woensdag, juni 06, 2007

Service

Wat voor service krijg je nou in dit land? Weinig. In Amerikaanse supermarkten pakken toeschietelijke bedienden de boodschappen voor je in en doet men niet moeilijk als je iets wilt ruilen en je het bonnetje bent verloren. (Tenminste, dat heb ik vernomen uit betrouwbare bron).
Hier moet je vaak drie kwartier wachten totdat je iemand aan de telefoon krijgt die je kan helpen met je internetaansluiting die het niet doet en zelfs dan krijg je te horen dat het je eigen schuld is, of dat ze je door moeten verbinden met de technische dienst, waarvoor je dan weer drie kwartier in de wacht moet staan.
Ook winkelpersoneel doet hier vaak verwoed z’n best om je zoveel mogelijk te negeren en houdt bij voorkeur een praatje met een collega om nog even goed duidelijk te maken dat je alleen interessant bent als je het verschuldigde bedrag overhandigt.
Daarom viel vanmiddag mijn mond open van verbazing, toen ik met Bureaumaatje bij de Kijkshop (!) stond. Ik was in de pauze even met hem meegenomen, omdat hij daar zijn strijkbout kon laten repareren. Er zat namelijk garantie op. Tot zover nog niet veel bijzonders, totdat mijn gewaardeerde collega op de weg terug zijn stoffen tasje opende. “Kijk eens wat ik heb gehad”, zei hij trots. Ik keek nieuwsgierig naar het verworven item en vroeg: “Wat is dat?”. Zonder blikken of blozen en alsof het de normaalste zaak van de wereld was antwoordde Bureaumaatje: “Een leen-strijkbout natuurlijk. Hoe moet ik anders strijken?”
Misschien, heel misschien komt het ooit nog wel eens goed in Nederland.

Labels:

6 Comments:

  • Er wordt in ieder geval -minstens- één rimpeltje gladgestreken door deze actie ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 06 juni, 2007  

  • Ik kom ze ook wel regelmatig tegen, hoor, mensen met hart voor hun werk. Moet ik er wel bij vermelden, dat het meestal oudere werknemers zijn.

    By Anonymous Anoniem, at 07 juni, 2007  

  • Een leenstrijkbout...bizar! Maar oké, wel attent.

    By Anonymous Anoniem, at 07 juni, 2007  

  • Heel bizar inderdaad, maar wel goed! Ik vond trouwens dat er veel verborgen werkeloosheid was toen ik in New York was. Begreep werkelijk niet waarom er voor elk taakje andere mensen waren. Taakjes die je goed zelf kunt doen.

    By Anonymous Anoniem, at 08 juni, 2007  

  • Soms lijkt het beeld dat je schetst inderdaad overal van toepassing te zijn. Toch zijn er veel momenten waarop ik winkelpersoneel zie dat service hoog in het vaandel heeft staan. Wist je bijvoorbeeld dat je, wanneer je het hengsel van een boekentas wilt laten repareren, een leenschouderband krijgt? En ik maar denken dat ik gewoon een andere tas uit de verzameling ga gebruiken voor die tien dagen. Daarop doorgaand: de consument denkt op dat soort moment vaak oplossingsgericht, alsof het product inderdaad tien dagen weg is. Misschien is als gevolg van die instelling de serviceverlening veranderd. Dat verklaard de lange wachttijden bij een helpdesk natuurlijk niet...

    By Blogger Eveline, at 09 juni, 2007  

  • Toch nog service in Nederland. dat doet me goed. Ik heb een DVD brander al drie maanden opgestuurd naar BenQ. Ze weigeren het te maken. Toch heb ik al twee jaar garantie op het apparaat.

    By Anonymous Anoniem, at 10 juni, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader