijn part Brandbom erin en laat maar afbranden deze Kansloze kut zaak je moet wel heel Debiel zijn om te mogen werken op whileminaplein the smell of coffee te Rotterdam stik lekker in die Broodjes duw ze in je Reet

    By Anonymous Anoniem, at 17 februari, 2014  

Een reactie plaatsen

<< Home


 

 Subscribe in a reader