zaterdag, december 15, 2007

Probleemloze kerst!

En toen was het bijna Kerst. Een feest dat we, net als alle andere eindejaarsfeesten (behalve Thanksgiving) maar eens een keertje overslaan. Die nepkerstboom blijft dus op zolder en de andere dozen met spullen die er staan komen dit jaar naar beneden. Alle troep die we de afgelopen drie jaar niet hebben aangeraakt moet maar eens een keer weg. Met het uitzoeken daarvan zijn we druk genoeg en actief kerst vieren kan volgend jaar wel weer eens een keer.
Toch kan je de kerst niet echt ontlopen. Het is nog maar 15 December en de kerstwensen vliegen je al om de oren. “Fijne kerstdagen!” , “ Gelukkige kerst!” , “ Prettige feestdagen!”. Het doet allemaal een beetje neurotisch aan. De ervaring leert dat geluk en pret moeilijk af te dwingen zijn. Als je jezelf voorneemt om te genieten en plezier te hebben lukt het vaak niet. Denk aan het moment dat je samen met je partner in de stromende regen de tent op moet zetten. Echt prettig is dat niet, terwijl je je toch echt had voorgenomen om alleen maar te genieten.
En al die tegenvallende trouwdagen. Laatst zag ik een hele dr.Phil show met mensen die geen leuke trouwdag hadden gehad. Mensen die diep ongelukkig waren omdat alles toen niet volgens planning liep op de dag die toch de gelukkigste dag van hun leven had moeten zijn! Wanneer heb je nou echt pret, wanneer heb je het nou echt naar je zin? Die momenten komen eigenlijk een beetje uit de lucht vallen en meestal is het niet met Kerst, maar als je bijvoorbeeld spontaan met je vrienden naar de kroeg gaat, of als je met je partner op de woonbeurs rondloopt, of thuis als je alleen staat af te wassen met een goede cd in de speler. Dat zijn de momenten waar het om gaat en waar niemand een kaartje voor had gestuurd.
Iemand geluk en pret toewensen is dus eigenlijk het paard achter de wagen spannen. Je kan wensen wat je wilt, maar vaak gebeurt het dan juist niet.
Ik stel dan ook voor om mensen maar geen “prettige kerstdagen” meer te wensen. Daardoor worden de verwachtingen veel te hoog gesteld en voordat je het weet heb je een rot kerst. Misschien moeten we elkaar een “ probleemloze kerst” wensen, of een “best wel aardige kerst”. Dan wordt het misschien nog wel wat.

Labels:

17 Comments:

  • Ben dol op kerst ..heerlijk.. Hmm de geur van de kerstbooom. Zoet spelende kinderen. Fantastisch !

    By Anonymous Anoniem, at 15 december, 2007  

  • Ja, dat is mij ook al opgevallen. De aanloop naar de kerst wordt steeds langer inclusief de beste wensen. Let maar op, de komende jaren roepen ze al vlak na de zomervakantie 'en alvast fijne feestdagen.'

    By Blogger PS, at 16 december, 2007  

  • Ik wens jou voortaan alleen nog maar ellende en veel 'dark forces'. Zo goed ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 16 december, 2007  

  • Ach ja, gelukkig, wat voor inhoud heeft dat…. Mijn geluk met kerst hangt dan ook niet af van of de kalkoen wel gaar wordt, of dat ik wel voldoende kerstkaarten krijg, of dat er zo mooi gezongen wordt door (kinder)koortjes. Tuurlijk, dat kan ook allemaal meehelpen aan een ‘goed gevoel’. Kerst maakt mij gelukkig, doordat ik weer eens bepaald wordt bij het feit dat Jezus, Gods Zoon, geboren wilde worden. Dat Hij is gekomen om ons te verlossen van de schuld die wij hebben tegenover God. En dat maakt mijn kerst ‘gelukkig’, weet ik mij ‘gezegend’. En als ik jou ‘gelukkige en gezegende kerstdagen’ toewens, denk ik daar aan. Maar dan kan ik ook zeggen: succes met het opruimen! Uit eigen ervaring sprekend weet ik dat dat een heidens karwei is…..

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • @ Gerard: Haha, misschien moet ik nog maar even wat heidenen uitnodigen voor de opruimwerkzaamheden. En je reactie geeft in ieder geval weer genoeg stof voor langdurige discussies. Maar goed, dat hebben we gedaan en ik zit midden in de voorbereidingen voor de verhuizing. Deze handschoen laat ik dit keer maar even liggen ;-)

    By Blogger ary, at 17 december, 2007  

  • @ ary: Sh#t. :). Suc6 hoor!

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • @ Gerard... 'doordat ik weer eens bepaald wordt bij het feit dat...' , dat is een zin die mij mateloos intrigeert, omdat de betekenis ervan (nog) niet helemaal tot mij doordringt.

    Wat mij ook intrigeert, is toch zeker het feit, dat jij bij het wensen van een gezegende kerst, toch uitgaat van je eigen kader daarbij. Hoe zuiver en logisch dat ook is...het is wel jóuw kader.

    Wat me daarna dan weer enorm vrolijk stemt, is het feit, dat je Ary ook nog eens succes bij het opruimen wenst. (Jaja...Ary's kader dit jaar.)

    Wat nou ècht een prachtige Kerst zou zijn...als de Verlosser terug op aarde zou keren om Ary te helpen bij het opruimen van zijn zooi.

    Als dát geen gezegend kerstfeest wordt :-)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • @ Cat: Ik zou er niet helemaal op rekenen. Want dat opruimen is nou juist een heidens karwei.
    Misschien dat jouw kerstkaart-dark forces (voor degenen die mijn kerstkaar van Cat niet gezien hebben: dat was een heel leger kerstmannen) een paar dozen kunnen inpakken.

    By Blogger ary, at 17 december, 2007  

  • @ (holy) Cat: Haha! Ik denk dat Hij dat best zou willen doen! Ary's zooi opruimen. In figuurlijke zin heeft Hij dat bij mij ook eens gedaan (en doet Hij dat nog steeds....) :o)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • Ai, ik zei nog zo; laat die handschoen liggen! ;-)

    By Blogger ary, at 17 december, 2007  

  • Haha, sorry, Ary...ik herken een goede handschoen als ik 'm zie ;-)

    Ik blijf erbij: als de forces zich verenigen...dan kan het Licht nederdalen.

    (Of je stopt de stekker erin)

    @Gerard...ik las je laatste reactie extra snel, haha...en verwarde Hij met hij..ofwel de ultieme vereniging van Ary en Hij. Dan is het opruimen helemaal een piece of cake. ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • Zooo...en dan pak je zo'n handschoentje héél voorzichtig (jawel, ik deed dat WEL heel voorzichtig!) en dan krijg je zomaar Blessings per e-mail. Oh...ofwel: je weet maar nooit uit welke hoek het licht komt vandaag ;-)

    (Thanx, Gerard, voor je opgeruimde E-card !)

    (Zo, en nu legt Cat het handschoentje weer héél voorzichtig neer...want het is nog geen Kerstmis en er is nog een shedload aan work to do.)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • Tja, het is wat je er zelf (niet) van maakt. Ik heb wel iets met Kerst, omdat het einde van het jaar nadert en het daardoor een mooie binnenzit en -overdenktijd wordt. Kerst vier ik op mijn eigen manier, dus 1 dag met familie en 1 dag met mijn pyjama op de bank, zoveel mogelijk films kijken :)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • roept iemand mij?

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • Heidenman zoekt lichtvrije vluchtweg voor ten minste twee dagen tussen 24 en 27 december a.s. Opruimen geen bezwaar?

    Lijkt me dat je welkom bent ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • Kerst was toch eigenlijk gewoon een heidens feest? Bij Jozef en Maria stond toch ook geen boom in de kamer, al die jaren?
    Overigens lijkt mij opruimen met kerst geen ruk aan. Ieder zijn feestje ;-), denk ik dan...

    By Anonymous Anoniem, at 19 december, 2007  

  • Je onderschat de kracht van de illusie; mensen blijven het zeggen als een soort mantra, om in te prenten dat het leuk is (hoe rottig het eventueel ook wordt)...

    By Anonymous Anoniem, at 19 december, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader