woensdag, maart 29, 2006

Fusion cooking

..en dan de blokjes een beetje opbakkenMijn moeders idee van pasta was het volgende: fruit een uitje, snijd een preitje, kook de goedkoopste macaroni elleboogjes die je kunt krijgen (meestal verpakt in een plastic zak) en roer dit tesamen met de inhoud van enkele blikjes tomatenpasta door elkaar. Vergeet daarbij niet het belangrijkste ingredient: Smac! Als opgroeiend jongetje was ik helemaal wild van de pasta van mijn moeder. Ik kon er geen genoeg van krijgen. Ik liet mijn bord volscheppen totdat ik echt niet meer verder kon. Daarbij kon het me niets schelen dat Smac gemaakt is van het meest inferieure vlees dat je je kunt voorstellen. Alle taaie, moeilijk verteerbare stukken varken en koe, zoals staarten, ogen en uiers worden door de vleesverwerkende industrie waarschijnlijk in een grote ketel gegooid waar het een hele middag moet sudderen om er de zachtroze brei van te maken waar men vervolgens smac en fricandellen van maakt. De kat haalt er z’n neus voor op, maar wij gooien het vrolijk door de macaroni.
Aan de andere kant van de oceaan zat er op hetzelfde moment een opgroeiend meisje de Amerikaanse vorm van dit soort trashfood naar binnen te werken en ze hield er net zoveel van als ik. Geen smac (spam) voor haar, want dat at alleen haar vader, maar Kraft macaroni and cheese uit een donkerblauwe doos, geserveerd met een boterham met pindakaas. Ze at er bijna haar vingers bij op.
Vanmiddag zijn we dus een beetje aan het fusion koken geslagen. Het eindresultaat had the best of both worlds: macaroni and cheese met blokjes Smac er in. Wel Smac Light natuurlijk want het is potdorie niet elke dag eetdag.

15 Comments:

  • Smac light ? Doe er de helft van de gebruikelijke portie Smac in. Scheelt ook de helft. Light produkten !(spuug en minacht). Welke idioot heeft dat verzonnen.
    Commercieel vergif is het !

    By Anonymous Anoniem, at 29 maart, 2006  

  • Oeioeioei - Smac-caroni! En dan vooraf stiekem blokjes bij je moeder bietsen. Lekkerder wordt de pasta niet meer gemaakt, vandaagdedag.

    By Anonymous Anoniem, at 30 maart, 2006  

  • @Nakker: Jaaaa, spugen op de Smac he, zodat je zeker weet dat niemand anders jouw Smac op eet.
    @Rene: Haha, smac-aroni, die houden we er in.

    By Blogger ary, at 30 maart, 2006  

  • Smac-aroni...ik dacht dat ik de enige was die dat op tafel kreeg...ja, de blokjes pikken, hmmm...

    Ik mis bij het fusion-gebeuren nog wel de boterham met pindakaas...waar bleef die? Of ligt die nog achter in de oven, wat bij eerdere kook-experimenten (ook met kaas) nog wel wilde gebeuren?

    By Anonymous Anoniem, at 30 maart, 2006  

  • @ Bee: Het fusion maal van gisteren was inclusief boterham met pindakaas!

    By Blogger ary, at 30 maart, 2006  

  • En nu heb ik dus zin in van die macaroni. Het was vroeger vast een hit, want mijn moeder maakte het ook vaak!

    By Blogger Petra, at 30 maart, 2006  

  • Smac ! Jeugdherinnering. Wij aten het in plakken (gebakken) op brood en inderdaad ook in de macaroni. Goh, bestaat dat nog? Smac.

    By Anonymous Anoniem, at 30 maart, 2006  

  • @Cornette: Deed mijn moeder ook. Ze maakte gebakken smac sandwiches voor ons, om mee te nemen naar school. Lekker vet, nu ik er zo over nadenk.

    By Blogger ary, at 30 maart, 2006  

  • Het recept moet echt in de Libelle of de Margriet hebben gestaan want mijn moeder maakte het ook.

    Evelyn

    By Anonymous Anoniem, at 30 maart, 2006  

  • Misschien in het Nederlands Dagblad dan, want de Libelle en de Margriet las mijn moeder niet.

    By Blogger ary, at 30 maart, 2006  

  • Wij maken nog steeds de plakkeroni op deze manier. Het blijft de lekkerste. Welliswaar niet met Smac maar met die grote blikken van Lupac (als ik me niet vergis).

    By Anonymous Anoniem, at 30 maart, 2006  

  • Ik ben duidelijk van een latere generatie. En ik geloof niet dat ik dat erg vind...

    By Blogger Nessie, at 30 maart, 2006  

  • smac, smeerworst, die gummiballen in de blikken soep vroeger, ik vond het allemaal even lekker want er zaten geen 'dingetjes' in!

    By Anonymous Anoniem, at 31 maart, 2006  

  • zo lekker! vooral als ik een beetje ziek ben
    en dan met zo'n goor honig macaronizakje er door

    By Blogger Zeppo, at 01 april, 2006  

  • En zakken vol geraspte kaas! Heerlijk!

    By Anonymous Anoniem, at 02 april, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader