dinsdag, juli 31, 2007

Stokpaardje

Ik heb een stokpaardje. Het heeft te maken met consumeren en het milieu en zo. Vervlakking in de maatschappij, het verlies van idealen, de macht van het geld, het gefocust zijn op het verzamelen van spullen om de leegte in je leven mee te vullen, de egoïsme van het geld, het gebrek aan solidariteit met anderen en vooral de onverschilligheid ten opzichte van onze omgeving die, omwille van het consumeren maar even naar de kloten helpen.
Eigenlijk zou ik hier een coherent verhaal over moeten schrijven, een pamflet dat ik uit kan delen als iemand naar mijn mening vraagt over dit soort zaken. Een stokpaardje, een uitgesproken mening ergens over maakt je namelijk kwetsbaar. Zo wijst de praktijk uit dat ik in de discussies hierover, die anderen voeren om zichzelf tijdens de werkweek wat mee ter vermaken, me iets teveel bij het onderwerp betrokken voel. Zo erg dat ik me een beetje ga opwinden en mijn punt niet helemaal meer goed kan overbrengen. Mijn bloed begon laatst al een beetje te borrelen toen iemand, naar aanleiding van een of andere KRO documentaire, de opwarming van de aarde een beetje begon te bagatelliseren, op de manier van: “Jaaaa, ik weetnie hoor, de ene keer zeggen ze dit en de andere keer zeggen ze dat. Ik maak me er niet zo druk over”.
Bureaumaatje, er altijd voor in om iemand eens lekker te jennen, zag mijn reactie (stoom uit mijn oren) en kon het niet laten om de rest van de dag met een stok in dat gevoelige plekje te prikken; “Zeg Ary, over dat milieu he…volgens mij valt het allemaal wel mee hoor!”
Op dat moment was ik, eerlijk is eerlijk, uit positie geluld. Bureaumaatje had de lachers op zijn hand en een serieus gesprek was niet meer mogelijk. Ik probeerde hem, voor straf, even tot aan zijn knieën in het water voor te stellen, of op het dak van zijn huis in Wapenveld, op de vlucht voor het wassende water, maar dat zette eigenlijk niet veel zoden aan de dijk.
Daarom heb ik voor al die Bureaumaatjes even een documentaire dieet opgesteld. Kijk achtereenvolgens "The Corporation”, “An Inconvenient Truth”(schande dat je die nog niet hebt gezien) en als toetje “Surplus” (nieuw in mijn collectie IDFA documentaires).
Dan hoef ik tenminste dat coherente verhaal-slash-pamflet niet te schrijven en weet je meteen waarom ik me zo opwind.

Labels: , ,

10 Comments:

  • klinkt alsof de stoom nog niet helemaal opgetrokken was...

    By Anonymous Anoniem, at 31 juli, 2007  

  • De anti-Gore-lobby is alleen maar een reactie als incident. Het is 'tegen de hype', en feitelijk wordt er inhoudelijk maar weinig weerlegd...
    Het gaat gewoon slecht met het milieu. Waarom zou iemand daar niet gewoon een goede, alarmerende film over mogen maken? Of stellen die overstromingen in Engeland, de totale droogte in delen van Zuid(oost)-Europa soms geen ene ruk voor?

    By Anonymous Anoniem, at 01 augustus, 2007  

  • Ah hoe durft Bureaumaatje toch!
    Ben het wel met Esther eens, je hart stroomt er nog van over niet?!

    Maar goed, alle gekheid op een stokje.. Hartstikke goed dat je je er druk om maakt.. Zouden velen wat meer mogen doen!

    By Anonymous Anoniem, at 01 augustus, 2007  

  • Omdat jij je zo opwind wordt het steeds warmer op aarde.
    Gaat het nou echt zo slecht met het mileu? Misschien was het 600 jaar na Christus wel veel slechter.

    By Anonymous Anoniem, at 01 augustus, 2007  

  • Die bureaumaatje ken ik, die werkt ook bij ons!
    Maar ik heb laatst de stoom uit zijn oren weten te krijgen. Hij had z'n huis te koop gezet (dat 1 meter onder NAP ligt). Dus ik zei zo langs m'n neus weg dat ik er wel 30.000 Euro voor overhad. Toen hij hapte door iets terug te zeggen in de trant van wat is dat nou voor achterlijk bod zei ik:
    "Nee hoor dat is een heel mooi prijsje als het straks ondergelopen is".

    By Blogger jack of hearts, at 01 augustus, 2007  

  • ff for the record: de herman met een H is niet uw publicist, we hebben te maken met een naamgenoot die het iets te fijn vind anoniem te kaferen..

    By Anonymous Anoniem, at 02 augustus, 2007  

  • @Herman: Thanx; dat al even dat je een kwade dronk had of zo ;-)

    By Blogger ary, at 02 augustus, 2007  

  • Hoe kun je nou te begaan zijn met het milieu. Serieus: ik snap niet dat mensen die kinderen op de wereld zetten zich zo onbekommerd kunnen uitlaten over de toekomst van hun kroost.

    By Blogger René, at 03 augustus, 2007  

  • @ René: Inderdaad. Het druk maken laten ze over aan diegenen die er nu net min of meer bewust voor gekozen hebben om de aarde niet verder over te bevolken.

    By Blogger ary, at 03 augustus, 2007  

  • o dat heb ik met emancipatie (ja, je weet wel die rare beweging uit de jaren 70)
    daar heb ik het ook niet meer over met collega's oid
    dan krijgen ze zo'n jeckill en hyde achtig beeld van die normale zo vriendelijke zeppo die dan opeens zo, ja wat is het, manikaal wordt

    By Blogger Zeppo, at 03 augustus, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader