vrijdag, december 07, 2007

Weg er mee!

Als ik geen man van middelbare leeftijd zou zijn maar een zak Sinterklaassnoep, zou ik beslist geen pepernoot willen zijn. Misschien een kruidnootje bedekt met een dikke laag chocolade, dat zou nog gaan, maar mijn leven te moeten slijten als pepernoot, daar zou ik toch voor passen. Dan zou ik toch hopen dat ik gauw vermalen zou worden tussen de kiezen van een kind, dat zich hoogstwaarschijnlijk vergist zou hebben. Want wie kiest er nou voor deze taaie brok? Wie heeft er liever een naar anijs smakend stuk geperst karton dan bijvoorbeeld een stuk borstplaat dat wegsmelt op je tong? Niemand volgens mij. Pepernoten worden alleen nog maar gekocht omdat ze bij de traditie van Sinterklaas horen. De nauwelijks aangebroken zakken worden de volgende dag meegebracht naar het kantoor, waar ze dagenlang staan weg te kwijnen zonder te worden aangeraakt. Op mijn werk staat ook zo’n zak minderwaardig snoep. “Het lijken wel hondenbrokken”, zegt collega M. en ze heeft gelijk. Eerlijk gezegd heeft een pak Bonzo een betere uitstraling dan deze vieze kiezenvullers, want dat doen ze. Een uur na het nuttigen van de pepernoot ben je nog steeds bezig je kiezen schoon te maken met het puntje van je tong.
Laten we gewoon besluiten om resoluut een einde te maken aan de pepernoot. Hij is het kopen niet waard en maakt het andere Sinterklaassnoep ten schande, want zo leuk is het niet voor een perfect ronde kruidnoot om in het zelfde schaaltje te moeten liggen als de stinkende vormeloze brok.
En als we dan toch bezig zijn dan kunnen die TaaiTaai poppen ook meteen wel weg.

Labels:

34 Comments:

  • Ik richt meteen de actiegroep 'Red de pepernoot' op. Dit mag niet gebeuren.

    By Blogger PS, at 08 december, 2007  

  • En dan je ook nog verwarring over wat nou precies pepernoten zijn. Je hebt van die kleine, ronde (en die vind ik wel lekker eigenlijk) en die grotere, hompige, vierkante brokken. Die mogen van mij best verdwijnen inderdaad.

    By Anonymous Anoniem, at 08 december, 2007  

  • @Pascal: grrr ;-)
    @Katyo: Nee, ik bedoel natuurlijk niet de kruidnoot. Daar eet ik zo een zak van op.

    By Blogger ary, at 08 december, 2007  

  • Hey, ben je nou helemaal!

    Pascal, je hebt er hier meteen een lid bij! Wat moeten we zonder de troostbrok die die taaie rakker toch is, potjandorie, Ary...ik raak helemaal van slag! RED! DE! PEPERNOOT!

    By Anonymous Anoniem, at 09 december, 2007  

  • De pepernoot en de taai taai zijn zooooooo 2007. Sonja Nakker is er weg van !

    By Anonymous Anoniem, at 10 december, 2007  

  • Juist! Weg met die vieze hondenbrokken! En dan zijn we meteen ook af van die mafketels die vinden dat de halfronde speculaasbolletjes die bijna iedereen 'pepernoten' noemt, alleen met de naam 'kruidnoten' mogen worden beschreven. Zie ook hier.

    By Anonymous Anoniem, at 10 december, 2007  

  • (waarom mag ik eigenlijk mijn url niet meer vermelden bij mijn naam - actie van Blogger of van jou persoonlijk?)

    By Anonymous Anoniem, at 10 december, 2007  

  • @ n o 'm: Ik heb het laatst even opgezocht en het is, zover ik het weet, een actie van Blogger. Staat wel iets over in het Blogger log. Volgens mij ben je nu zo ongeveer verplicht een identiteit aan te maken om jezelf doorgelinkt te krijgen. Sorry. Misschien wordt het na de verhuizing eens tijd om eens iets anders te verzinnen. Wordpress of zo.

    By Blogger ary, at 10 december, 2007  

  • Aha, Ary,

    óók nog een verstandig woord in deze conversatie. Hear hear voor Wordpress :-)

    By Anonymous Anoniem, at 10 december, 2007  

  • Leve de pepernoot.
    pepernoot rulers

    By Anonymous Anoniem, at 10 december, 2007  

  • @ Actieman: Geen idee wat pepernoten met meetlatjes te maken hebben ;-)

    By Blogger ary, at 10 december, 2007  

  • Ik help bij de begripvorming. Dat schijnt tegenwoordig ook mijn vak te zijn (woei!!!):

    Hoe groter de pepernoot, hoe beter! Vandaar de rulers!

    (Gokje...ik mag me graag bezighouden met de raadselen van anderen, maar dat wil niet zeggen, dat ik het dan goed heb...of dat dat me in dank afgenomen wordt...maar goed, dat laatste zal me een zorg zijn, woei, dubbelwoei!)

    By Anonymous Anoniem, at 10 december, 2007  

  • Eigenlijk moet de pepernoot dood, maar ik wil een keer mee gaan met de massa.

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • Eigenlijk...weet je dus gewoon niet zo goed wat je wilt, actionman ;-)

    Maar dat mag...tis een vrij land :-P

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • vrijland? vrijstaat.

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • Vrijland (zn) : 1. land waarin men uitermate goed gefaciliteerd vrijen kan.

    Vrijstaat (zn) : 1. Land waarin men ongestraft pepernoten kan eten.
    2. De staat waarin men verkeren kan, dienende tot het leiden tot vrijverkeer. (Zie ook vrij verkeer)

    Zo, en nu actie, aktievent, ga wat nuttigs doen. Ga ik hier kleine kindertjes pesten met proefwerken...

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • Dan heb ik toch een intuitieve voorkeur voor 1.
    Mooi woord. Intuitief. Geen idee wat dat dit, maar dit terzijde.

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • intuïtief (bv):
    1. vanuit de juiste onderbuik reagerend.
    2. wetend werken, vóór de juiste open deuren, zodat men makkelijker kan inkoppen zonder pijnlijk terugstuiterende elementen.

    ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • de juiste onderbuik? wat moeten al ary's lezers hier wel niet van denken?

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • @ wwndd,dgwnnd: En nog belangrijker..wat zou Herman Bode daar wel niet van denken? (of gedacht hebben)

    By Blogger ary, at 11 december, 2007  

  • @wwndd,dgwndd (ohmy, hoeveel creatieve namen kan een reaguurder hebben?): Nouhou...dat ze dus níet vanuit de verkéérde onderbuik beslissingen moeten nemen, wanneer zij willen beweren, dat zij intuïtief tot een actie komen. Want dáár komen brokken van.

    Gewoonlijk zijn dát dan weer geen peperbrokken...dus ik denk dat de lezers wel blij zijn met deze gratis wijze raad. (En zo niet, dan verwijst Cat graag naar een eerdere reactie in deze reeks, waarin zij op subtiele wijze duidelijk maakt geen verantwoordelijkheid te nemen voor foute onderbuikgevoelens van al dan niet gekwetste lezers. Waaraan zij nu dan wil toevoegen, dat troost best gegeven zal worden, mits beleefd aangevraagd)

    @Ary: denk je, zou Herman Bode naar de dam zijn gegaan voor het behoud van de pepernoot? Ik gok van wel. Maarja, daar hebben we nu niets meer aan. In deze context mag dan ook gezegd worden: 'Wilden wij naar de dam, dan gingen wij naar de dam.'

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • Een dam te ver....

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • *Cat geeft De Schaker 'a big hug' ter troost... *

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • Het moet niet flauwer worden. Of toch? Ja. Toch!

    "een bakkie troost"

    lekker.

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • Als dat dan maar geen Senseo of PUC-achtige troost is. Want als ik eens mag beginnen over iets wat ECHT weg moet... ;-)

    (Zo, zijn we nu klaar? Ik heb zo graag het laatste woord...)

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • Er is geen betere boon dan een koffieboon.

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • Mwoah...en de rumboon dan?

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • bulletje?

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • Ja, bulletje is ook lief ***

    *Cat verlaat gedesillusioneerd het cybercafé...het laatste woord zit er niet in en ze blijft maar nuchter - één rumboon maakt nog geen...euh...*

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • boontje komt om loontje

    By Anonymous Anoniem, at 14 december, 2007  

  • Zolang boontje maar niet om loonsverhoging gaat zeuren ;-)

    (Cat grist een Beerenburg van de cybertoog en schrijdt luid spinnend de kroeg weer uit...)

    By Anonymous Anoniem, at 14 december, 2007  

  • voor een betere cao.. kom bij de politie!

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • Hahaha...volgens mij kan de politie na afgelopen weekend ook wel een Beerenburgje gebruiken.

    (Misschien meteen ook wel de borst (ermee) natmaken...voor de komende voetbalpartijen...)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • een plaat voor de borst.
    borstplaat.

    By Anonymous Anoniem, at 18 december, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader