zondag, juli 23, 2006

Vliegangst (deel 3: Axel en Eddie)

“Weet je wat het met jou is?”, zei mijn therapeut, “Je bent veel te veel geneigd om je blind te staren op de dingen die nog niet lukken waarvoor je jezelf daarna ook nog eens straft. Probeer eens te kijken naar de dingen die al wel goed gaan en misschien moet je jezelf daar eens voor gaan belonen”
“Makkelijker gezegd, als gedaan”, dacht ik, “Ik durf nog steeds niet te vliegen. Weinig reden tot beloning dus”

De volgende dag, op mijn werk, stelde Nakker me een moeilijke quizvraag: “Wie heeft er in meer Tour de France edities gereden: Axel, of zijn vader: Eddie Merckx?” Ik was geneigd om Eddie te zeggen, per slot van rekening is hij de kannibaal, het beest dat in het verleden indrukwekkende triomfen vierde. Maar aangezien dat wel erg voor de hand zou liggen ging ik toch voor Axel. “Goed!”, zei Nakker, “Axel heeft nu 9 edities gereden en zijn vader maar 7”.
Toch, bedachten we ons, zal hij de geschiedenis ingaan als “de zoon van”. Hoe frustrerend moet dat zijn! Altijd in de schaduw van je vader. Jordy Cruijff, Martijn Krabbé, hoe krijgen ze het voor elkaar om toch op een of andere manier succesvol te worden, in plaats van lamgeslagen te zijn door het buitenproportionele succes van hun vaders? Ik dacht aan mijn eigen situatie, mijn vader, inmiddels gedecoreerd met een lintje in de orde van een of ander oranje beest (leeuw, hamster), directeur van een school geweest, actief in de kerkenraad en zodoende een gerespecteerd lid van deze gemeenschap. Waar blijf ik dan, vroeg ik me af, als gesjeesde student, die via allerlei onbenullige baantjes uiteindelijk aan de slag is gegaan als assistent inkoper? “Mijn vader had het maar gemakkelijk”, zei Nakker, “zijn vader was visboer, die ben je zo nagestreefd”
Opeens bedacht ik me dat mijn vliegangst therapeut misschien wel gelijk heeft. Misschien ben ik inderdaad wel erg gericht op de dingen die ik niet kan, of niet bereikt heb en die andere mensen waaronder ouders, vrienden en familie wel. Misschien heb ik wel geen maatschappelijk topfunctie (hoewel assistent inkoper natuurlijk ook niet niks is), maar ik heb wel leuke collega’s een leuke vriendin en heb zeer nadrukkelijk mijn eigen koers in het leven bepaald. Daarbij kan ik ondertussen een laminaat vloer leggen, weet ik precies hoe ik mijn grasmat groen kan houden en ben de gelukkige bezitter van meer dan 25 nieuwe shirtjes. Dat is niet niks! Je kunt op meer gebieden succesvol zijn als het maatschappelijke en ik kan er zo een aantal bedenken.
Als ik straks vliegangst weet te overwinnen staat dat wat mij betreft zeker gelijk aan een etappe overwinning in de Tour de France met een paar colletjes van de eerste categorie. Misschien heb ik dan ook een lintje nodig. Een onderscheiding in de orde van de Nederlandse schijtlijster.

15 Comments:

  • Rationeel kun je het allemaal goed bedenken en je hebt helemaal gelijk. Hoop dat je het ook zo voelt.

    En over die vliegangst: sprak gisteren mijn ex-buurman, zijn zoon ging trouwen op Saba, maar hij durfde niet te vliegen. Nachtmerries, slapeloze nachten, we waren bang dat het zijn dood zou worden. Op de een of andere manier is het hem toch gelukt, onder de pillen, dat wel, maar hij is in het vliegtuig gestapt. En trots dat hij was! Je verdient inderdaad een lintje als je die angst overwonnen hebt.

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2006  

  • Jezelf vergelijken met mensen die in jouw ogen "beter, succesvoller, geslaagder" zijn, betekent dat je jezelf in een schaduw plaatst. Van mijn moeder heb ik altijd meegekregen om mezelf altijd te vergelijken met mensen die minder goed, veel dikker, armer, dommer enz dan ik waren. En dat is wel leuk hoor, ondanks dat ik soms meelij voel met de mensen die niet zo'n topper zijn als ik. hahahahahaha. Ik wil overigens niet weten wat de beoordeling van mezelf is als ik me vergelijk met intelligentere, succesvollere, slankere enz. mensen.

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2006  

  • Je hebt speciale cursussen tegen vliegangst.

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2006  

  • Oefenen, Ary, vooral veel oefenen. En dan nog; dan ben je in goed gezelschap van onder andere de non-flying dutchman en Mr. T.

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2006  

  • Nakker kijkt teveel tv. Diezelfde vraag stelde Mart S. ook aan onze minister Ben B.

    Maar waarom is het zo belangrijk je ouders na te streven? Ga lekker je eigen weg en geniet van de dingen die je tegenkomt op je pad.
    En die therapeut zou ik de deur uit doen.

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2006  

  • @ Roelof: Je hebt gelijk, je ouders nastreven is een verkeerd doel. Jezelf proberen gelukkig te maken is het juiste doel.
    Therapeut doe ik nog even de deur niet uit. Blijkbaar heb ik het nodig om mezelf door de therapeutische molen te halen om problemen, die er nu al 6 jaar liggen een keer onder ogen te zien.
    @ Paool: De eerst afspraak met de officiële Valk vliegangstcursus (inclusief vliegsimulator en afsluitende vlucht) staat al een tijdje gepland voor half Augustus.
    Het zou me niet verbazen als dat weer stof oplevert voor een nieuw stukje.

    By Blogger ary, at 23 juli, 2006  

  • Go, go, go, Ary....en Geniet, Geniet, Geniet! (met hoofdletters indeed)

    By Anonymous Anoniem, at 23 juli, 2006  

  • @roelof : Iki heb de bronvermelding er bij genoemd Roelof. Echter niet van enige importantie voor deze log. En zet nu die tv uit!

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2006  

  • wees jezelf. idd.: gooi die peut eruit. je draait alsmaar in een gootsteenputje. niks je ouders voorbijstreven. laat ze los. ;) en half augustus is zo, niet de afspraak afzeggen hoor. zet hem op.

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2006  

  • De berg is zo hoog als de gene die haar beklimt!

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2006  

  • hehe ik hoef niet eens een vraag te stellen...Ary denkt laat ik haar vast voor zijn en antwoord geven...dat gaat ze vast vragen ;-)

    Ik wil ook wel zo'n lintje in de orde van de nederlandse schijtlijster... ik kom vast ook in aanmerking.....bij mij is het iets met boten.....

    By Blogger Paola, at 24 juli, 2006  

  • Het is de leeftijd, heb het ook gehad en therapie werkte prima bij mij!
    Vorig jaar op een reünie van oud-werkgever dé vraag natuurlijk van al mijn succesvolle oud-collega's: "wat doe jij tegenwoordig?" Mompelmompel, ben nog steeds administratief medewerkster... Confronterend zoiets... Maar ben toevallig wel de beste van Nederland! Zo! (en ik heb er lol in, dat is het belangrijkste toch?)

    By Anonymous Anoniem, at 24 juli, 2006  

  • Ik ga volgende week in een Cessna een klein dingetje en ik heb nog nooit gevlogen... ik doe het nu al in mijn broek!

    By Anonymous Anoniem, at 25 juli, 2006  

  • ik zou der niet aan beginnen. je bent dood als het vliegtuig neerstort. heel dood. niet vliegen.

    By Anonymous Anoniem, at 25 juli, 2006  

  • (Sorry hoor, maar) 'k moet meteen aan de 'sketch' "Kwartetten" van de Vliegende Panters denken: "Mag ik van jou, uit de categorie 'Mijn vader kon wel wat... Babette van Veen? En Jordi Cruijff?"

    By Anonymous Anoniem, at 25 juli, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader