vrijdag, december 21, 2007

Verbannen

Rokers. Hoe lang laten ze zich nog koeieneren? Begrijp me goed, ik heb niets tegen rokers. Mijn vader was een roker. Op zondagmiddagen blies hij met zijn pijp de huiskamer vol met blauwe rook die wij (zijn zeven kinderen) tevreden inademden. Het was de geur van zondag, en Hilversum 4 het geluid.
Ook Lebrat, mijn eerste huisgenoot, was een roker. Volgens mij is ie het nog. Een tevreden roker is geen onrust stoker en Lebrat zeker niet. Geduldig asfalteerde hij het plafond van ons studentenhuis met een laag teer die op een gegeven moment zo dik was dat je er met een natte vinger je naam in kon schrijven.
Zelfs K. was een roker. Ik ben er dus met eentje getrouwd. Gelukkig is ze al een tijdje gestopt, zodat ze in ieder geval de vernederingen niet hoeft te slikken waaraan rokers tegenwoordig worden blootgesteld.
Elke dag als ik naar huis fiets zie ik er een staan, zo’n vernederde roker. De vrouw in kwestie staat in weer en wind, bij nacht en ontij buiten, voor het huis haar sigaretje te roken. Ze is verbannen, als een hond aan de ketting buiten de supermarkt. “Ik mag er niet in” zou er op de voordeur van haar huis moeten staan. Ze lijkt zich lijdzaam te hebben geschikt in haar lot. Maar haar gezicht is er niet een van een “tevreden roker”. Ze ziet er een beetje triest uit. Onwillekeurig vraag ik me af hoe zeer iemand vernederd moet worden om te stoppen met roken. Zou ze stoppen als we haar een oranje petje laten dragen, of als we haar op 1 been laten staan? Ik denk het niet. Ze zou daar nog steeds staan, als een rokende ooievaar tijdens het EK voetbal. Ik zou haar toe willen schreeuwen: “Hou er toch mee op! Jullie hebben verloren!”
Maar ik denk niet dat het zal helpen.
Waarschijnlijker is dat ze zich nog meer zal vernederen, zeker als je in 2008 ook uit de horeca wordt geschopt als je je rokertje wil opsteken. En kan dat, nog lager vallen als roker? Ja, dat kan. De ezelsoren, de ultieme narrenhoed van deze tijd komt in de vorm van de elektrische sigaret, de Buckler onder de rookwaren. Met deze genotsstaaf in je mond, weet je zeker dat je voor lul staat.
(en petje af dan natuurlijk weer voor de moedige rokers die zich daar dan weer niets van aantrekken).

Labels:

2 Comments:

  • ...één stukje oudjaarscabaret en die elektronische vernedering racet de markt weer af ;-)

    (...en hey...het lijkt wel, of ik mijn URL-letje weer onder mijn reactie mag zetten... (voorizchtige)cheers to Blogger!)

    By Anonymous Anoniem, at 21 december, 2007  

  • 'n goeie plaats voor een genotsstaaf.

    By Anonymous Anoniem, at 24 december, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader