dinsdag, december 11, 2007

"Niets is er zo gezellig..."

Dat de televisie leugens verkoopt was mij al snel duidelijk. Zo zat er een bijzonder liedje in de poppenkast serie van Suske en Wiske die de Tros ergens eind jaren zeventig uitzond. “Niets is er zo gezellig als samen de afwas doen” zong het hele stel uit volle borst. Dat tante Sidonia en Lambiek meehielpen met hun stijve poppenkastarmpjes, vond ik al redelijk ongeloofwaardig. Wij moesten de afwas namelijk helemaal alleen doen en ik kan je één ding vertellen; bijna alles was toen gezelliger dan samen afwassen. Ik was lid van afwasteam 1, samen met mijn oudere zus B. Op de koelkast had mijn vader een lijst geplakt, waar precies op aangegeven stond wanneer ons team in actie moest komen. Het hele gezin rekende op ons, tenminste drie dagen in de week, maar na een lange schooldag en huiswerk in het vooruitzicht viel de vaat ons zwaar. Die bestond namelijk uit stapels vette borden en pannen, die eerst met een schuursponsje afgespoeld moesten worden om later door een gloeiend heet sopje te worden gehaald. Deze afwas, van een gezin met 9 leden, was er een voor gevorderden. De frustratie over de aangekoekte resten en de onduidelijke taakverdeling (want: hoorde het afruimen nou bij het afwassen of bij het afdrogen en wie moest er op het eind het aanrecht afnemen?) reageerden we doorgaans op elkaar af. Zus B. gaf me in geval van ruzie vaak “the silent treatment”, want zij was de oudste en al best wel volwassen. Ik niet. Ik gebruikte wapens als de flessenlikker, de pollepel of gewoon de natte theedoek (zeer effectief!).
Echt gezellig was het dus niet, die afwas.
Vandaag de dag is de afwas een rustmoment. Bijna een soort meditatie, mits je hem alleen doet. Vreemd hoe iets zo kan veranderen. Al mijmerend glijden de bordjes in het sop. Mijn gedachten drijven af naar een plek waar de drukte van de dag van me af glijdt en waar nieuwe ideeën me zomaar komen aanwaaien. Samen de afwas doen? Slecht idee. Die afwas moet je lekker in je eentje aanpakken.
Over anderhalve maand hebben we een afwasmachine. Zal ik het gaan missen? (Vast niet)

Labels:

14 Comments:

  • Mijn afwasmachines (lief en oudste) betrekken ieder een ànder pand in de loop van 2008. Ik weet wel zéker dat ik dat ga missen. Moe'k ut zelf gaan doen voortaan...en ik weet inderdaad ook wel leukere meditatieve bezigheden dan afwassen...

    By Anonymous Anoniem, at 11 december, 2007  

  • Ook zeer effectief; jezelf opsluiten op de wc.. tot het wel heel erg op gaat vallen. Als jongste van een gezin van 11 ook veel ervaring met afwassen. Lang leve de afwasmachine!

    By Anonymous Anoniem, at 12 december, 2007  

  • @ Esther: Die vluchtweg was bij ons vakkundig afgesloten door de lijst op de koelkast. Afwassen gebeurde niet op basis van vrijwilligheid maar op basis van rekrutering. Of meer op basis van slavernij misschien ;-)

    By Blogger ary, at 12 december, 2007  

  • Ach ja, als de afwas nou eens af was...

    By Anonymous Anoniem, at 13 december, 2007  

  • Sinds vorig jaar een vaatwasser, en ik ben er blij mee.

    By Blogger PS, at 14 december, 2007  

  • Ik zou niet meer zonder afwasmachine willen, maar toch heeft het ook wel wat om samen de afwas te doen. Mijn ouders deden dat vroeger altijd en konden dan meteen de dag doornemen zonder het getetter van hun kinderen erdoor heen. Mijn broer en ik gunden hen uiteraard dat dagelijkse 'rustmoment'.

    By Anonymous Anoniem, at 15 december, 2007  

  • @Ary: waarschijnlijk sloeg na 7 kinderen de regelmoeiheid een beetje toe. Alles volgens het recht van de sterkste, dan wel het recht van de langste wc-zitter

    By Anonymous Anoniem, at 17 december, 2007  

  • increase page rank asp.net seo backlinks need backlinks

    By Anonymous Anoniem, at 04 augustus, 2011  

  • Why do most people have a real negative take a look at payday lenders? http://lovemypayday.com/Payday-Loans/FL/Miami-Beach/ You need not go outside your home or office to apply you when very you need to meet some criteria. Here, it is possible to visit us and obtain applied for Direct away with $100 and $1,000, which can be still subject for reviewing. The duration of the loan is extremely less, ease your past flexible be car APR lenders reduce your fees will likely be. The loan process is straightforward lender, of his payments, Rate and Effective Annual or amount the fund could be done through online method.

    By Anonymous Anoniem, at 01 maart, 2013  

  • vandiedingen.blogspot.com have a peek at this web-site Ik leef, eten, slapen en leren in een zeer wijk noem ik de Pelham Appartement Stretch

    By Anonymous Anoniem, at 04 maart, 2013  

  • Hey there! I just would like to offer you a big thumbs up for the excellent info you've got right here on this post. I am coming back to your web site for more soon.

    [url=http://onlinepokiesking4u.com]real money online pokies[/url]

    By Anonymous Anoniem, at 28 maart, 2013  

  • Hey there! I just want to give you a big thumbs up for the excellent info you have got here on this post. I am coming back to your site for more soon.

    [url=http://xrumergeek.com]seo service[/url]

    By Anonymous Anoniem, at 30 maart, 2013  

  • You are so cool! I do not believe I've truly read anything like this before. So nice to discover somebody with genuine thoughts on this issue. Seriously.. many thanks for starting this up. This site is one thing that is needed on the web, someone with a little originality!

    [url=http://truebluepokies4u.com]online pokies australia[/url]

    By Anonymous Anoniem, at 04 april, 2013  

  • Can I simply say what a relief to discover someone that actually understands what they're discussing over the internet. You definitely understand how to bring a problem to light and make it important. More people have to look at this and understand this side of the story. It's surprising you're not more popular since you most certainly possess the gift.

    [url=http://pokiesking4u.com]online pokies real money[/url]

    By Anonymous Anoniem, at 04 april, 2013  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader