dinsdag, april 11, 2006

Kunst-light

koenstHighbrow en lowbrow. Twee thermen die altijd gebruikt werden om de hogere van de lagere kunst te scheiden. Highbrow was opera, de Matheus Passion en het Stedelijk Museum en lowbrow was Andre Hazes en het huilende zigeunerjongetje.
De interesse voor hogere kunstvormen lijkt vandaag de dag alleen nog maar opgebracht te worden door een kleine elite, die zich in kapitale villa’s heeft teruggetrokken om op een zondagmiddag nog eens een koffietafelboek over moderne architectuur door te bladeren. Jammer.
Nu ben ik zelf ook niet echt van de hogere kunst. Niet dat ik daar geen kennis van heb genomen. Ik ben in mijn jeugd langs menige passion gesleept en heb vorig jaar zelfs weer eens een keer een klassiek concert bezocht. Ook was voor het eerst in mijn leven in het Louvre. Maar hoe knap en interessant het allemaal ook is, mijn hart ligt eerlijk gezegd meer bij het beschilderde elektriciteitshuisje.
Dit knappe staaltje toegepaste kunst pretendeert niets anders dan een bepaalde franje te geven aan een kleurloze omgeving. Het is wat het is en hoeft niet zonodig een diepere betekenis te hebben.
Mijn voorkeur voor deze kunst-light heeft zich waarschijnlijk al in mijn jeugd ingezet. Mijn eerste l.p. was er namelijk niet een van Bach en zijn Brandenburger Concerten, maar van Walter Carlos die deze muziek eens fijn door de synthesizer mangel had gehaald. Prachtig vond ik het. Niet highbrow, niet lowbrow, maar ergens tussenin. Ook nam ik nooit de moeite om de Avonden te lezen, maar toen Dick Matena hem verstripte, kon ik niet wachten om deze mooie serie aan te schaffen.
Dus toen ik gisterenmiddag overal in de stad beschilderde koeien aantrof brak het lentezonnetje door. Niet alleen buiten, maar ook in mijn, door de lange aanhoudende winter geteisterde gemoedstoestand.
Voor meer kleurige koeien, zie mijn Flickr account.

11 Comments:

  • Maar wie is dan precies degene die bij een willekeurige kunstvorm zijn wenkbrauwen al dan niet optrekt? Het blijft mijns inziens bijhoorlijk subjectief. Zo zijn er bijvoorbeeld talloze mensen die Andre H. behoorlijk high-brow vinden. ('Brouw' schreef ik eerst :-))

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2006  

  • in welke categorie valt webloggen ?

    By Blogger Pino-2008, at 12 april, 2006  

  • @Wiro: haha, high brouw lijkt me in het geval Andre Hazes inderdaad de juiste kwalificatie
    @Takie: Kunst met de grote K natuurlijk. Hoewel de letters "ns" in sommige gevallen wel weg mag vallen

    By Blogger ary, at 12 april, 2006  

  • Niet dat je zegt: 'Boehhh'.

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2006  

  • Highbrow of lowbrow - Kunst?; of toch een flagrante desacratie van "us mem"?

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2006  

  • Ik dacht dat Us Mem een paard was. Of staat dat paard in Groningen?

    By Blogger ary, at 12 april, 2006  

  • Kunst zonder ns geeft mij een woord wat ik van mijn moeke niet mag zeggen...

    By Blogger Pino-2008, at 12 april, 2006  

  • Volgens mij zijn die koeien wel degelijk hogere kunst!

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2006  

  • Het gaat er om wat jezelf leuk of mooi vindt. Wat een ander vind, ach...

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2006  

  • Vind kunst mooi zolang het me wat doet, of het high of low is maakt me dan niks uit...

    By Anonymous Anoniem, at 12 april, 2006  

  • Bij het zien van die koeien moest ik even mijn eyebrow oplichten.

    Het schijnt dat er al een aantal van die melkgrietjes al omver gegaan zijn.

    By Anonymous Anoniem, at 13 april, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader