maandag, oktober 09, 2006

Schaamteloos

We leven in een schaamteloze maatschappij. Op zich niets mis mee natuurlijk. In die omgeving kan ik normaal over mijn vliegangst spreken zonder vreemd aangekeken te worden. Iedereen heeft namelijk wel wat. De ene vliegangst, de andere haar over z’n hele rug en de derde een spastische dikke darm.
Soms gaat die openhartigheid wel wat ver. Vrouwen die zwanger zijn en speciaal diegenen die net gebaard hebben lijken voor even al hun schaamte te hebben verloren. Zelfs de meest preutse vrouwen praten na de bevalling enthousiast over lang ze hebben liggen persen, hoe vaak er is ingeknipt en hoe groot de nageboorte was. Geef ze eens ongelijk. Ze hebben een moment beleefd waarbij ze urenlang hun meest private lichaamsdeel aan de wereld hebben getoond, of in ieder geval aan een groepje wildvreemden die er, al dan niet met behulp van een slacouvert of ander gereedschap, er een baby hebben proberen uit te halen. Na een aantal uren in deze schaamteloze houding te hebben gelegen lijkt zelfs een gedwongen verblijf van een aantal weken op een nudistencamping geen onoverkomelijke hindernis meer en kan die handdoek om het middel bij het omkleden op het strand voor altijd weg.
De laatste tijd merk ik dat er nog zo’n gebeurtenis uit de taboesfeer wordt getrokken. Dit keer heeft het meer met mannen te maken. In een gesprek met een vriend vertelde hij hoe hij zich had laten steriliseren. Samen met een andere vriend hadden ze er een dagje van gemaakt. Eerst de ene onder het mes en daarna de andere. Alsof ze een dagje gingen vissen. Waarom ook niet? Als het toch moet gebeuren, dan misschien maar liever zo.
Maar met een van mijn zussen kwam ik een paar dagen later op hetzelfde onderwerp.Vraag me niet hoe we er op kwamen, maar opeens zat ze uit te weiden over de sterilisatie van haar man. Het gezinnetje was compleet, dus waarom de schaar er maar niet in? Helaas ging het, volgens haar zeggen, niet helemaal volgens plan en liep hij, wekenlang met een blauwe zak. “Pardon?”, wilde ik nog zeggen en wist dat ze daarmee niet doelde op de plastic tas van de Aldi. Ze leek vastbesloten het verhaal nog even af te maken en vertelde dat hij daarna nog een paar keer met een potje met z’n zwemmers voor controle moest. Of liever gezegd een potje zonder zwemmers. Ik zag mijn zwager opeens in een ander licht. Wist, heel naïef niet dat je na de ingreep nog wat klaar kon maken en kreeg even het plaatje in mijn hoofd van mijn zwager, sjorrend met een obscuur blaadje in z’n ene hand en een potje voor hem op de tafel. Aardige peer, die zwager, maar dat beeld had ik liever niet op mijn netvlies gehad. Het zit nu voor altijd opgeslagen in mijn brein en neemt waardevolle ruimte op mijn harde schijf in.
Ben benieuwd wat het volgende taboe gaat worden dat binnenkort gewoon openlijk besproken kan worden: genitale wratten, impotentie, aambeien? Bring it on!

10 Comments:

  • Ik vind met een scheermesje over je nagel schrapen ook een taboeverhaal. Je zou me moeten zien, nu, ik krijg al rillingen als ik het alleen al neerschrijf. Brr.

    (Eigenlijk word ik al niet goed bij elk verhaal met scherpe dingen die zich in het lichaam proberen te werken.)

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • de vriendin die mij niet alleen de foto's van de geboorte (waar ik al niet op zat te wachten), maar ook die van de nageboorte liet zien!

    met een 'mooi he?'

    van mijn bevalling zijn geen foto's...

    By Blogger Zeppo, at 10 oktober, 2006  

  • Ik heb aambeien...inwendig dus ik kan ze niet laten zien, jammer

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • Alles wat verborgen is zal openbaar worden. Niets blijft verborgen... alle taboes zullen worden doorbroken... De grenzen van normen en waarden schuiven op, dat is duidelijk.

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • Hmmm...alleen maar mééér om over te schrijven ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • De zak wordt altied blauw. En dat geruk. ja dat geruk.. dat heurt er ok bij. zucht.

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • zoals de grote dichter zei: alles van waarde is weerloos.

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • Sommige dingen wil je helemaal niet weten. En zeker geen rukkende zwager boven een blootblad.
    Laten we in hemelsnaam toch maar een flink aantal taboes houden.

    By Anonymous Anoniem, at 10 oktober, 2006  

  • wij vrouwen doen dat al jaren.... welkom in de wereld die alles is bespreekbaar heet ;-)

    By Blogger Paola, at 11 oktober, 2006  

  • whahahahaha leest je zwager niet toevallig dit log??

    Oh.. en ik kreeg vanmiddag een beautynieuwsbrief over de e-mail, daarin werd schaamteloos geadverteerd met - jawel, je leest het goed -

    'Lovely lips voor je vagina'

    PrOESsttt :)
    Nu jij weer!

    By Anonymous Anoniem, at 11 oktober, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader