vrijdag, juni 15, 2007

Soep sentiment

Gisteren stond ik bij de Xenos enigszins in verwarring naar een schap producten te kijken. Op de bovenste plank stonden doosjes Cup-a-soup van het merk Royco. Het was alsof ik een oude kennis tegen het lijf liep. Zo iemand waar je in geen jaren meer aan gedacht hebt, maar die je op een onverwacht moment tegen het lijf loopt. Bij de bak rookworsten in de HEMA of zo.
Blijkbaar waren deze doosjes soep uit een van de buurlanden geïmporteerd, waar het merk Royco nog wel bestaat, want toen ik het later even Googelde bleek het betreffende merk al sinds 1998 niet meer te bestaan in Nederland. De eens zo trotse uitvinder van de Cup-a-Soup bleek te zijn opgegaan in het oer Hollandse Unox.
Opeens kon ik me de schok voorstellen van die Pool die laatst na 19 jaar wakker werd. Die was waarschijnlijk van een koude kermis thuis gekomen als hij, na het slaapzand uit zijn ogen gewreven te hebben, gevraagd zou hebben om een kopje Royco en een zak Pretletters. Nu waren deze producten voor de val van de muur daar waarschijnlijk al helemaal niet te koop, maar u weet wat ik bedoel.
Producten worden doorgaans met veel bombarie in de markt gezet maar als ze weer verdwijnen doen ze dat met de stille trom. Misschien moet er een gedenkplaats komen, een soort mausoleum voor gestorven merken, zodat we ons nog even voor de geest kunnen halen wat voor plezier we hadden met bijvoorbeeld Snor (fris met schuim er op, dat smaakt Snor!).

Labels:

7 Comments:

  • Ach...de Treets, Raider, de producten van Tandy en Ter Meulen Post. Hmm...volgens mij worden we gewoon oud en hebben we last van nostalgie...die kun je overigens prachtig koesteren bij de verschillende Oudheidkamers in den lande. Hoe meer producten je er herkent, hoe ouder je bent..zoiets. Maar wel erg leuk!

    By Anonymous Anoniem, at 15 juni, 2007  

  • Hoe weet je nu dat de Royco niet ernstig over de houdbaarheids datum heen was ? Ik hoop dat je het toch maar niet gekocht hebt. Dat zou pas niet snor zitten...

    By Blogger Pino-2008, at 15 juni, 2007  

  • Bizar verhaal van die Pool, had ik helemaal gemist! En al die merken, nostalgie inderdaad!

    By Anonymous Anoniem, at 16 juni, 2007  

  • Misschien een goed idee voor een site. Je kunt oude merknamen zoeken en zien hoe lang producten bestaan hebben en wat er van geworden, met foto's van de verpakkingen en zo...

    By Blogger jack of hearts, at 17 juni, 2007  

  • Dat zijn de mooie momenten, dat je iets spontaan tegenkomt waar herinneringen van bovenkomen en het kwijl in (uit?) je mond loopt ;)

    By Anonymous Anoniem, at 17 juni, 2007  

  • Heb trek in een Italiano !

    By Anonymous Anoniem, at 19 juni, 2007  

  • Italiano, ligt hier bij de Spar, Nakker!!

    By Anonymous Anoniem, at 20 juni, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader