vrijdag, juli 20, 2007

Bergafwaarts

Iedereen hoopt oud te worden, zo oud mogelijk, maar of dat altijd een benijdenswaardig proces is, dat is natuurlijk de vraag. Collega M. had deze week in ieder geval haar handen vol aan haar moeder die zo geschrokken was van de plotselinge gebreken van haar ouderdom, dat ze het daardoor even niet helemaal meer trok.
Gelukkig zijn er dan altijd weer mensen, zoals mijn collega, die dan even bijspringen, met hulp of goede adviezen.
Ook de fietsersbond had deze week in de “kwaliteitskrant” De Telegraaf een goed advies. Of misschien meer een goedbedoeld advies. De fietsen van alle 55 plussers zouden moeten worden voorzien van zijwieltjes, omdat mensen op die leeftijd het verkeer niet meer goed kunnen inschatten. Ik weet niet wat me meer choqueerde; de trainingswieltjes of het feit dat je op deze leeftijd al als bejaard wordt gezien. Over 15 jaar is het dan al zover voor mij. Ik sta op dit moment dus op de top van mijn curve en vanaf nu af aan is het bergafwaarts op het pad dat me via een omgekeerde postpuberteit (oude man met vieze praatjes op het kantoor), via de lagere schooltijd (zijwieltjes op de fiets) weer zal doen terugkeren naar het vegeterend bestaan van een baby (verzorgingstehuis met een Tena luier om). Hoe kan ik dit proces stoppen?
Maar dan moet ik opeens denken aan mijn ouders die op hun zeventigste nog de Noordzee route aan het fietsen zijn, zonder zijwieltjes en die daarbij nog kamperen en in jeugdherbergen slapen. In plaats van ouderen na hun vijftigste al zijwieltjes aan te praten, kan je ze beter stimuleren om gezond te leven, regelmatig te sporten en eens te stoppen met roken, zodat ze zich kunnen ontwikkelen tot supergrannies die in een rechte lijn kunnen fietsen en tijdig kunnen stoppen bij een kruising. Draai die wieltjes eraf, gooi weg die luier en leef!

Labels: ,

2 Comments:

  • Tja zijwieltjes, de betutteling ten top!
    Ik vind dat je erg leuk schrijft.

    By Anonymous Anoniem, at 22 juli, 2007  

  • Ik vind dat iedere oudere moet overwegen of het een hulpmiddel of een remming is. Daarbij gene overboord zetten en praktich nadenken. Breek je bij elke keer anticiperen op het verkeer bijna je heup ? Neem alsjeblief zijwieltjes !

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader