donderdag, februari 02, 2006

Hoe dan ook

Ja lieve mensen, pak die telefoon!Hoe leren mensen een andere taal? Uit lesboeken, cursusmateriaal in de vorm van bandjes, DVD’s of interactief materiaal op CD Roms? Natuurlijk. Maar je krijgt een taal pas echt onder de knie als je hem gebruikt en doordat je dingen oppikt in conversaties met mensen die deze taal als moedertaal hebben.
Ik woon nu al voor het zesde jaar samen met K. K. is Amerikaanse en trok in het jaar 2000 bij me in. Om goed ingeburgerd te raken volgde ze de taalschool en haalde daarna zelfs het NT2 examen.(Nederlands als tweede taal) Met dat diploma zou ze indruk kunnen maken bij eventuele sollicitaties. Haar eerste baan in Nederland liet dan ook niet lang op zich wachten.
Vanaf het moment dat ze een baan had en volledig functioneerde in deze maatschappij verloor ik het zicht op haar vorderingen op taalgebied. Ik hoorde wel dat ze vooruit ging, maar wist niet hoe ze dat voor elkaar kreeg. Vroeger had ik het alleenrecht op de input op haar harde schijf. De nieuwe woorden en uitdrukkingen die ze er bij leerde kwamen van mij. Maar die tijd is allang voorbij. Regelmatig duikt er bij haar een nieuw woord of een nieuwe uitdrukking op die ze waarschijnlijk ergens op haar werk heeft opgepikt. Ook kent ze opeens Nederlandstalige liedjes van Doe Maar of zo en kan ze Frans Bauers “Heb je even voor mij” foutloos meezingen. Ik verzeker je; dit liedje wordt bij ons thuis niet gedraaid.
Haar meest favoriete uitdrukking van de laatste tijd is “Hoe dan ook”. Ik had niet meteen door waar ze dat nou weer vandaan had, totdat er op t.v. zo’n belspelletje voorbij kwam. Onze favoriete “after work t.v. combi” (Dr.Phil, Date my mom en King of Queens) wordt sinds kort steeds onderbroken door zo’n muts die je wil laten geloven dat er nog niemand heeft gebeld voor de oplossing van haar stomme t.v. spelletje. Als een volleerde standwerker probeert dit meisje goedgelovige sukkels de telefoon doen pakken. Daarbij verhoogt ze van tijd tot tijd het geldbedrag wat je kan winnen en roept daarbij steevast: “Die prijs gaat er HOE DAN OOK uit!”
Weten we in ieder geval dat al die uren hersenloze televisie toch nog ergens goed voor is geweest.

6 Comments:

  • Hersenloze tv is HOE DAN OOK goed voor een mens...

    By Blogger Petra, at 02 februari, 2006  

  • ja zat ik gisteren gezellig met mijn dochter op schoot (zij met een rijstwafel, ik met een kop thee) Phil te kijken, komt er opeens zo'n muts tussendoor! En het duurde maar en duurde maar!

    Nou ja, hoe dan ook, fijn dat iemand er nog wat aan heeft.

    By Blogger Zeppo, at 02 februari, 2006  

  • De integrale tekst van Heb je even voor Mij is standaardonderdeel van het inburgeringsexamen.

    By Anonymous Anoniem, at 02 februari, 2006  

  • Ik leer altijd schelden in een vreemde taal... Zo ook in het Amerikaans tijdens mijn militaire diensttijd in 't Harde als chauffeur bij het US detachement...

    By Blogger Pino-2008, at 02 februari, 2006  

  • @peer: laten we hopen dat dat een grapje is.

    By Blogger ary, at 02 februari, 2006  

  • En toch klinkt 'however' of 'anyway' toch stukken beter, op de een of andere manier.

    By Anonymous Anoniem, at 05 februari, 2006  

Een reactie posten

<< Home


 

 Subscribe in a reader