woensdag, april 05, 2006

Knots

niet rennen met die lolly!“Leuk stukje retro snoep” zei ik gisteren, toen ik bij de snoepkast op m’n werk stond en stak de salmiaklolly in mijn mond. Mijn collega stond zichtbaar verward na te denken over het woord “retro snoep”. “Snoep van vroeger”, verduidelijkte ik en had meteen spijt van mijn zelfbedachte woord. Creatief woordgebruik wordt niet altijd op waarde geschat en kan aanstellerig overkomen als je niet uitkijkt. Daarbij is het ook niet zo verstandig om te praten zonder de lolly uit je mond te halen. Voordat je het weet kwijl je een lichtbruine salmiak klodder op je shirt en word je de rest van je loopbaan niet meer serieus genomen.
Vreemd idee eigenlijk, zo’n lolly, dagdroomde ik wat verder. Aangezien het tegen een uur of drie liep en de middagdip zich aandiende, greep ik alles aan om maar even niet aan mijn werk te hoeven denken en de salmiaklolly leek opeens een stuk interessanter als de zoveelste probleemfactuur.
Terwijl ik zorgvuldig mijn crèmekleurige salmiakknots bestudeerde vroeg ik me af wie er als eerste op het idee was gekomen om een stokje aan een snoepje te bevestigen. Welk nut dient het eigenlijk? Je kunt om de drie seconden je snoepje uit je mond nemen om het te bekijken. Maar dat heeft eigenlijk alleen zin als het om een toverbal gaat. Een salmiaklolly blijft de kleur houden van een vleeskleurige onderbroek. Daarbij is het eigenlijk heel erg gevaarlijk, zo’n lolly. Hoeveel kinderen zullen er al voorover op hun gezicht zijn gevallen en zo de knots met kracht achter in hun keel hebben geramd? Hoeveel slachtoffers zullen er in al die jaren al gevallen zijn? Die lollystokjes maken ze natuurlijk ook niet voor niets hol. Als je er een dwars in je keel hebt zitten kun je er in ieder geval nog door ademen…..
Met een diepe zucht pakte ik de volgende probleemfactuur.

14 Comments:

  • En dan nog dat je gehemelte open ligt door de vlijmscherpe gleuven die erin komen...maar wat blijven die krengen lekker!

    By Anonymous Anoniem, at 05 april, 2006  

  • Een snoèpkast op je werk???
    Hebbu nog iemand nodig toevallig?

    By Anonymous Anoniem, at 05 april, 2006  

  • Volgens mij moet je loly's uit gaan delen in je woonwijk. Je had met mooi weer toch last van die gillende kinderen?

    By Blogger Nessie, at 06 april, 2006  

  • Ik ben wel blij dat men tegenwoordig plastic, holle stokjes gebruikt. Dat is beter dan dat je halverwege de lolly weg kunt gooien, omdat je alleen maar papier aan het wegslikken bent.

    By Anonymous Anoniem, at 06 april, 2006  

  • Bah, snoep...
    * rent weg om te kijken of er op mijn werk toevallig ook een onontdekte snoepkast is *

    By Anonymous Anoniem, at 06 april, 2006  

  • Het NUT van de lolly geef je zelf al aan, natuurlijk.....dat je kan praten en snoepen tegelijk (als je tenminste dat stokje beetpakt en het ding even tussen je kaken uittrekt...zodat je inderdaad niet kwijlt, wat de sociale cohesie vergemakkelijkt en een breed maatschappelijk draagvlak creëert voor de lolly in het algemeen en het bijzonder....sorry...ben wat hyper op de donderdagmorgen, nog geen lolly gehad....)

    By Anonymous Anoniem, at 06 april, 2006  

  • Je zou natuurlijk ipv die levensgevaarlijke maar oh zo lekker lolly ook duimdrop kunnen nemen. Hoewel ? Al duimend je collega's en derden te woord staan er niet echt duidelijker op zal worden en je snuggerheid in twijfel zal worden getrokken op je eerst volgende functioneringsgesprek. Maar wat zou het ? Alles beter dan mee te doen aan hype die Cup-a-soup heet !

    By Blogger Pino-2008, at 06 april, 2006  

  • Zijn dat diezelfde lolly's waar dat beschermplastic niet goed om vandaan wil? Wat een ellende, en als je dacht dat ie helemaal schoon was en je dat ding in je mond nam, kwam je erachter dat er nog een doorzichtig stukje plastic aan zat.
    Ook lekker: een salmiacstaaf met zo'n rood dopje eraan. Wie kent dat nog? Belangrijker, verkopen ze die nog?

    By Anonymous Anoniem, at 06 april, 2006  

  • Haha, ja, die staafjes worden inderdaad nog verkocht...en ze zijn nog steeds even kliederig in het gebruik!

    By Anonymous Anoniem, at 07 april, 2006  

  • Bij mijn oma was het dan ook strikt verboden om te lopen tijdens het sabbelen op een lollie. Want inderdaad, stel je voor dat je struikelt en op je bek belandt...

    By Anonymous Anoniem, at 07 april, 2006  

  • @ Roelof

    Inderdaad dat is die plastic verpakking die je er na een uur pas af hebt. ERUUUUG storend als je zo'n zin hebt in die loly

    By Blogger Nessie, at 07 april, 2006  

  • Ik ga altijd rondlopen terwijl ik mijn tanden poets. Ook de trap op en af. Ik zit te wachten tot dat een keer fout gaat, dan kan ik bepalen in hoeverre dat schadelijk is. Ik houd u op de hoogte!

    By Anonymous Anoniem, at 07 april, 2006  

  • Borstplaat is ook al zo lekker... plakt ook goed aan je handen..

    By Anonymous Anoniem, at 07 april, 2006  

  • salmiaklollys zijn de lekkerste lolly's ter wereld.

    By Anonymous Anoniem, at 20 juni, 2007  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader