dinsdag, december 25, 2007

Puur

“Echte chocoladeliefhebbers houden van puur”, beweerde een collega laatst, terwijl hij zich tegoed deed aan het door een van onze leveranciers gedoneerde kerstsnoepgoed. Aangezien ik zelf eigenlijk meer van de melk variant houd, vroeg ik me af of ik dan inderdaad geen echte chocoladeliefhebber ben. Daarbij; waar komt deze hang naar puurheid eigenlijk vandaan, want de betreffende collega is niet de enige die zijn producten graag in onvermengde vorm tot zich neemt. Zo heeft VOF de Kunst het in hun bekende ode aan de koffie het over “het pure spul, dus zonder de suiker”. Niet te zuipen volgens mij. Maar ik ben dan ook waarschijnlijk geen “echte koffieliefhebber”. Op het ogenblik drink ik koffie met de smaak Hazelnoot, van het Albert Heijn merk “Perla”, of oploskoffie uit Amerika van het merk General Food (verkrijgbaar in verschillende smaakvarianten en het zit in een leuk vierkant blikje). Iets wat waarschijnlijk vloeken in de kerk is voor de koffie purist.
Eerlijk gezegd vind ik puristen nogal fantasieloos en conservatief. Mensen die onder het genot van zwarte koffie en een stukje pure chocolade naar blues luisteren, dan wel in de pure vorm van Robert Johnson of zo. Boring! Daarbij zijn ze ook nog inconsequent. Als je een echte purist ben dan kauw je rauwe koffie en cacaobonen, eet je boterhammen met tevredenheid en aardappelen bij voorkeur ongekookt. Eet smakelijk, echte liefhebbers!
Nee, voor het echte avontuur moet je zijn bij de mensen die ingrediënten durven samen te voegen, die jazz combineren met balkanmuziek, of chocola met kerrie (écht geproefd, bij een van de beroemdste chocolatiers in Frankrijk). Uit dit soort experimenten onstaan de meest fantastische smaaksensaties. Negeer de smaakpuristen. Mens, durf te proeven!
(Zo, ik heb gezegd)

Labels: ,

8 Comments:

  • hahahahahaha.. en dat zegt de grootste avonturier van de weblogs.

    By Anonymous Anoniem, at 26 december, 2007  

  • @ indiana jones: Uh..pardon. Ben op smaak gebied anders erg avontuurlijk hoor! ;-)

    By Blogger ary, at 26 december, 2007  

  • Zelfs een echte taalpurist is fout!

    By Anonymous Anoniem, at 26 december, 2007  

  • Wisten jullie dat ik significant meer proef dan de gemiddelde ?! Vandaar mijn geuzennaam van superproever. Het is lekker of niet.

    By Anonymous Anoniem, at 26 december, 2007  

  • Ary= de Indiana Jones van de koffie ;-)

    (Ok, en van de muziek...en dat vind ik erg ok, maar die koffie...brrrr...tja, ik durf het toe te geven, ik ben een bóring koffiedrinker.)

    By Anonymous Anoniem, at 27 december, 2007  

  • (Even kijken of ik een linkje kan zetten hier....ast niet lukt...sorry dan voor de html-rommel ;-)

    Voor de niet-puristen onder u...nog een leuk mixje.

    Lekker kopje pure koffie erbij... ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 28 december, 2007  

  • @Cat: Shit, kan het filmpje hier niet kijken. Maar thuis wel. Ben benieuwd.

    By Blogger ary, at 28 december, 2007  

  • Ik hou van een bonte mix van puur

    By Anonymous Anoniem, at 29 december, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader